Nők a Tudományban. Környezeti nevelés a Dunaújvárosi Lorántffy Szakközépiskolában Készítette:Lendvai Józsefné2013.2016. 09. 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Gábor Áron „Művészeti Iskola” Szakközépiskola környezeti nevelési tevékenysége
Advertisements

A külföldi továbbképzések módszertana, menedzsmentje, hasznosítása ( BI 2000 és BioGIS 2005 projektek) A Leonardo program mint a szakmai tanár(tovább)képzés.
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola, mint Ökoiskola
Professzionális iskolai kutatások
TÁMOP / RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium „Innovatív speciális szakiskola” című projekt tevékenységeinek bemutatása.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
BUDAI KÖZÉPISKOLA BUDAI KÖZÉPISKOLA.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Lepenye Ambrus Mátyás Király Általános Iskola Pomáz
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Napocska Napköziotthon
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Belvárosi Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Zöld gondolatok ÖKO-iskola cím 2002 – – – 2011.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
Körlánc Egyesület.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / A papír útja-Tóth-Pliska Ágnes.
PROGRAM.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Készítette: Kocsis Erzsébet
Külkapcsolataink, pályázataink: I. Comenius II. Erste – ACES III. Testvériskola.
„Építő közösségek a tényői IKSZT-ben”
Ember és környezetének viszonya
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Közoktatás-fejlesztési törekvései
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Szén-dioxid nyomozók: energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Iskolakert.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Ökoiskola? Károlyi a régióban. Gyermekvédelem EGYÜTT A DROG ELLEN Az egész iskolát átfogó program: - szülők - tanárok - diákok részére előadásokat szerveztünk.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Az UNESCO Asszociált Iskolák Mintaiskolájaként végzett jó gyakorlatok.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
TÁMOP /10/ Együtt-Működők Nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységének támogatása szeptember.
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
Érdi SzC Kossuth Zsuzsanna Szakképző Iskolája és Kollégiuma Érdi SzC Kossuth Zsuzsanna Szakképző Iskolája és Kollégiuma.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Tapasztalatok az Együtt lépünk tovább szakmai műhely felméréséről TÁMOP
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Barcsák Marianna - KPSZTI
Ócsai Madárvárta. Ócsai Madárvárta Táborok 2. Miközben a természettel ismerkednek, a résztvevők azt is megtanulják, hogyan tudják ellátni magukat és.
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
Iskolánk rövid, környezeti nevelési programjának bemutatása
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Előadás másolata:

Nők a Tudományban

Környezeti nevelés a Dunaújvárosi Lorántffy Szakközépiskolában Készítette:Lendvai Józsefné

Az előadás tartalma Környezeti nevelés célja A környezeti nevelés színterei Tartalmi elemek Módszertani elemek Tanórai tevékenységek Tanórán kívüli tevékenységek Helyi sajátosságok

“A jó pedagóguson múlik, hogy a gyerekek szeressék a természetet és helyes megvilágításban lássák azt a sok nehézséget, amivel a világ küzd”. Konrad Lorenz

A helyzet helyenként katasztrofális

A környezeti nevelés célja A szűkebb-tágabb környezet felfedezése, megismerése, A természetes és mesterséges értékek védelme, s felelőséggel történő gondozása a Földi élet fenntarthatóságának megőrzése érdekében A ma környezeti nevelése a holnap élhetősége

Helyzetkép Környezeti világDigitális világ X generáció Y, Z generáció „Magányos utazókká lettünk a digitális univerzumban” ?

Feladat Összekötő híd építése a virtuális és a való világ között A digitális technika adta lehetőségek felhasználása a környezeti világ jobb megismerésében Globális látásmód és rendszerszemlélet

A környezeti nevelés színterei Család – óvoda – iskola – munkahely – az élet minden szintjén Tanórai foglalkozások a tantárgyi keretek között Tanórán kívüli foglalkozások (pl. szakkörök, tábor, rendezvények, versenyek) Iskolán kívüli, nem tanórai foglalkozások (pl. erdei iskola, témanapok, projekt-tanítás) Hazai és nemzetközi együttműködések (iskolák, szervezetek, cégek)

A környezettudatosság tartalmi elemei A környezeti nevelés során a tanulók ismerjék meg azokat a jelenlegi folyamatokat, amelyek következményeként bolygónkon környezeti válságjelenségek mutatkoznak. Konkrét hazai példákon ismerjék fel a társadalmi-gazdasági modernizáció pozitív és negatív környezeti következményeit. A tanulók kapcsolódjanak be közvetlen környezetük értékeinek megőrzésébe, gyarapításába. Életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére való törekvés váljék meghatározóvá. Szerezzenek személyes tapasztalatokat az együttműködés, a környezeti konfliktusok közös kezelése és megoldása terén. (Nat)

Módszertani elemek Információgyűjtés és feldolgozás, ez alapján történő döntéshozatal Tudatosan megtervezett egyéni és közösségi cselekvések Természettudományos megfigyelések. Interjúk, felmérések készítése az emberek és a környezet viszonyáról. Helyi, országos és globális döntéshozatali rendszerek tanulmányozása. Jegyzetek, feladatmegoldások összehasonlítása, elemzése. Problémamegoldó gyakorlat ötletrohammal, értékeléssel. Viták, szituációs játékok. Érveléstechnikai gyakorlatok (hatékony kommunikáció elsajátítása). Természetvédelmi tevékenységek (őrjáratok, madárvédelem, faültetés). Részvétel a helyi környezetvédelmi tevékenységben

Tanórai keretek - é lm é nyk ö zpont ú, - sokoldalú és szemléletes, - interdiszciplin á ris, de lehet ö n á ll ó tant á rgy is, - lok á lis é s glob á lis is egyszerre, - rendszerszeml é letű, - empatikus, - aktív cselekvésre ösztön ző, - természettudatos magatartásra serkent ő, - m é rt é kletess é gre, takar é koss á gra nevel ő

Helyi értékek és problémák megjelenése a tanórai tevékenységben Felszíni vizek szennyezettségének vizsgálata BISEL módszerrel A Duna ú jv á rosi v é derdő szerepe – Á brah á m B é la munk á ss á ga A Duna parti l ö szfal fokozottan v é dett lak ó inak megismer é se A közlekedés hatása a levegő minőségére Illegális hulladéklerakók felderítése A Duna menti n é pek hagyom á nyai Fenntarthat ó fejlőd é s, energiatakar é koss á g Légszennyező hatások feltérképezése lakóhelyünkön Szinte minden tantárgyhoz kapcsolhatók Internet, interaktív tábla a világ behozható a tanterembe

Tanórán kívüli foglalkozások Az elmélet megtapasztalása „ A legjobb iskola, amelyben egy ifj ú ember megtanulhatja, hogy a vil á gnak van é rtelme, a term é szettel val ó k ö zvetlen kapcsolat ” (Konrad Lorenz) Terepgyakorlatok, t ú r á k, kir á ndul á sok Erdei iskola Szakmai napok Ü zeml á togat á sok Vet é lkedők, versenyek Eg é szs é gh é t Sportnapok Projektmunk á k

Projektjeink BISEL bioindik á ci ó s m é r é sek 2001 ó ta

BIOGIS Térinformatika és a BISEL

Jeles napok Vízvilágnapja Di á kp á ly á zatok Vet é lkedők Madarak és Fák Napja K ö z ö s projekt az Arany J á nos iskola kisdi á kjaival Takarítási Világnap TeSzedd akció Rendrakás, hulladékgyűjtés

Műszaki munkak ö z ö ss é g projekth é t A környezetvédelem jegyében HuHa verseny – hulladékból hasznosat Újrapapír gyártás Vetélkedők, kvízjátékok Divatbemutató újrahasznosított termékekből

T á vlati c é lok Az iskola környezettudatos működésének kiterjesztése minél szélesebb körben, Örökös ökoiskola cím elnyerése, Hot Stuff -Myclimate Net program –projekt a svájci testvériskolával Otthon az erdőben pályázat megvalósítása Szülők bevonása a közös munkába, ZölDöK irányítás a diákok körében Cselekvő, aktív diákok, majdan cselekvő, aktív állampolgárok nevelése

Néhány fotó a teljesség igénye nélkül: TeSzedd akció szeptember

TeSzedd akció

Otthon az erdőben - terepszemle

Környezetvédelmi vetélkedők

Megemlékezés a Madarak és Fák Napjáról

Madarak és Fák Napja

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!