REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A vidéki tér sikertényezői
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
1 Mit kíván a minőségorientált magyar felsőoktatás? Balázs Ervin A MAB elnöke Professzorok Batthyány Köre, október 18.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
10 érv, hogy a Nyíregyházi Egyetemet válaszd!
Fehér könyv a magyar gyakorlat-orientált felsőoktatás helyzetéről (a felsőfokú szakképesítések nélkül) SZFK/13/2008 Előadó : Dávid János.
Élelmiszertudományi Kar Szakmai Konzultáció október 25.
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Készítette: Szabó Tamás
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Előadás másolata:

REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben

REKTOR Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Dr. Mészáros Tamás rektor, egyetemi tanár Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Melyek napjaink fő stratégiai kérdései és kihívásai a felsőoktatásban? Fejlesztési területekFontosság % Bologna folyamat78 Minőségbiztosítás reformja63 Nemzetköziesedés61 Irányítási reform49 Finanszírozási reform45 Európai kutatási és innovációs politikák43 Demográfiai változások26 Rangsorok, ligák23 Európai Unió Trends 2010

REKTOR Lássuk Magyarországot!  Sok vagy kevés hallgató? 2 évtized – radikális növekedés  Miért éppen „Bologna”? Van „Bologna Hungaricum”? Vissza kell-e, vissza lehet-e lépni?  Intézményrendszer minden mennyiségben és minőségben –Egyetem vs. Főiskola – homogenizálódás, vagy differenciálás –Budapest vs. Vidék – tények és kiutak Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Sok vagy kevés hallgató Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Sok vagy kevés hallgató  Helyünk a világban: –OECD tanulmány: megkétszereződés a világban, átlagosan 5,1%-os növekedés –Európa: %-al (évente 2,8%) növekedett a hallgatók száma  Európa fejlettebb felében a „ nagy ugrás (3-4 szeres növekedés hosszabb idő alatt ment végbe Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Sok vagy kevés hallgató - pozitívumok  Magyarország: 1990: 954, 2007: 4288  Tudás összesen 2007 > tudás összesen 1990  Tudás átlag 2007 < tudás átlag 1990  Felsőoktatás: hallgatói foglalkoztatás  Hallgató: fogyasztó  Felsőoktatás: egyik legnagyobb foglalkoztató Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Sok vagy kevés hallgató - negatívumok  Minőség romlása –Nem arányos infrastruktúra fejlesztés (27% humán, épület, eszköz csak 2007 után) –Nagyobb létszám a szűkebb merítési bázisból (csökkenő jelentkezések, jövőben érettségizők számai)  Növekvő nemzetgazdaság, ráfordítás – hallgatók és végzettek privilegizáltak, mások által finanszírozottak Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Munkanélkülieket képezünk?!  A foglalkoztatottak és munkanélküliek legmagasabb iskolai végzettség szerint 2008 Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Legmagasabb iskolai végzettség FoglalkoztatottakMunkanélküliek száma ezer fő megoszlása % száma ezer fő megoszlása %. Főiskola a) Egyetem b). 541,3 355,4. 13,9 9,2. 18,8 6,8. 5,7 2,1 Összesen: 3.879,4 100,0 329,2 100,0

REKTOR TRENDS 2010 Bologna Hungaricum?  Kritikák: –Gyors bevezetés: nem volt elég idő új magatartásformák, szervezeti kultúrák, értékek, hatékony intézményi vezetés és munkatársi gárda megalakítására –A tantervek nem minden esetben újultak meg: tömörítés, kettévágás, rugalmatlanság –Munkaadói fogadtatás? –Hasznos az EKR és a diploma melléklet, de alkalmazásuk hiányosságokat mutat –Nem vált gyakorlattá az életen át tartó tanulás, az esélyegyenlőséggel vannak problémák –Mobilitás alacsonyabb a vártnál – túl sok kötöttség –Kreditátvitel a gyakorlatban nem teljeskörű –Nem vált általánossá a tanítás helyett tanulás paradigma Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Összegző vélemény Meggyőződésem, hogy az egyetemeknek, főiskoláknak kell annyi önbecsülésüknek lenni, hogy nem kérdőjelezik meg azt az óriási munkát, amelyet a Bologna rendszer kidolgozására és bevezetésére fordítottunk, és kell, hogy őszintén szembenézzenek azokkal a hibákkal, amelyeket a különböző szinteken, de főleg az egyes intézményekben, vagy intézménycsoportokon belül elkövettek. Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Intézményrendszerünk  Felsőoktatási intézmények száma állami és nem állami fenntartó, valamint egyetem, illetve főiskola szerint Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve FenntartóEgyetemFőiskolaÖsszesen Állami Nem állami73441 Összesen264470

REKTOR A hallgatók és az államilag elismert felsőoktatási intézmények száma és az átlagos intézményi létszám egyes európai országokban Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve OrszágokHallgatók száma Elismert felsőoktatási intézmények száma Egy intézményre jutó hallgatói létszám Ausztria Csehország Finnország Franciaország Írország Lengyelország Németország Portugália Szlovákia Szlovénia Magyarország

REKTOR Magyarországon… Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Vitatott kérdések  Főiskola – egyetem viszonya: homogenizálás vagy differenciálás  Létezik-e „budapesti vonzerő”, ha igen, milyen következményei vannak?  Intézmények funkciója: a felsőoktatás ne a homogenizáció, hanem a differenciálódás irányába tartson Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Vitatott kérdések – a differenciált felsőoktatási modell Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve Intézmény besorolásaKépzési szint Kutató-elit egyetem PhD és döntően mester képzés kutatásra koncentrálva Professzionális egyetem PhD – mester és alapképzés Erősebb gyakorlatorientáció Elit főiskola néhány mester és kiváló alapképzés erősebb gyakorlatorientáció Professzionális főiskola felsőfokú szakképzés – alapképzés erős gyakorlatorientáció

REKTOR Vitatott kérdések – Budapest vs. vidék  Megoldás kell! –Képzési szintek – finanszírozás: Budapesti egyetemek „megélnek” a PhD képzésből és a mester szakokból (plusz kutató egyetemi többlet), nem vesznek fel annyi alapszakos hallgatót –Átgondolandó a további integráció: Nincs alapszak, mesterszak vita Nagy egyetem vonzereje több hallgatót biztosít Belső munkamegosztás alakítható ki a különböző képzési formák között Kapacitás jobban kihasználható Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Vitatott kérdések – Budapest vs. vidék  Hátrányok: –Nagy egyetemnél alacsonyabb bekerülési átlagpontszám, presztízsveszteség –Oktatók nem szívesen utazgatnak –Lesznek vesztesek, akik helyzetét kezelni kell  Végső megoldás –Tulajdonosváltozás –Bezárás Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Válasz a kérdésre Nem vagyunk túl sokan, de el tudok képzelni további koncentrálódást az intézmény- rendszerben. Nem lenne célszerű támogatni a homogenizálódási folyamatot, a differenciálódás a helyes irány! Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve

REKTOR Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket! Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Felsőoktatás – folyamatos változásra ítélve