Szemiotikaszemiotika. IV. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK I. A TAVASZ MÍTOSZAI: A KOMÉDIA 1. KEZDETEK 2. VÍZ 3. NŐISÉG.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette : Mgr. Meleg Mária hittanár
Advertisements

A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
A KARÁCSONYI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
1588. Spanyol Armada (hajóhad) legyőzése
Az ókori görög művészet
Szemiot i ka.
Petőfi Sándor / / Kovács Zsuzsanna.
TEREMTÉSMÍTOSZ.
A szeretet himnusz A Biblia egyik legszebb szakasza
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Szemiot i ka.
Kínai terméstörténet.
A görög színház működése
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Szemiot i ka.
Szemiot i ka.
Szemiot i ka.
Szemiot i ka.
Kultúra – nemzet – emlékezet
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Forradalmi költészete
Hit és tudás a Teremtés Könyve alapján
A finnek ősi eposza 2/B.
Moliere /A.
Hűséged végtelen, Atyám, nagy Isten! Elhat a mélybe s az egek fölé.
A társadalom környezetvédelmi aktivitása Humánökológia 10. előadás.
Afrikai teremtéstörténet
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia V. Országos Művészeti Diákköri Konferencia Sopron április
Antigoné.
Minden, mi él, csak Téged hirdet, minden dicsér, mert mind a műved, azzal, hogy él, ezt zengi Néked: ”Dicsérlek én, dicsérlek Téged!”
A TÉKOZLÓ FIÚ (Negyedik lecke) Felismerés III..
A Biblia.
6.Fogalomalkotás [C. G. Hempel: A taxonómia alapjai. In: Bertalan (szerk.): A társadalomtudományi fogalmak logikája (Helikon, Budapest 2005)] 1.A definíció.
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
TEREMTÉS Dunaújvárosi Evangélikus Gyülekezet október Ács Sándorné agrármérnök.

A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A görög mitológia Az istenek születése.
Dicsér az ég, nap, hold és csillagok,
MÍTOSZ A vízözön (pusztulásmítosz) (Részlet a Teremtés könyvéből)
„ADJ TERET, NYISS UTAT!” – SZOCIÁLIS KOMPETENCIÁKKAL A HÁTRÁNYOK ELLEN avagy Ágota és Ambrus testvérek lettek.
Krisztus feltámadt – valóban feltámadt !. Valami véget ér, kezdődik más talán. Látod, megyünk az élet sivatagán. Gyere, mert lépni muszáj! Refr: Szinte.
Szemiotikaszemiotika. Téma: tűzmadár a piros I. ELŐADÁS SZIMBOLIZMUS A TRÓPUSOK ÉS ALAKZATOK 1. SZÓKÉPEK 2. KÉPES NYELV.
Szemiotikaszemiotika. II. ELŐADÁS A SZIMBÓLUMOK RENDSZERÉTŐL A MÍTOSZOKIG 1. SZIMBÓLUMOK 2. ARCHETÍPUSOK 3. MÍTOSZOK.
Szemiotikaszemiotika. VII. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK IV. A TÉL MÍTOSZAI: A KARNEVÁL 1. A KACAJ: NEVETSÉGESSÉ TÉTEL, KIGÚNYOLÁS, FELNAGYÍTÁS, FELFORDÍTÁS.
Szemiotikaszemiotika. Laokoón szoborcsoport VI. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK III. AZ ŐSZ MÍTOSZAI: A TRAGÉDIA 1. FÖLDMŰVELÉS – ARATÁS, SZÜRET 2. TERMÉS.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
A világ teremtése. Isten az első napon megteremtette az eget és a földet. Első nap.
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
Szemiot i ka.
Csongor és Tünde Varázsfuvola Összehasonlítás.
Szemiot i ka.
A „Varázsfuvola” és „Csongor és Tünde” hasonló motívumai
Hűséged végtelen, Atyám, nagy Isten! Elhat a mélybe s az egek fölé.
Az ókori kultúrák.
A varázsfuvola és a Csongor és Tünde összehasonlítása
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Csongor és Tünde & A varázsfuvola.
A görög istenek.
Paulay Ede rendezésében
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde
ÖSSZEHASONLÍTÁS Mozart: A varázsfuvola Vörösmarty: Csongor és Tünde.
Madách Imre Útravaló verseimmel.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Katona József Érettségi tételminta.
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Előadás másolata:

szemiotikaszemiotika

IV. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK I. A TAVASZ MÍTOSZAI: A KOMÉDIA 1. KEZDETEK 2. VÍZ 3. NŐISÉG

0. A TAVASZ MÍTOSZA Frye rendszere – a tavasz: a komédia A hajnal, a tavasz és a születés szakasza. Mítoszok a hős születéséről, újjászületéséről és feltámadásáról, a teremtésről, valamint a sötétség, a tél és a halál erőinek vereségéről. Mellékszereplők: az apa és az anya. A legrapszodikusabb költészet archetípusa. Vetítés: Kim Ki Duk: Tavasz, nyár, ősz, tél, és megint tavasz… nyar-osz-tel...-es-egyben-film-magyarul-aMPvSpktZBnOoku6 nyar-osz-tel...-es-egyben-film-magyarul-aMPvSpktZBnOoku6

0. A TAVASZ MÍTOSZA Frye rendszere – a tavasz: a komédia Komikus költők: Arisztophanész, Terentius, Shakespeare, Moliére, de Molina / da Ponte – Mozart; Schiller, Vörösmarty, Chaplin… -A cselekmény általában arról szól, hogy egy fiatalembernek tetszik egy ifjú hölgy, ez viszont (általában szülői) ellenállásba ütközik, majd a cselekmény vége felé egy fordulat lehetővé teszi, hogy az ifjú hősnek teljesülön a vágya. -A komédia cselekménye általában elmozdulás egy fajta társadalomtól egy másik társadalom irányába: kezdetben az akadályozó szereplők vannak hatalmon, majd a közönség felismeri, hogy ők hamis bitorlók. -A cselekményvégére a hős és a hősnő egymásra találása egy új társadalom kikristályosodását eredményei a főhős körül – ez pedig a megoldás: a komikus felismerés – az anagnorisis vagy cognitio. -A komédia egyik fő eljárása a negatív hős (antagonista) jellemének leleplezése, nevetségessé tétele – a közönség nemcsak ellenszenvesnek érzi őt, hanem önmagánál alább valónak is. Bukása többnyire megérdemelt bukás (bűnbak) és a hős párral szembeni veresége helyreállítja a világ rendjét. -Az új társadalom megjelenését, beköszöntét gyakran egy ünnepi lakoma, lakodalom jelzi – az ókorban a közönséget is bevonták az ünneplésbe (plaudite).

1. A KEZDETEK -A teremtés mítoszai -Sarjadás – (ős)Erdő (eredet) – Vadon – (erdőtörténetek – tündérek) -Matéria – Mater // Anyag – Anya -Példa: Uranosz és Gaia mítosza -Tenger – ősvíz -Poszeidón – Tenger- DE eredetileg Erdőisten! (Zöld)

GAIA Gaia elmélet – James Lovelock 1979 A Föld minden élőlénye (bioszféra) egy hatalmas SZUPERorganizmusként működik, amely úgy változtatja környezeti elemeit, hogy azok leginkább megfeleljenek szükségleteinek, képes arra, hogy szabályozza az életfenntartó rendszereit.

2. VÍZ -Az ősvíz – a Tenger – (halál / élet vize) -Az őssárkány – Tiámat (ld. NYÁR mítosza) -Példa: Biblia: Tehóm, Jam, Nahar, Leviatan, Rahab, vagy Tannin néven ismert vizes káosz erőit Isten elpusztítja, vagy megzabolázza (Izaiás 27,1; 51,9-10; Jeremiás 5,22; Habakuk 3,8; Zsoltár 74,13-14; 89,10-11; 104,6-9; Példabeszédek 8,27-29; Jób 7,12; 9,13; 26,10-13; 38,8-11).

3. NŐISÉG -SZÜLETÉS - SZÜLÉS -NÖVEKEDÉS (nő – nő) -NŐ: SZŰZ – ANYA – BÁB(B)A + AMAZON -Szerelem – Termékenység -Bőség -Vetítés: GAIA – Penny Gonshaw - v=9ade7MRJgG8https:// v=9ade7MRJgG8

Könyvészet, források: BCHERLARD, Gaston: Apa si visele. Eseu despre imaginaţia materiei, Buc. DURAND, Gilbert: Structurile antropologice ale imaginarului, Buc., Humanitas FRYE, Northrop: Anatomia criticii, Bucuresti, Univers/ A kritika anatómiája, Helikon, Bp HAMVAS Béla: Zöld és lila; Wordsworth, avagy a zöld szimfóniája JANKOVICS Marcell: A fa mitológiája, Debrecen, Csokonai JANKOVICS Marcell: 3+1 – A négy évszak szimbolikája, Debrecen, Csokonai Kiadó, 2008 NEUMANN, Erich: Az Ősanya, TÁNCZOS Vilmos: XIV. Élet-, termékenység- és szerelemjelképek; + III-IV (A halál sötét vize, A veszélyes és tisztátalan nőiség) In Tánczos Vilmos: Szimbolikus formák a folklórban. Budapest, 2007, pp ; + (77-108) Tájékozódásul: LOVELOCK James: Gaia elmélet – ASIMOV, Isaac: Alapítvány sorozat – gaianizmus mint vallás…