„Fontos vagy, kérlek vigyázz magadra” Az emlő önvizsgálat fontosságának tudatosítása kamaszkorban Kónya Ilona Klinikai szakpszichológus
Prevenciók Elsődleges prevenció: a kóros folyamatok elindulását akadályozza, vagy szünteti meg – Edukatív, az egyében meglévő rizikótényezők korai feltárására, és ezek kiküszöbölésére törekszik felszabadítja az egyén önsegítő potenciálját – Feltárja az egyén nem specifikus szocializációs zavarait.
Másodlagos prevenció: – a már elindult kórfolyamatot állítja meg. Harmadlagos prevenció: – az elszenvedett kórkép további károsító hatásainak, következményeinek csökkentése. – Ez pedig széles körű rehabilitáción alapul.
Edukáció: – Helyszín: oktatási intézményekben médiában (könyv, tv, stb.) – Feladata: rizikótényezők korai feltárása önszabályozás, feszültségkezelés, ügyesebb szociális viselkedés tanítása
Az edukációs programok általános alapelvei: – A klienst széleskörűen informálni kell, tanulószerepbe kell helyezni – Cél: az egészségmegőrzés jelenre összpontosítanak
Az edukációs programok fajtái: – Félelem-fokozó eljárások – Információ közvetítés – Viselkedés-központú módszerek
Edukációs programok fajtái: – Iskolai programok – Információ átadás – Ténybeli, kétoldalú információközvetítés (előadás vagy csoportos megbeszélés során) – Elrettentő (pl. képek mutogatása) – Személyes beszámoló – Érzelmi nevelés (érzések és értékek tisztázása beszélgetések során) – Kortárs programok
Specifikus programok Speciális tanácsadás Önfejlesztő technikák – önismereti csoportok Életmód, stressz kezelés, copingtechnikák Addikciós programok
Serdülőkor Serdülőkorral kapcsolatos elméletek: – Szervezetben zajló gyors biológiai változások→viselkedés labilis Ekkor zajlik azon biológia változások összessége mely az érett szexualitáshoz vezet. Serdülőkori fejlődés→megismétli a korábbi pszichés fejlődési fázisokat Biológiai, és szociális változások kapcsolatban állnak a kognitív változásokkal.
Serdülőkor pszichés sajátosságai Kognitív változások – Intellektuális érdeklődés fellendülése A lehetőségekről való gondolkodásra Hipotézisek használatára Előregondolkodásra A gondolkodásról való gondolkodásra A megszokás korlátait meghaladó gondolkodásra
Piaget formális műveleti gondolkodás megjelenésének szakasza: – Ez a fajta gondolkodás amelyben a gondolkodás minden egyes láncszeme a problémához, mint egészhez kapcsolódik. – Identitásképzés során figyelembe veszik, hogy miként ítélnek másokról, és mások hogyan ítélik meg őket, és hogy mindezek hogyan felelnek meg a társadalom kategóriáinak. – Logikai és matematikai elvek alkalmazása az életben felmerülő problémákra. – Elvont elveket alkalmazva gondolkodnak politikáról, törvényekről. – Egyetemes etikai elvek érdeklik, bírálják a felnőtteket a képmutatásért.
Serdülőkor sajátosságai Társadalmi/szociokulturális változások: -Köztes állapot: „még nem felnőtt, de nem is gyerek -Kortárskapcsolatok időlegesen fontosabbá válnak, megjelenik az kortársak elismertsége iránti vágy, de! A legtöbb serdülő osztozik szülei értékrendjében -Heteroszexuális kapcsolatok kialakulásának kezdete -Megjelenik a saját magáért vállalt felelősség
Énfejlődés – Központi szerepben az önálló én kialakulása – Éntudat erősödése – Világtól való elkülönültség /szeparáció/ – Saját test feletti felelősség átvétele Identitáskesés: – identitás a személyes, és társas énfogalom elegyeként alakul ki. /Identitás vs. Szerepkonfúzió/
Elsődleges prevenció fő szempontjai Kis csoport Interaktív Iskolai keretek Adekvát információátadás – kockázati tényezők – megbetegedés következményei – megelőzés lehetőségei Fontos feltérképezni a serdülők: – Saját testre/testi egészségre vonatkozó objektív tudást/attitűdöt - ezek viszonyát egymáshoz – Betegséggel kapcsolatos tudást/attitűdöt Közös nyelv kialakítása Visszajelzés-kialakult viselkedés megerősítése
Segítség lehet: – Iskolapszichológus/osztályfőnök - team – Saját élmény – Serdülőkor kognitív sajátosságai – Kortárs kapcsolatok/kortárs befolyás erőssége Fontos hangsúlyozni: – A serdülő saját teste feletti rendelkezés felelősségét. –Ő felel a teste/lelke jelenlegi,s későbbi egészséges működésért, s a saját testre való odafigyelés az identitás részévé válhat
Irodalomjegyzék: Vikár György: Az ifjúkor válságai Bagdy Emőke: Mentálhigiéné (elmélet, gyakorlat, képzés, kutatás) Animula, 1999 Kulcsár Zsuzsa: Egészségpszichológia ELTE Eötvös Kiadó, 1998