A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE, TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY JAVÍTÁSA Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet Copyright.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
GAZDASÁGPSZICHOLÓGIA
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Társismeret.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Motiváció.
Környezetpszichológia III.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
MOTIVÁCIÓ.
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Hatodik előadás.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
A motiváció.
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
Beilleszkedési zavarok
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Nevelés és nevelői attitűdök
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Tervezett szenzomotoros tréning TSMT
A kriminálpszichológia
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A figyelem általános értelmezése Készítette: Karakó Miklós.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Speciális gyermekvédelem
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
ISKOLÁS GYERMEK VISELKEDÉS- ÉS TELJESÍTMÉNYZAVARAI Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Szociális kompetencia
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

A TANULÁSI KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE, TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY JAVÍTÁSA Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.

VÁZLAT Tanulás fogalma Iskolai tanulás Tanulási mechanizmusok Pszichés állapotok szerepe a tanulásban A tanulás motivációja

A TANULÁS FOGALMA

A TANULÁS Adaptív viselkedés Minden olyan külső hatásra, tapasztalásra, gyakorlásra létrejövő tartós változás a pszichikumban, melynek hatására megváltozik a teljesítmény, a viselkedés vagy a tudás.

Csoportosítás az emléknyomok alapján TANULÁS ELEMI IMPRINTINGLÁTENSREFLEXES KLASSZIKUS KONDICIONÁLÁS OPERÁNS KONDICIONÁLÁS BELÁTÁSOS SZIMBOLIKUS SZOCIÁLISISKOLAI

AZ ISKOLAI TANULÁS

ISKOLAI TANULÁS Kognitív kompetenciák elsajátítása: ISMERET (tudásanyag) + az ismereteket hatékonyan működő rendszerbe szervező KÉPESSÉGEK és KÉSZSÉGEK.

A tanulás pszichológiai alapja: az emlékezés SZEN- ZOROS TÁR RTMHTM ingerek optikai akusztikus haptikus figyelemismétlés motiváció procedurális szemantikusepizódikus deklaratív

Interverbális asszociációk Szimultán: ABAB Szukcesszív: ABCDABCD Közvetett: ADAD BCBC

TANULÁSI MECHANIZMUSOK

Név, szám, vagy alakmemóriája a jobb?

A következő képet ismét 30 s-ig látja. Exponálás után rajzolja le!

Fogalmi hálók Elektromágneses hullám Kozmikus sugárzás Röntgen sugarak Rádió- hullámok Ultraibo- lya fény Látható fény Infravörös sugárzás KékZöldSárgaPiros Zöld béka Zöld ceruza Zöld alma

Gyakorisági háló madár sas galamb veréb strucc villanydrót repülőgép hegycsúcs szikla katasztrófa tojás túrázás

TANULÁSI ZAVAROK

RÉSZLEGES MENTÁLIS RETARDÁCIÓK Percepciós zavar: az érzékszervi – auditív és vizuális – információk hibás feldolgozása: diszkrimináció, figura-háttér, celebrális dominancia. Dyscalculia Dysgraphia Dyslexia Speciális feladatlapok (MEIXNER Ildikó). Szenzoros integrációs terápia (Anne Jean AYRES)

HIPERAKTIVITÁS MOTORIKUMIMPULZIVITÁSFIGYELEM Megállás nélkül futkározik. Előbb cselekszik, mint gondolkodik. Nem tudja befejezni, amit elkezdett. Képtelen egy helyben ülni. Gyorsan és sokszor vált az egyik cselekvésről a másikra. „Nem figyel oda.” Ülő helyzetben is mozog. Képtelen munkáját megszervezni. Figyelme könnyen elterelhető. Alvás közben is mozog. Sok ellenőrzést igényel. Alacsony a figyelem- koncentrációja. „Úton van.” „Fel lenne húzva.” Képtelen kivárni míg rá kerül a sor. Nem tud tartósan egy dologgal foglalkozni

HIPERAKTIVITÁS Motorikum (2) Impulzivitás (3) Figyelem (3) Ok: az optimálisnál alacsonyabb arousal szint INGERKERESŐ magatartás Szemkontaktus (első pad) Testi érintés Centendrin típusú stimulánsok (ritalin)

E. R. KANDELL Orvosi Nobël-díj (2000) TENGERI NYÚL KÍSÉRLETEK Inger 5-hidroxi-triptamin K + -csatorna nyílik meg a hatás percekig tart: RTM 5x inger cAMP-al kapcsolatos fehérje aktiválódik új gének lépnek működésbe az érző idegsejt magjában az érző és mozgató idegsejtek között jön létre a szinapszis: HTM

Neurális stílus (Collins) Végezze el fejben a következő összeadásokat! = ? = ? = ? 16 + = ? Gondoljon egy számra 12 és 5 között. Mennyi?

7

A számok fogalmi hálókat is aktiválnak Végezze el fejben a következő összeadásokat! = ? = ? = ? = ? = ? Ismételje magában a 6-os számot annyiszor, ahányszor csak tudja 15 s alatt! Mondjon egy zöldséget!

RÉPA

A NEURÁLIS HÁLÓZATOKBAN LÉVŐ TUDÁS ELOSZLÁSA A FOGALMAK EGYÜTTES ELŐFORDULÁSAINAK A LEKÉPZÉSE Mennyi? = ? = ? = ? = ? = ? = ? = ? Nehéz fejben számolni, de ne adja föl! = ? Gondoljon egy szerszámra, meg egy színre!

PIROS KALAPÁCS

PSZICHÉS ÁLLAPOTOK SZEREPE A TANULÁSBAN

A pszichés folyamatok és állapotok FOLYAMATOK Megismerési Érzelmi Akarati ÁLLAPOTOK Figyelem vagy figyelmetlenség Hangulat Szorongás Fáradtság

A figyelem Automatikus (önkéntelen) és kontrollált (szándékos) figyelmi állapotok Terjedelem: 7±2 egység Megoszthatóság Szétszórt, önkéntelen figyelem Koncentrált, szándékos figyelem

A hangulat POZITÍV ALAPHANGULAT: Testi állapot (kipihentség) Időjárás (megvilágítás) Színdinamika (piros, sárga, narancs) Szociális környezet (infexciós jelleg)

A szorongás Teljesítmény Arousal motiválatlanság facilitáló szorongás debilizáló szorongás Jó képességűekÁtlagos képességűekGyengék

A TANULÁS MOTIVÁCIÓJA

Motívum – motiválás - motiváció MOTÍVUM : pszichés képződmény -a-az akarati cselekvés folyamatában jön létre -a-az érzelmek által fejti ki cselekvésre késztető hatását MOTIVÁCIÓ: a működő motívum MOTIVÁLÁS: pedagógiai tevékenység, mely során működő motívumokat hozunk létre

Kognitív értelmezés – W.B. CANNON Kielégítetlen szükséglet DRIVE Homeosztázis helyreállítása: DRIVE-REDUKCIÓ (kellemes érzés) A motiválás célja olyan feszültség keltése a tanulóban, melyet a tanulási tevékenységgel csökkenthet.

Nyíregyházi Főiskola Pszichológia Tanszék Kognitív értelmezés – A MASLOW ALAPSZÜKSÉGLETEK KÖTŐDÉS SZÜKSÉGLETE PRESZTÍZS HÍRNÉV BECSVÁGY ÖNMEGVALÓSÍTÁS TRANSZCENDENTÁLIS TUDÁS

Motívumok – forrás alapján EXTRINSIC MOTIVÁCIÓ A gyerek azért tanul, hogy jutalmat kapjon, büntetést kerüljön el, követelményeknek megfeleljen. INRINSIC MOTIVÁCIÓ A tanulási tevékenység jutalma a belőle származó öröm – a kihívást maga választotta.

Motívumok – tartalom alapján AFFEKTÍV MOTIVÁCIÓ Szeretet, kötődés, szociabilitás. Pedagógusnál: olyan érzés keltése a tanulóban, hogy szükség esetén segít, bízhatnak benne, számíthatnak rá – függetelenül attól, hogy a pedagógus kit mennyire kedvel.

AFFEKTÍV MOTIVÁCIÓ szeretetszociabilitás + (ha megvan) meleg - (ha gyenge) hideg nevelői attitűd

Motívumok – tartalom alapján KOGNITÍV MOTIVÁCIÓ Kompetencia, ambíció, érdeklődés. Erőfeszítések elismerése (Hurlock). Öröklött rangsorképzési törekvés: magasabb társadalmi státusz, továbbtanulás. Kíváncsiság megismerési vágy érdeklődés értelmezési vágy

KOGNITÍV MOTIVÁCIÓ érdeklődés kompetencia + (ha megvan) nyílt - (ha gyenge) zárt a nevelési folyamat irányítása

Motívumok – tartalom alapján NORMATÍV MOTIVÁCIÓ Felelősség, követelményteljesítés, kötelességtudat. Az elvárt és elvállalt feladatok teljesítésének feszültsége: független a feladat tartalmától, kitűzőjétől és a teljesítés következményétől.

NORMATÍV MOTIVÁCIÓ felelősség vállalása követelményteljesítés + (ha megvan) erős - (ha következetlen) gyenge a normák megkövetelése

Nevelési alapformák (KOZÉKI B.) AFFEKTÍVKOGNITÍVNORMATÍV HARMONIKUS MelegNyíltErős LIBERÁLIS MelegNyíltGyenge NORMATÍV MelegZártErős AUTONÓM HidegNyíltErős TÚLGYÁMOLÍTÓ MelegZártGyenge ELHANYAGOLÓ HidegNyíltGyenge KEMÉNY HidegZártErős

Látod a három arcot?