Emberitőke-elemzés a gazdaságtudományi alapképzést folytató intézménytípusok körében Győr, 2012. április 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
A gazdaság és az oktatás együttműködése
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Makroökonómia 5. előadás.
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Ésszerűség - sportszerűség
Veled Európa, de nélküled EU!
A harmadik erő elméletei
„Mértéket tartani és a célt nem téveszteni szem elöl!”
Matematika a közgazdaságtanban
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális versenyképesség és a természeti tőke viszonya a közgazdaságtani irányzatokban Málovics György SZTE-GTK KGI Regionális Gazdaságfejlesztési.
A regionális innovációs rendszer, mint komplex rendszer Elekes Zoltán – Bajmócy Zoltán Phd-hallgató egyetemi docens Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Széchenyi István Egyetem, Győr
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr
Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid
Munkahelyi egészség és biztonság
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Szegények reménytelensége és reménysége. SSSSzegénység: szűkölködés az anyagi javakban DDDDepriváció: a különböző javaktól való megfosztottság,
WP4.2. „Measurement Plan“ Barta Zoltán
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
A MEDICSPHERE PROJEKT KÖVETKEZTETÉSEI DR. SOLT KATALIN TÁMOP A-11/1/KONV
MIGRÁCIÓS SZAKIRÁNY Nemzeti Közszolgálati Egyetem
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
Piac az egészségügyben Dr. Buzás Norbert intézetvezető egyetemi docens ÁOK Egészség-gazdaságtani Intézet.
TÁMOP-6.2.2/A-09/ Képzési díjak támogatása a Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban Sürgősségi szakápoló képzés munkahelyi.
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
Fehér könyv a magyar gyakorlat-orientált felsőoktatás helyzetéről (a felsőfokú szakképesítések nélkül) SZFK/13/2008 Előadó : Dávid János.
DUÁLIS KÉPZÉS felépítése
SZTE ÁJTK Tehetségnap június 10.
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
Gál Ferenc Főiskola Pedagógiai Kar
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Csecsemő- és gyermekápoló képzés munkahelyi gyakorlat
Motivációs kutatások kutatási kérdései
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Készítette: Farkasné Veres Edina
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Sugárterápiás szakasszisztens képzés
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
Előadás másolata:

Emberitőke-elemzés a gazdaságtudományi alapképzést folytató intézménytípusok körében Győr, április 19.

Tartalom 1.Emberitőke-elemzés – általában 2.A hallgatók képességpotenciálja 3.Összefoglalás

Mottó: Szókratész sorsa; progresszív és legitim kultúra 1.Emberi tőke A II. világháború alatt-után; Th. W. Schultz, G. S. Becker Munkaerő-áruból emberi tőke lett. Sir W. Petty: V. Károly: 62,6% Mitől függ az anyagi jólét, a gazdagság? Emberitőke-állomány: 70 – 80 % Emberi tőke minősége: szakmai képességpotenciál

Az emberi tőke mennyisége: 1. Szakképzés (munkahelyi képzés) 2. Egészségügy 3. Kutatás 4. Migráció Ki finanszíroz? 1. Háztartások, 2. vállalatok, 3. állam. Az emberitőke-állomány szerkezeti feszültsége (Jánossy Ferenc elmélete) 1. Munkahelyi (legyen) 2. Szakmai (diploma) 3. Foglalkozási (konkrét tevékenység) Strukturális feszültség; inter- és intrafeszültség

MegnevezésLegitim (uralkodó) közgazdaságtan Progresszív közgazdaságtan Értékválasztás, cél Birtoklási, gazdasághatalmi, hiúsági vágyak kiélése Humanizáció Ökologizáció TárgyKibocsát maximalizálása Piaci koordináció A gazdálkodás teljes rendszere MódszerPozitivizmusHermeneutika

Nincsen rendszer módszer nélkül (Hegel) Globalokrata libertinus technofasizmus A túllépés lehetősége!

1. Csak az egész az igaz; alapdiszciplínák hiánya az oktatásban 2. Milyen szellemi és valóságtérben enged gondolkodni a Rendszer? a. A döntéshozó racionális b. Önérdekét követi c. Haszonmaximalizáló, profitmaximalizáló d. Homogén jószág, tökéletesen osztható e. Szabadság, szuverén f. Tökéletes informáltság g. Az időtől eltekintünk

A progresszív közgazdaságtan szerint: 1. Az ember a főszereplő 2. Döntési-cselekvési attitűd 3. Korlátozott racionalitás 4. Koordinációk sokasága (a haszon- és profitmaximummal szemben) 5. A jószágkosár nem homogén, nem tökéletes 6. A szabadság, szuverenitás liberális rögeszme 7. Tökéletes informáltság - Gödel 8. Időtől eltekintünk! Gond 3. 3.

Összefoglalás: Y, U’, P, mérleggondok Jövedelemegyenlőtlenség Bürokrácia Ökológiai gondok Az emberitőke-állomány strukturális zavarai Az ismeretanyag és az oktatói képességpotenciál átértékelése