Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Advertisements

A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Információcsere a vasúti járművek karbantartása során
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Humán rendszerek, közszféra
Vasúti járművek hatósági engedélyezése Horváth Zsolt Csaba Közlekedési Főfelügyelet november 23. BUDAPEST.
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A vasúti járművek engedélyezése és a jármű-regiszter
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Validálás & verifikálás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
vasútbiztonsági menedzser
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
A Magyar Vasúti Hivatal tevékenységének bemutatása dr. Szmodis Jenő Jogi szakértő október 25.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Biztosítók irányítási rendszere
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Munkahelyi egészség és biztonság
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
A vasúti járművekkel kapcsolatos szabályozás Rácz Gábor dr. Osztályvezető Vasúti Szabályozási Osztály MVME 2010 dec. 07.
Vasútszabályozási Osztály
Európai vasúti körkép hatósági szemmel
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
BGOK Konferencia Egy jogszabály születése –A „képzési rendelet” Rácz Gábor dr. Osztályvezető Vasútszabályozási Osztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
SOX audit lépései, elvárások a CIO-val szemben
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az élelmiszer-biztonság helyzete Magyarországon és az Európai Unióban
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Az EU kutatói mobilitás programjához kapcsolódó HRS4R munkacsoportban való részvételhez kapcsolódó feladatok.
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
BS es Információ Biztonsági Irányítási Rendszer bevezetési és üzemeltetési tapasztalatai Potóczky András Pénzjegynyomda Rt., számítástechnikai.
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
Szűcs Lajos minőség- és biztonságirányítási vezető
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
vasútszabályozási ismeretek
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
okl. hegesztő szakmérnök TÜV Rheinland InterCert Kft.
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi Konferencia Széchenyi István Egyetem, Győr

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer bevezetése - előzmények - fogalma - a biztonságirányítási rendszerrel szemben támasztott követelmények - a rendszer alapelemei - alkalmazás hazai tapasztalatai

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer bevezetésének előzményei -az európai vasúti piac liberalizációja - a biztonságról szóló európai irányelv (2004/49/EK) -a nemzeti szabályozás (2005. CLXXXIII. tv.)

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A vasútbiztonságról szóló új 2004/49/EK irányelv harmonizált európai szabályok sorát vezette be. Második Vasúti Csomag 2004/49/EK irányelv fenntartva a vasút hagyományosan magas szintjét, az alábbiakkal kívánja garantálni Európa-szerte: - szabályozza a vasútbiztonsági felelősséget - az új nemzeti biztonsági szabványok érdekében kijelöli a közös biztonsági célokat, folyamatokat - bevezeti a biztonságirányítási rendszert - bevezetésre kerül a vasútbiztonsági tanúsítvány, mely EU-szerte érvényes.

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál SAMRAIL (SAfety Management in RAILways) SAMNET (SAfety Management and interoperability NETwork in railway systems) Mindkét projekt konzorciumként működött. Résztvevők: kutatóintézetek, ipar, infrastruktúra-üzemeltetők, vasútvállalati szövetségesek (CER, UIC stb.) A biztonsági irányelv bevezetésének előkészítése

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonsági projektek és a kapcsolódó feladatok

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonsági irányítási rendszer A biztonságról szóló irányelv (2004/49/EK) működési feltételként bizonyítékot követel meg mind a vasútvállalatoktól, mind az infrastruktúra-kezelőktől arra vonatkozóan, hogy rendelkeznek-e a nemzeti biztonsági hatóság által jóváhagyott biztonságirányítási rendszerrel (SMS – Safety Managment System).

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Elvárások az SMS bevezetésével kapcsolatban Új vasútvállalatok jöttek létre, míg az integrált vasúttársaság –a társaságon belül– vállalkozó vasúti és infrastruktúra vállalatokra (pályaüzemeltetők) kerültek szétválasztásra. A szétválasztás megköveteli, hogy világosan meg lehessen különböztetni a pályaüzemeltetők és a vasútvállalatok üzemeltetési jogosultságát (külön SMS).

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Elvárások az SMS bevezetésével kapcsolatban A nemzeti biztonsági hatóság szabályozási és felügyeleti feladatai – elsősorban a vasútbiztonsági tanúsítvány – is megköveteli a rendszer meglétét. Tartalmazza: - a vasúttársaság biztonságirányítási rendszerét - az igazolást arról, hogy a vasúttársaság az adott hálózat biztonságos üzemeltetéséhez szükséges feltételeknek megfelel (kölcsönös átjárhatóság, nemzeti biztonsági szabályok, személyzet alkalmassága, járművek üzembehelyezésének engedélyezése). Vasúti infrastruktúra használatához szükséges a vasúttársaságoknak.

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer meghatározása A vasúti pályahálózat működtetője vagy a vállalkozó vasúti társaság által, az üzemeltetés biztonságos irányítására létrehozott szervezeti egység és az e szervezeti egység által meghatározott intézkedések összessége – amelyek biztosítják az üzemmenet biztonságos irányítását.

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer célja 1. Az SMS segíti a biztonsági célkitűzések elérését. 2. A rendszer a vasúthálózat biztonsági képességeinek garantálása, szabályokat, folyamatleírásokat és felelősség-eloszlásokat tartalmaz. 3. A rendszernek fel kell ölelnie minden olyan tevékenységet, amely a vasútüzem biztonságát közvetlen vagy közvetetten hatékonyan garantálja. 4. A fő hangsúlyt a különböző szinteken végzett folyamatokra és a folyamatok működtetési felelőseinek meghatározására kell helyezni.

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítási rendszer alapelve Szervezet / Felelősség Kommunikáció Végre- hajtás A biztonságirányítás folyamata Mérési rendszer Kockázat- kezelés Cél

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Felelősség-megosztás

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszerrel szemben támasztott követelmények - az SMS összes alapelemét dokumentálni kell, - a biztonságirányítási rendszernek különösen a felelősségek elosztását kell előírnia az infrastruktúra-kezelő és a vasútvállalat szervezetén belül, - elő kell írni az ügyvezetésnek, hogy ki kell mutatni, milyen módon biztosítják az ellenőrzést különböző szinteken, - le kell írni, hogyan kell minden szinten bevonni a személyzetet és azok képviselőit, - garantálni kell a biztonságirányítási rendszer folyamatos javítását.

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál A biztonságirányítási rendszer (SMS) lényeges elemei Az SMS lényeges elemei Már létezik Kevésbé valószínű, hogy létezik 1. Biztonságpolitika(●) 2. Célok● 3. Eljárások a jogi követelményeknek és más szabványoknak való megfelelésre (●) 4. Eljárások a kockázatkezelésre● 5. Oktatási programok● 6. Információcsere a szervezeten belül és az ugyanazt az infrastruktúrát használó szervezetek között (●) 7. Eljárások és formátumok a biztonsági információk dokumentálására(●) 8. Jelentési rendszerek balesetek, meghibásodások, majdnem balesetek, stb. esetén ● 9. Cselekvési, riasztási és információs tervek a hatóságokkal kapcsolatosan ● 10. Az SMS belső vizsgálata●

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonsági kockázat

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás intézmény rendszere Európai képviselő szervezetek Európai Bizottság Európai Vasútügynökség (ERA) Nemzeti Balesetvizsgáló Szervezet Koordinációs Csoport (CG for NIB) Nemzeti Biztonsági Hatóság Koordinációs Csoport (CG for NSA) Biztonság és Interoperabilitás Bizottság Tagállamok Balesetvizsgáló Szervezet (NIB) Nemzeti Biztonsági Hatóság (NSA) Pályavasút Vasútvállalatok Bejelentett Szervezetek (NBs)

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítási rendszer továbbfejlesztése -irányelvek, rendeletek és határozatok megjelenése (kölcsönös átjárhatóság 57/2008., TSI-ÁME) -a Bizottság 352/2009/EK rendelete a kockázatelemzésre és értékelésre vonatkozó közös biztonsági módszer elfogadásáról -alkalmazási útmutató a vasúti biztonságirányítási rendszer megtervezéséhez és végrehajtásához (ERA – ).

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítási rendszer alkalmazásának hazai helyzete -szabályozási elmaradások (2005. évi Vtv., nemzeti biztonsági szabályok) -módosítási gyakoriságok -kockázatelemzés és –értékelés kezdeti állapota -a rendszer működésének értékelése (belső, külső).

Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Köszönöm megtisztelő figyelmüket !