Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, 2011. október 14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Advertisements

Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
Az MFB Invest Zrt. tevékenységének bemutatása Buda Sándor Tanácsadási igazgató október 24.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Innováció lehetséges szerepe a nemzetközi üzletfejlesztésben
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A nemzetközi üzleti élet etikája
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Luxemburg, Málta,Hollandia
Hong-kong és Szingapúr
Tulajdonjogok és a nemzetek gazdagsága Heitger, B. [2003]: Property rights and the wealth of nations: a cross-country study Csorba László II. évfolyam.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Magyar Fejlesztési Bank Vállalati Finanszírozás
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Kassa Kárpát-medencei gazdasági fórum Szolnok, május 16.
1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
AIG központ, New York. ALICO központ, Wilmington.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Magyarország a globális világgazdaságban
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
„BÍZUNK MAGYARORSZÁGBAN” Garamhegyi Ábel Államtitkár Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Stratégiai Műhely EU modellek műhelycsoport Szlovákia személygépkocsi gyártó ipara Készítette: dr. Sipos Mihály szakmai tanácsadó szeptember 27.
Telephelyválasztási tényezők Regionális gazdaságtan 4. gyakorlat.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Szlovákia Regionális különbségei
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Dr. Göndöcs István Pécs Mj. V. Hosszú és Középtávú Stratégia végrehajtása Javaslat a Pólus program fejlesztési irányainak kiegészítésére.
Okos Jövő Fórum 2015 Smart Future Fórum 2015 Győr A Széchenyi István Egyetem és az Okos Jövő Innovációs Klaszter közös rendezvénye.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, október
KKV-k külpiacra lépése és finanszírozási lehetőségeik *** A HITA szerepe a kereskedelemfejlesztésben Miskolc, november 13.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A magyarországi K+F politika
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
„Orosz és kínai befektetők Magyarországon”c. konferencia
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Orosz geopolitikai és geoökonómiai érdekek a Duna mentén
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Vállalkozások – versenyképesség – monopóliumok A magyar valóság
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
OUTSOURCING Lehetőségek a vállalat építésben
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Aktuális gazdasági irányvonalak Szlovákiában
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, október 14.

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea Győr, október 14.

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 317 Az egyik legintenzívebben globalizálódó gazdasági tevékenység. A globális GDP 15%-a az autóiparban és a kapcsolódó iparágakban keletkezik. Hátterében jelentős földrajzi átrendeződések állnak. Gazdasági válság  Keletre tolódás Az autóipar jelentősége világviszonylatban

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 417 Skoda autógyárak Csehországban Saját szerkesztés 2011.

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 517 Kia, VW és PSA autógyárak Szlovákiában Forrás: dr. Sipos Mihály

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 617 SkodaKia Motors 1895 –Slavia kerékpárok javítása, gyártása1944 – alapítás (acélcsövek és kerékpárok készítése) 1925 – elindult a személyautók nagyüzemi gyártása1974 – legördült Korea első kiskocsija, a Brisa 1991 – a márka a VW csoport tagja lett1976 – Kia Nehézipari Vállalat megalakulása 1992 – a magyar piacon is megjelenik1990 – a vállalat neve Kia Motors Corporation 1994 –a Škoda Felicia modell bemutatása  a márka nemzetközi elismerése 1992 – napenergiával működő autó fejlesztése 1999 – Fabia bevezetése = mérce a kisautók csoportjában 1997 – pénzügyi válság Ázsiában  Kia –csőd, a céget a Hyundai Motor Company szerezte meg Superb (visszatérés a luxusautók világába)2006 – Párizsi Autószalon – Kia C’eed bemutatása, a gyártás elindulása Zsolnán 2011 – új logó2008 – a divatos Soul-al jelentkezett a márka Skoda és a Kia Motors márkák története röviden

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 717 Vizsgált telepítési tényezők CsehországSzlovákia 1.) Járműipari hagyományok Csehszlovákia - Közös gyökerek 2.) Közlekedési infrastruktúra Közutak sűrűsége (2005)(km 2 ) 1,620,89 Vasúthálózat sűrűsége (2006) (km 2 ) 0,1200,075 Légi közlekedés minősége (2008) (INDEX=10) 8,555,65 Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban I.

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 817 Vizsgált telepítési tényezők CsehországSzlovákia 3.) Munkaerő * EU átlag: EUR/fő/év A munkaerő költség aránya a termelési költségen belül (%) (2006) 9,45,5 Munkatermelékenység (2005) (EUR/fő/év)* Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban II.

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 917 Forrás: IMD World Competitiveness Online , saját szerkesztés, 2011.

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1017 Vizsgált telepítési tényezőkCsehországSzlovákia 4.) K+F, innováció K+F-re fordított arány az ország költségvetésén belül (2005) 1,220,74 Főbb jellemzők A legtöbb egyetemen K+F központok Egyetemek, K+F központok együttműködnek a Skoda-val 2000 óta Skoda Autó Egyetem (alap- és mesterképzés) Szlovákia autógyárai nem folytatnak komoly K+F tevékenységet Lemaradás oka nehezen meghatározható: -szakemberhiány? - forráshiány? - vállalati stratégia? Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban III.

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1117 Vizsgált telepítési tényezőkCsehországSzlovákia 5.) Beruházás-ösztönzés, adórendszer Kiindulópont , Milos Zeman szoc. dem. kormánya  cél: külföldi tőke vonzása a high-tech és a gépipar területéről 1998 – Dzurinda-kormány hatalomra kerülése dec. a befektetés ösztönzésről intézkedő 565/2001 számú törvény elfogadása, adóreform Eszközök Czech Invest Regionalitás elve, főként a magas munkanélküliséggel sújtott régiók segítése Slovak Invest A vállalati adót 2004-től 25%-ról 19%-ra csökkentették Egyéb adókedvezmények és mentességek 6.) Városi környezet a menedzsment számára Megfelelő, élhető városok Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban IV.

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1217 Ország Rangsor a Doing Business évi jelentése alapján Rangsor a Doing Business évi jelentése alapján Szingapúr1. Hong Kong, Kína2. Új-Zéland3. Nagy-Britannia4. USA5. Szlovákia Magyarország Lengyelország Csehország Görögország Csád183. Csehország és Szlovákia vállalkozói környezete a Világbank 2010 és évi Doing Business jelentése alapján

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1317 Vizsgált témákCsehország rangsora a Világbank évi jelentése alapján Csehország rangsora a Világbank évi jelentése alapján Változás a listában Cégalapítás Építési engedély kezelése 7576 Ingatlan regisztrálása Hitelhez jutás Befektetők védelme9293 Adófizetés Külkereskedelem Szerződésben foglaltak érvényesítése 78 nincs változás Vállalkozás megszüntetése Összesített rangsor Csehország vállalkozói környezetének minősítése a Világbank„Doing Business” 2010 és évi jelentése alapján

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1417 Vizsgált témákSzlovákia rangsora a Világbank évi jelentése alapján Szlovákia rangsora a Világbank évi jelentése alapján Változás a listában Cégalapítás Építési engedély kezelése56 nincs változás Ingatlan regisztrálása99nincs változás Hitelhez jutás1415 Befektetők védelme Adófizetés Külkereskedelem Szerződésben foglaltak érvényesítése 7071 Vállalkozás megszüntetése Összesített rangsor4041 Szlovákia vállalkozói környezetének minősítése a Világbank „Doing Business” 2010 és évi jelentése alapján

A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1517 Csehország legfontosabb előnyei - Közlekedési infrastruktúra - Munkaerő képzettsége - Innováció, képzési lehetőségek Szlovákia legfőbb előnye -Alacsony munkaerő-költség A beruházás-ösztönzés eszközei különböznek Mindkét országnak további, nagy volumenű tervei vannak a járműipar területén. Összefoglalás

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV