Növények tanításának módszertana
A növények tanításának algoritmusa 1. 1.Név – Magyar tudományos – Magyar szinonim nevek – Latin név (ha érdekes) Pl. burgonya Kolompér, pityóka, krumpli Solanum tuberosum
2.Testfelépítés A test tagozódása – Gyökér – Szár – Levél Az egyes részek fontosabb jellemzői. Érdekességek a növényi részekkel kapcsolatban. Pl. levél alakja, íze, színe stb. A növények tanításának algoritmusa 2.
3.A növény szaporodása Szaporítószervek felépítése – Hímivarú virágzat – Nőivarú virágzat – Egyivarú virág – Kétivarú virág Szaporítószervek elhelyezkedése – Egylaki növény – Kétlaki növény A növények tanításának algoritmusa 3.
4.A mag és a termés A mag jellemzése – Alak – Szín – Nagyság – Felülete – Tartalékolt tápanyagok – Terjedése A termés jellemzése – Alak – Szín – Nagyság – Felülete – Terjedése A növények tanításának algoritmusa 4.
5.A növény egyedfejlődése Csírázás Növekedés Virágzás Termésérlelés Betakarítás (termesztett növényeknél). A növények tanításának algoritmusa 5.
5.Élőhely Környezeti igénye. Természetes előfordulása: mely földrészen és mely életközösségekben. Idegenhonos növényeknél: mikor és hogyan telepedett meg hazánkban? Termesztett növényeknél: hol és hogyan termesztik? Kártevői. Védekezés a kártevők ellen. A növények tanításának algoritmusa 6.
7.Az adott növényfaj és az ember kapcsolata Természetes vegetáció tagja – Természetben betöltött szerepe – Nem védett növény – Védett növény Termesztett növény – Fajtái – Termesztés módja Haszna és kára az ember számára. – Hasznosítása. Pl. Mire használjuk? Hogyan hasznosítjuk? – Károkozása az emberek számára A növények tanításának algoritmusa 7.
A növények tanításának módszerei 1. Olvasás-szövegértés Szövegből kiemelni a növényt Memóriagyakorlat (pár mondat) Képekről beszélni tudjanak Rajzos vázlatkészítés
Megfigyelés, összehasonlítás, csoportosítás a tanulók közvetlen környezetében lévő élőlények vizsgálata A megfigyelt jellemzőket ismerje fel fotón, rajzon, filmen, ábrán. A növények tanításának módszerei 2.
A közvetlen ismeretszerzés lehetséges: Tanulmányi sétán. Tanulmányi kiránduláson. Erdei iskolában. Üzemlátogatáson. A növények tanításának módszerei 3.
A növények tanításának eszközei 1. 1.Valóságos növény bemutatása Élő növény Élettelen növény Egy-egy testrész (pl. virág, termés, mag, gyökér, szár) 2.Nem valóságos növény bemutatása Képen (kivetített kép, papírkép, könyvben) Mozgóképeken (filmeken) Rajzon Modellen
Papírkép Digitális kép és annak megjelenítését szolgáló eszköz (projektor+számítógép, tablet) Nagyító Mikroszkóp (a legjobb a sztereomikroszkóp) (Digitális) táblai rajz A növények tanításának eszközei 2.