Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, október 14.
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea Győr, október 14.
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 317 Az egyik legintenzívebben globalizálódó gazdasági tevékenység. A globális GDP 15%-a az autóiparban és a kapcsolódó iparágakban keletkezik. Hátterében jelentős földrajzi átrendeződések állnak. Gazdasági válság Keletre tolódás Az autóipar jelentősége világviszonylatban
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 417 Skoda autógyárak Csehországban Saját szerkesztés 2011.
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 517 Kia, VW és PSA autógyárak Szlovákiában Forrás: dr. Sipos Mihály
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 617 SkodaKia Motors 1895 –Slavia kerékpárok javítása, gyártása1944 – alapítás (acélcsövek és kerékpárok készítése) 1925 – elindult a személyautók nagyüzemi gyártása1974 – legördült Korea első kiskocsija, a Brisa 1991 – a márka a VW csoport tagja lett1976 – Kia Nehézipari Vállalat megalakulása 1992 – a magyar piacon is megjelenik1990 – a vállalat neve Kia Motors Corporation 1994 –a Škoda Felicia modell bemutatása a márka nemzetközi elismerése 1992 – napenergiával működő autó fejlesztése 1999 – Fabia bevezetése = mérce a kisautók csoportjában 1997 – pénzügyi válság Ázsiában Kia –csőd, a céget a Hyundai Motor Company szerezte meg Superb (visszatérés a luxusautók világába)2006 – Párizsi Autószalon – Kia C’eed bemutatása, a gyártás elindulása Zsolnán 2011 – új logó2008 – a divatos Soul-al jelentkezett a márka Skoda és a Kia Motors márkák története röviden
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 717 Vizsgált telepítési tényezők CsehországSzlovákia 1.) Járműipari hagyományok Csehszlovákia - Közös gyökerek 2.) Közlekedési infrastruktúra Közutak sűrűsége (2005)(km 2 ) 1,620,89 Vasúthálózat sűrűsége (2006) (km 2 ) 0,1200,075 Légi közlekedés minősége (2008) (INDEX=10) 8,555,65 Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban I.
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 817 Vizsgált telepítési tényezők CsehországSzlovákia 3.) Munkaerő * EU átlag: EUR/fő/év A munkaerő költség aránya a termelési költségen belül (%) (2006) 9,45,5 Munkatermelékenység (2005) (EUR/fő/év)* Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban II.
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 917 Forrás: IMD World Competitiveness Online , saját szerkesztés, 2011.
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1017 Vizsgált telepítési tényezőkCsehországSzlovákia 4.) K+F, innováció K+F-re fordított arány az ország költségvetésén belül (2005) 1,220,74 Főbb jellemzők A legtöbb egyetemen K+F központok Egyetemek, K+F központok együttműködnek a Skoda-val 2000 óta Skoda Autó Egyetem (alap- és mesterképzés) Szlovákia autógyárai nem folytatnak komoly K+F tevékenységet Lemaradás oka nehezen meghatározható: -szakemberhiány? - forráshiány? - vállalati stratégia? Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban III.
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1117 Vizsgált telepítési tényezőkCsehországSzlovákia 5.) Beruházás-ösztönzés, adórendszer Kiindulópont , Milos Zeman szoc. dem. kormánya cél: külföldi tőke vonzása a high-tech és a gépipar területéről 1998 – Dzurinda-kormány hatalomra kerülése dec. a befektetés ösztönzésről intézkedő 565/2001 számú törvény elfogadása, adóreform Eszközök Czech Invest Regionalitás elve, főként a magas munkanélküliséggel sújtott régiók segítése Slovak Invest A vállalati adót 2004-től 25%-ról 19%-ra csökkentették Egyéb adókedvezmények és mentességek 6.) Városi környezet a menedzsment számára Megfelelő, élhető városok Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban IV.
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1217 Ország Rangsor a Doing Business évi jelentése alapján Rangsor a Doing Business évi jelentése alapján Szingapúr1. Hong Kong, Kína2. Új-Zéland3. Nagy-Britannia4. USA5. Szlovákia Magyarország Lengyelország Csehország Görögország Csád183. Csehország és Szlovákia vállalkozói környezete a Világbank 2010 és évi Doing Business jelentése alapján
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1317 Vizsgált témákCsehország rangsora a Világbank évi jelentése alapján Csehország rangsora a Világbank évi jelentése alapján Változás a listában Cégalapítás Építési engedély kezelése 7576 Ingatlan regisztrálása Hitelhez jutás Befektetők védelme9293 Adófizetés Külkereskedelem Szerződésben foglaltak érvényesítése 78 nincs változás Vállalkozás megszüntetése Összesített rangsor Csehország vállalkozói környezetének minősítése a Világbank„Doing Business” 2010 és évi jelentése alapján
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1417 Vizsgált témákSzlovákia rangsora a Világbank évi jelentése alapján Szlovákia rangsora a Világbank évi jelentése alapján Változás a listában Cégalapítás Építési engedély kezelése56 nincs változás Ingatlan regisztrálása99nincs változás Hitelhez jutás1415 Befektetők védelme Adófizetés Külkereskedelem Szerződésben foglaltak érvényesítése 7071 Vállalkozás megszüntetése Összesített rangsor4041 Szlovákia vállalkozói környezetének minősítése a Világbank „Doing Business” 2010 és évi jelentése alapján
A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1517 Csehország legfontosabb előnyei - Közlekedési infrastruktúra - Munkaerő képzettsége - Innováció, képzési lehetőségek Szlovákia legfőbb előnye -Alacsony munkaerő-költség A beruházás-ösztönzés eszközei különböznek Mindkét országnak további, nagy volumenű tervei vannak a járműipar területén. Összefoglalás
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV