szemiotikaszemiotika
IV. ELŐADÁS SZIMBÓLUMRENDSZEREK I. A TAVASZ MÍTOSZAI: A KOMÉDIA 1. KEZDETEK 2. VÍZ 3. NŐISÉG
0. A TAVASZ MÍTOSZA Frye rendszere – a tavasz: a komédia A hajnal, a tavasz és a születés szakasza. Mítoszok a hős születéséről, újjászületéséről és feltámadásáról, a teremtésről, valamint a sötétség, a tél és a halál erőinek vereségéről. Mellékszereplők: az apa és az anya. A legrapszodikusabb költészet archetípusa. Vetítés: Kim Ki Duk: Tavasz, nyár, ősz, tél, és megint tavasz… nyar-osz-tel...-es-egyben-film-magyarul-aMPvSpktZBnOoku6 nyar-osz-tel...-es-egyben-film-magyarul-aMPvSpktZBnOoku6
0. A TAVASZ MÍTOSZA Frye rendszere – a tavasz: a komédia Komikus költők: Arisztophanész, Terentius, Shakespeare, Moliére, de Molina / da Ponte – Mozart; Schiller, Vörösmarty, Chaplin… -A cselekmény általában arról szól, hogy egy fiatalembernek tetszik egy ifjú hölgy, ez viszont (általában szülői) ellenállásba ütközik, majd a cselekmény vége felé egy fordulat lehetővé teszi, hogy az ifjú hősnek teljesülön a vágya. -A komédia cselekménye általában elmozdulás egy fajta társadalomtól egy másik társadalom irányába: kezdetben az akadályozó szereplők vannak hatalmon, majd a közönség felismeri, hogy ők hamis bitorlók. -A cselekményvégére a hős és a hősnő egymásra találása egy új társadalom kikristályosodását eredményei a főhős körül – ez pedig a megoldás: a komikus felismerés – az anagnorisis vagy cognitio. -A komédia egyik fő eljárása a negatív hős (antagonista) jellemének leleplezése, nevetségessé tétele – a közönség nemcsak ellenszenvesnek érzi őt, hanem önmagánál alább valónak is. Bukása többnyire megérdemelt bukás (bűnbak) és a hős párral szembeni veresége helyreállítja a világ rendjét. -Az új társadalom megjelenését, beköszöntét gyakran egy ünnepi lakoma, lakodalom jelzi – az ókorban a közönséget is bevonták az ünneplésbe (plaudite).
1. A KEZDETEK -A teremtés mítoszai -Sarjadás – (ős)Erdő (eredet) – Vadon – (erdőtörténetek – tündérek) -Matéria – Mater // Anyag – Anya -Példa: Uranosz és Gaia mítosza -Tenger – ősvíz -Poszeidón – Tenger- DE eredetileg Erdőisten! (Zöld)
GAIA Gaia elmélet – James Lovelock 1979 A Föld minden élőlénye (bioszféra) egy hatalmas SZUPERorganizmusként működik, amely úgy változtatja környezeti elemeit, hogy azok leginkább megfeleljenek szükségleteinek, képes arra, hogy szabályozza az életfenntartó rendszereit.
2. VÍZ -Az ősvíz – a Tenger – (halál / élet vize) -Az őssárkány – Tiámat (ld. NYÁR mítosza) -Példa: Biblia: Tehóm, Jam, Nahar, Leviatan, Rahab, vagy Tannin néven ismert vizes káosz erőit Isten elpusztítja, vagy megzabolázza (Izaiás 27,1; 51,9-10; Jeremiás 5,22; Habakuk 3,8; Zsoltár 74,13-14; 89,10-11; 104,6-9; Példabeszédek 8,27-29; Jób 7,12; 9,13; 26,10-13; 38,8-11).
3. NŐISÉG -SZÜLETÉS - SZÜLÉS -NÖVEKEDÉS (nő – nő) -NŐ: SZŰZ – ANYA – BÁB(B)A + AMAZON -Szerelem – Termékenység -Bőség -Vetítés: GAIA – Penny Gonshaw - v=9ade7MRJgG8https:// v=9ade7MRJgG8
Könyvészet, források: BCHERLARD, Gaston: Apa si visele. Eseu despre imaginaţia materiei, Buc. DURAND, Gilbert: Structurile antropologice ale imaginarului, Buc., Humanitas FRYE, Northrop: Anatomia criticii, Bucuresti, Univers/ A kritika anatómiája, Helikon, Bp HAMVAS Béla: Zöld és lila; Wordsworth, avagy a zöld szimfóniája JANKOVICS Marcell: A fa mitológiája, Debrecen, Csokonai JANKOVICS Marcell: 3+1 – A négy évszak szimbolikája, Debrecen, Csokonai Kiadó, 2008 NEUMANN, Erich: Az Ősanya, TÁNCZOS Vilmos: XIV. Élet-, termékenység- és szerelemjelképek; + III-IV (A halál sötét vize, A veszélyes és tisztátalan nőiség) In Tánczos Vilmos: Szimbolikus formák a folklórban. Budapest, 2007, pp ; + (77-108) Tájékozódásul: LOVELOCK James: Gaia elmélet – ASIMOV, Isaac: Alapítvány sorozat – gaianizmus mint vallás…