„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
Advertisements

Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Serdülőkor.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Csoport munka.
Az iskolai szociálismunka
az általános iskolákban
Rehabilitáció és dementia
Közegészség.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Nyugat – Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Szocializáció és fejlődés
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A professzionalizmus formálódása és jelentése (Kozma J.2002)
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Bolgár Judit ETIKAI DILEMMÁK MAGATARTÁS LÉLEKTANI ASPEKTUSA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KULTURÁLIS SOKKJELENSÉGRE Veszprém.
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Az iskoláskor küszöbén
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A borderline személyiségzavar
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Munkaegészségtan Dr. Juhász Ferenc április.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus

Prevenciók Elsődleges prevenció: a kóros folyamatok elindulását akadályozza, vagy szünteti meg – Edukatív, az egyében meglévő rizikótényezők korai feltárására, és ezek kiküszöbölésére törekszik felszabadítja az egyén önsegítő potenciálját – Feltárja az egyén nem specifikus szocializációs zavarait.

Másodlagos prevenció: – a már elindult kórfolyamatot állítja meg. Harmadlagos prevenció: – az elszenvedett kórkép további károsító hatásainak, következményeinek csökkentése. – Ez pedig széles körű rehabilitáción alapul.

Edukáció: – Helyszín: oktatási intézményekben médiában (könyv, tv, stb.) – Feladata: rizikótényezők korai feltárása önszabályozás, feszültségkezelés, ügyesebb szociális viselkedés tanítása

Az edukációs programok általános alapelvei: – A klienst széleskörűen informálni kell, tanulószerepbe kell helyezni – Cél: az egészségmegőrzés jelenre összpontosítanak

Az edukációs programok fajtái: – Félelem-fokozó eljárások – Információ közvetítés – Viselkedés-központú módszerek

Edukációs programok fajtái: – Iskolai programok – Információ átadás – Ténybeli, kétoldalú információközvetítés (előadás vagy csoportos megbeszélés során) – Elrettentő (pl. képek mutogatása) – Személyes beszámoló – Érzelmi nevelés (érzések és értékek tisztázása beszélgetések során) – Kortárs programok

Specifikus programok Speciális tanácsadás Önfejlesztő technikák – önismereti csoportok Életmód, stressz kezelés, copingtechnikák Addikciós programok

Serdülőkor Serdülőkorral kapcsolatos elméletek: – Szervezetben zajló gyors biológiai változások→viselkedés labilis Ekkor zajlik azon biológia változások összessége mely az érett szexualitáshoz vezet. Serdülőkori fejlődés→megismétli a korábbi pszichés fejlődési fázisokat Biológiai, és szociális változások kapcsolatban állnak a kognitív változásokkal.

Serdülőkor pszichés sajátosságai Kognitív változások – Intellektuális érdeklődés fellendülése A lehetőségekről való gondolkodásra Hipotézisek használatára Előregondolkodásra A gondolkodásról való gondolkodásra A megszokás korlátait meghaladó gondolkodásra

Piaget formális műveleti gondolkodás megjelenésének szakasza: – Ez a fajta gondolkodás amelyben a gondolkodás minden egyes láncszeme a problémához, mint egészhez kapcsolódik. – Identitásképzés során figyelembe veszik, hogy miként ítélnek másokról, és mások hogyan ítélik meg őket, és hogy mindezek hogyan felelnek meg a társadalom kategóriáinak. – Logikai és matematikai elvek alkalmazása az életben felmerülő problémákra. – Elvont elveket alkalmazva gondolkodnak politikáról, törvényekről. – Egyetemes etikai elvek érdeklik, bírálják a felnőtteket a képmutatásért.

Serdülőkor sajátosságai Társadalmi/szociokulturális változások: -Köztes állapot: „még nem felnőtt, de nem is gyerek -Kortárskapcsolatok időlegesen fontosabbá válnak, megjelenik az kortársak elismertsége iránti vágy, de! A legtöbb serdülő osztozik szülei értékrendjében -Heteroszexuális kapcsolatok kialakulásának kezdete -Megjelenik a saját magáért vállalt felelősség

Énfejlődés – Központi szerepben az önálló én kialakulása – Éntudat erősödése – Világtól való elkülönültség /szeparáció/ – Saját test feletti felelősség átvétele Identitáskesés: – identitás a személyes, és társas énfogalom elegyeként alakul ki. /Identitás vs. Szerepkonfúzió/

Elsődleges prevenció fő szempontjai Kis csoport Interaktív Iskolai keretek Adekvát információátadás – kockázati tényezők – megbetegedés következményei – megelőzés lehetőségei Fontos feltérképezni a serdülők: – Saját testre/testi egészségre vonatkozó objektív tudást/attitűdöt - ezek viszonyát egymáshoz – Betegséggel kapcsolatos tudást/attitűdöt Közös nyelv kialakítása Visszajelzés-kialakult viselkedés megerősítése

Segítség lehet: – Iskolapszichológus/osztályfőnök - team – Saját élmény – Serdülőkor kognitív sajátosságai – Kortárs kapcsolatok/kortárs befolyás erőssége Fontos hangsúlyozni: – A serdülő saját teste feletti rendelkezés felelősségét. –Ő felel a teste/lelke jelenlegi,s későbbi egészséges működésért, s a saját testre való odafigyelés az identitás részévé válhat

Irodalomjegyzék: Vikár György: Az ifjúkor válságai Bagdy Emőke: Mentálhigiéné (elmélet, gyakorlat, képzés, kutatás) Animula, 1999 Kulcsár Zsuzsa: Egészségpszichológia ELTE Eötvös Kiadó, 1998