Problémamegoldás és számításos feladatok a fizikatanári gyakorlatban Egy rezgőmozgással kapcsolatos feladat elemzése Radnóti Katalin ELTE TTK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hullámmozgás.
Advertisements

Radnóti Katalin Eötvös Loránd Tudományegyetem
INTEGRÁLT TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MINTAPROJEKTEK A klímaváltozás A légkör összetevői, hőtágulás, atomenergia Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet
11. évfolyam Rezgések és hullámok
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
A fejhallgatók története
Békéscsaba, Dr. Pálfalvi László PTE-TTK Fizikai Intézet PTE, Kísérleti Fizika Tanszék Fizikai mennyiségek mérése harmónikus mozgásegyenlet.
A rezgések és tulajdonságaik 3. (III.11)
Mozgások Emlékeztető Ha a mozgás egyenes vonalú egyenletes, akkor a  F = 0 v = állandó a = 0 A mozgó test megtartja mozgásállapotát,
Kísérletezés az EDAQ530 adatgyűjtő műszerrel
DINAMIKAI ALAPFOGALMAK
Mérnöki Fizika II előadás
Fizika 2. Mozgások Mozgások.
Fizika 3. Rezgések Rezgések.
11. évfolyam A rezgő rendszer energiája
KINEMATIKAI FELADATOK
Összefoglalás Dinamika.
Hogyan mozognak a testek? X_vekt Y_vekt Z_vekt Origó: vonatkoztatási test Helyvektor: r_vekt: r_x, r_y, r_z Nagysága: A test távolsága az origótól, 1m,
11. évfolyam Rezgések és hullámok
A dinamika alapjai III. fejezet
Az erő.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Biológiai anyagok súrlódása
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
III. Kontaktusok tulajdonságai és számítógépes modellezés 4. előadás: Hertz-kontaktus; ütközés Budapest, szeptember 28.
Hullámok.
ELEKTROSZTATIKA 2. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Rezgőmozgás.
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
MECHANIKAI HULLÁMOK A 11.B-nek.
HŐTAN 4. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Legfontosabb erő-fajták
A dinamika alapjai - Összefoglalás
Egyenes vonalú mozgások
A harmonikus rezgőmozgás származtatása
2. előadás.
A „tér – idő – test – erő” modell a mechanikában A mechanika elvei Induktiv úton a Maxwell-egyenletekig Áram – mágneses tér Töltés – villamos tér A villamos.
PPKE-ITK I.Házi Feladat Megoldásai Matyi Gábor Október 9.
Energia, munka, teljesítmény
Munka, energia teljesítmény.
Mechanikai hullámok.
Az Excel használatának néhány lehetősége a fizika oktásában Radnóti Katalin ELTE TTK.
Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ideális kontinuumok kinematikája.
Ütközések Ugyanazt a két testet többször ütköztetve megfigyelhető, hogy a következő összefüggés mindig teljesül: Például a 2-szer akkora tömegű test sebességváltozásának.
A gumi fizikája. Bevezetés Rendkívül rugalmas – akár 1000%-os deformáció Olcsó előállítás.
Függvénykapcsolatok szerepe a feladatmegoldások során Radnóti Katalin ELTE TTK.
A fizikában minden olyan változást, amely időben valamilyen ismétlődést mutat, rezgésnek nevezünk. Ha a csavarrugóra felfüggesztett testet, a rugó hossztengelyének.
Mechanikai rezgések és hullámok
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Energia: Egy test vagy mező állapotváltoztató képességének mértéke. Egy testnek annyi energiája van, amennyi munkát képes végezni egy másik testen,
Rezgések Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
Enzimkinetika Komplex biolabor
Munka, energia teljesítmény.
Összefoglalás Hangok.
Balthazár Zsolt Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Hogyan mozog a föld közelében, nem túl nagy magasságban elejtett test?
Az erőhatás és az erő.
A fizika mint természettudomány
A felvilágosodás előfutárai
Készítette: -Pribék Barnabás -Gombi-Nagy Máté
Komplex természettudomány 9.évfolyam
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Harmonikus rezgőmozgás. FOGALMA A rugóra függesztett testet, ha egyensúlyi helyzetéből kimozdítjuk, akkor két szélső helyzet között periodikus mozgást.
Harmonikus rezgőmozgás. FOGALMA A rugóra függesztett testet, ha egyensúlyi helyzetéből kimozdítjuk, akkor két szélső helyzet között periodikus mozgást.
Harmonikus rezgőmozgás. FOGALMA A rugóra függesztett testet, ha egyensúlyi helyzetéből kimozdítjuk, akkor két szélső helyzet között periodikus mozgást.
A feladatmegoldás és a fizikatörténet szerepe a fizika tanításában
Rátz László Vándorgyűlés Győr, Munkácsy Katalin, ELTE TTK
Dinamika alapegyenlete
Az erő fajtái Aszerint, hogy mi fejti ki az erőhatást, beszélhetünk:
Előadás másolata:

Problémamegoldás és számításos feladatok a fizikatanári gyakorlatban Egy rezgőmozgással kapcsolatos feladat elemzése Radnóti Katalin ELTE TTK

Időnként hallani olyan megjegyzéseket, hogy a fizika oktatása során alig, vagy egyáltalán nem is kellene számításos feladatokkal foglalkozni, elegendő csak a kvalitatív elemzés. Mi erről a véleményük? Milyen érveket, illetve ellenérveket tud felhozni? Feladat

A fizika tantárgynak tükröznie kell a fizikának, mint tudománynak a sajátosságait is, melynek fontos eleme a jelenségek mennyiségi jellemzése, a legtöbb elméletet számolással lehet alátámasztani, ezért a tanulása során is szükséges a számolás. A legtöbb tanuló, akinek később szükséges a fizika, mérnök lesz. És a mérnökök is nagyon sokat számolnak. Fontos a fizikai fogalmak kialakításában. Függvénykapcsolatok szerepe Fizika tudomány

Rugalmas lemez vége 5 1/s rezgésszámmal, 7 cm-es amplitúdóval rezeg függőleges síkban. Milyen magasra repül fel a lemez végére helyezett kis fadarab? Isza Sándor (Szerk.) (1994): Hogyan oldjunk meg fizikai feladatokat? Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest feladata Példa

 Megoldási megjegyzések, tanári kérdések  Jelenség elképzelése  Gyakorlati példa keresése: Vibrációs sziták szitafenék gyors vibrálása miatt a szitálandó anyagból a kívánt szemcseméretű részek átesnek a szita nyílásán.  Egyszerűsítések: súrlódás, közegellenállás elhanyagolása, csak a függőleges irányú mozgásra koncentrálunk…………  Milyen függvények írják le a mozgást? Megoldás

 Miért repül fel a kis fadarab?  Mi ennek a dinamikai oka?  Milyen irányú ekkor a test sebessége és a gyorsulása?  A mozgás mely fázisában, van ekkor a test? Függvény a megoldáshoz

Adatok: f = 5 1/s és a A = 7 cm = 0,07 m T = 1/f = 0,2s és  = 2. .f = 2.3,14.5 = 31,4 1/s  Részeredmények  A fadarab akkor hagyja el a lemezt, amikor gyorsulása éppen g lesz. Ez a súlytalanság állapota. Ekkor a lemez kitérése a gyorsulásfüggvény alapján g = a = y.  2, innen y = g/  2 = 10/1000 = 1 cm és felfelé, mivel a sebesség ellentétes a gyorsulás irányával. A maximális gyorsulás: A  2 = 0, = 70 m/s 2 = 7.g !!! Számolás

 v = A.  cos  t = A.  =  = 31,4.0,069 = 2,17 m/s  Felhasználva, hogy y = A.sin  t  0,07 2 = 0,0049 és 0,01 2 = 0,0001  különbség: 0,0048, gyöke 0,069 vagy  y = A.sin  t – ből az idő kiszámítása: y/A = 0,01/0,07 = 0,142 = sin  t – ből az   t = arcsin0,142= 0,143 ívmértékben!!!!  innen t = 0,143/31,4 = 0,0045 s, ellenőrzésképpen ténylegesen kisebb a periódusidőnél, sőt a negyedénél és annak is kell lennie.  Bár ténylegesen  t =0,143 kell a további számoláshoz  v = A.  cos  t = 0,07.31,4.cos0,143 = 2,17 m/s A lemez sebessége kétféleképp is számolható

 Energia-megmaradás alapján: m.v 2 /2 = m.g.h h = v 2 /2g = 2,17 2 /20 = 0,237 m = 23,7 cm  A teljes magassághoz még + 1 cm-t kell hozzáadni, mert az egyensúlyi helyzethez képest nézzük. Így 24,7 cm magasra repül! Tömegtől nem függ!!!!! Célszerű ki is próbálni, hogy elő lehet idézni ilyen jelenséget! A végeredmény

 A kérdést másképpen is fel lehet tenni, át lehet írni a feladatot úgy, hogy abban nagyobb szerepet kap a fizikai jellegű gondolkodásmód, a gondolkodás fejlesztése is. Ne csak egyszerű képletbehelyettesítéses feladat legyen!  A mentorált tanárjelölt például a következő feladatot kaphatja: Különböző szinten hogyan fogalmazná át a feladatot? Milyen kérdés(eke)t tenne fel, milyen becslést végeztetne azok számára, akik alacsonyabb szinten tanulják a fizikát, pl. alap óraszámban? Másképp

 Rugalmas lemez vége 5 1/s rezgésszámmal, 7 cm- es amplitúdóval rezeg függőleges síkban. Előfordulhat-e, hogy a lemez végére helyezett kis fadarab felrepül? Mi a hipotézisük? Hogyan tudnák a hipotézist becsléssel alátámasztani?  Ha igen, a rezgés mely szakaszában (fázisában) következhet ez be? Mi lehet ennek a feltétele? Például

 A fadarab akkor hagyja el a lemezt, amikor gyorsulása éppen g lesz. Ez a súlytalanság állapota. Ekkor a lemez kitérése a gyorsulásfüggvény alapján g = a = y.  2, innen y = g/  2 = 10/1000 = 1 cm és felfelé, mivel a sebesség ellentétes a gyorsulás irányával. A maximális gyorsulás: A  2 = 0, = 70 m/s 2 = 7.g !!!!!!!!!  Vagyis az első negyedben kell keresni ilyen pontot, mely lineáris becslést alkalmazva a periódusidő negyed részének kb. az 1/7 – e körül lehet. A T = 0,2 s, ennek negyede 0,05 s.  Ennek hetede: 0,0071 s. Ennél biztosan kisebbnek kell lennie, mivel a gyorsulásfüggvény függvény meredeksége kezdetben (a  =0 hely környezetében) nagyobb. A ténylegesen számolt érték: t = 0,0045 s A becslés

Vibrációs sziták esetében a szitafenék gyors vibrálása miatt a szitálandó anyagból a kívánt szemcseméretű részek átesnek a szita nyílásán. Gyakorlati példa

 Hangvilla rezgésénél fellépő sebességek és gyorsulások  A = 0,5 mm = m, f = 440 Hz a normál a hang. Ebből  = 2 .f = 2763,2 1/s  A legnagyobb sebesség v max = A.  = m. 2763,2 1/s = 1,3816 m/s  A legnagyobb gyorsulás a max = A.  2 = v max.  = 3817,6 m/s 2  381 g !!! Hasonló példa

 kvantummechanika oszcillátor modellje,  molekularezgések, rezgési nívók, izotópeffektus, zéruspontenergia, CO 2 üveggáz szerepe, IR spektroszkópia,  szilárd testek modellje, ahol a részecskéket úgy képzelik el, minta rúgóval lennének összekötve, hőtágulás, mert mégsem pontosan parabola alakú a potenciálvölgy,  energiatárolási lehetőségek, mintha a különböző kötések összenyomott rúgók lennének. Kitekintés