A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
2 A kutatás módszertana és célja Online megkérdezés Magyarországi vállalatok N= perces kérdőív Szakértői interjúk Vállalati vezetők N= perces kérdőív Címlista: MMSZ, GfK, AMC Célok: Feltárni a marketinggel kapcsolatos attitűdöket, megvizsgálni a marketing szerepét a vállalati működésben, másrészt információkat nyújtani az MMSZ ismertségére, megítélésére vonatkozóan.
I. A vállalatok marketingtevékenysége
4 A marketing szerepe a vállalatoknál Megkérdezett cégek többségében (91%) van marketing tevékenység, 2/3-nál külön marketing szervezeti egység felügyeli az ezzel kapcsolatos teendőket.
5 A marketing szerepe a vállalatoknál Ahol van marketingtevékenység marketing szemléletmód áthatja az egész vállalat tevékenységét Ahol nincs Miért?
6 A marketing szerepe a vállalatoknál Formális marketingszervezet megléte: többségnél (78%) közvetlenül a felsővezetés alá tartozik
7 A marketing szerepe a vállalatoknál A marketing részleg funkciói:
8 A marketing költségvetés alakulása A marketingre fordított összeg átlagosan az éves árbevételük 3%-a (nyesett átlag) a költség változásának tendenciája: A vállalatok 62%-ánál 1-3 fő foglalkozik a marketinggel, 1/5-ödében 4-6 fő.
9 A marketing jelentőségének változása A marketing jelentősége az elmúlt 3-5 évben folyamatosan növekedett (79%-nál)
10 A marketing tervezése A marketing tervezése során 58%-nál formalizált, éves tervek készülnek
11 A marketing szerepe a döntésekben A marketingszempontoknak a vállalati döntésekben betöltött szerepe csupán 41%-nál meghatározó A marketing-teljesítmény mérését leggyakrabban eseti vizsgálatokkal végzik vagy tapasztalati úton értékelik, KPI alkalmazása nem jellemző
12 A marketing szerepe a vállalatoknál – a szakértői interjúk eredményei Kereskedelemnek, értékesítésnek alárendelt marketingrészleg Feladatai: marketingstratégia kidolgozása, marketingkommunikáció, vevőkapcsolatok ápolása (!), valamint márkamenedzsment Meghatározó szerep a döntések előkészítésében Budget: a piac marketing igénye határozza meg, általában stagnált; növekedés csak abban az esetben, ha alacsony szinten állt A marketing teljesítmény értékelése: vevőknek, ügyfeleknek eljuttatott kérdőívekkel
II. A Magyar Marketing Szövetség megítélése
14 A Szövetség ismertsége, tagság A vizsgált cégek 87%-a ismeri a Magyar Marketing Szövetséget.
15 Az MMSZ megítélése Felemás, de inkább pozitív; 48% szerint komoly presztízsnek örvend
16 Az MMSZ tevékenységének megítélése Legtöbben a szakmai rendezvények szervezését tartják megfelelőnek
17 A cégek képviselőinek elvárásai az MMSZ-szel szemben 4 fő témakör Proaktivitás, ismertség növelése Érdekvédelem, tanácsadás Szakmai rendezvények, tréningek, találkozók szervezése Információk, szakmai újdonságok iránti igény – „személyre / iparágra szabottan”
18 Az MMSZ megítélése a szakértői vélemények alapján A Szövetség jelenléte a szakmai közéletben nem eléggé átütő, érzékelhető az aktivitás és a szakmai kérdésekben való határozott állásfoglalás hiánya Elvárásaik: menedzseljen szakmai fórumokat, szervezzen szakmai konferenciákat, workshop- okat, adjon folyamatosan marketing információkat, ismertesse az új módszereket
Köszönjük a figyelmet!