A tanácsadás szerepe és jellemzői a munkaügyi mediációban 2013.március 21.
MKDSZ Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat Küldetése: a munka világában felmerülő konfliktusok feloldásának segítése a munkaügyi kapcsolatok kultúrájának erősítése Jelenleg az államigazgatás szervezeti keretei között működik. 80 szakképzett mediátor közül választhatnak a felek.
A mediáció: konfliktusfeloldó közvetítés Jellemzői: A konfliktusban érintett valamennyi fél be van vonva a folyamatba. Kölcsönösen előnyös egyezség elérése a cél. A tárgyalás jellege közvetett, azaz a felek egy közvetítőn keresztül tartják a kapcsolatot. A tárgyalás menetét, szabályait a közvetítő határozza meg.
Munkáltató – munkavállaló (bérezés, túlmunka, felmondás, munkaidő beosztással, munkarenddel kapcsolatos kérdések) Munkáltató – érdekképviselet (működési feltételek, jogok gyakorlása) Munkáltató – üzemi tanács (működési feltételek, jogok gyakorlása) Tipikus munkaügyi konfliktusok
Az MKDSZ tanácsadási tevékenysége Mikor kerül sor tanácsadásra? Miben más a tanácsadás, mint amit a jogász szakembertől várnak? Tényfeltárás Együttes gondolkodás a célszerű eljárásról Az eredményesnek vélt taktikáról
Jellemző tanácsadási témák Szakszervezetnek: Jogosítványok Működési feltételek Felkészülés a munkáltatóval történő tárgyalásra Felkészülés a jogi szabályozás lényeges változásaira Tisztázatlan helyzetek kezelése Sztrájk
Jellemző tanácsadási témák Munkáltatónak: Szakszervezeti jogosítványok és azok határai Mit lehet/kell kezdeni az Üzemi Tanáccsal? A közszféra specialitásai
A tanácsadás néhány sajátossága Eseti ügyek Visszatérő ügyfelek Tanácsadás mindkét félnek