Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Az integrált nevelés-oktatás fajtái és szintjei
Az együttnevelés jogszabályi háttere
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gyógypedagógus szakvizsga
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
GYÓGYPEDAGÓGUS ÉLETPÁLYA Ammerné Nagymihály Emília
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Sajátos nevelési igényű gyermekek együttnevelése a gyakorlatban Dr. Knyihárné Gaika Judit - Molnárné Ditzendy Judit gyógypedagógusgyógypedagógus mb. igazgató.
Sajátos Nevelési Igényű Gyermekek a közoktatás rendszerében, különös tekintettel a hallássérült gyerekekre Nagyné Heidenwolf Erzsébet
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Műtét előtt- műtét után
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése

Törvényi szabályozás (nevelés-oktatás) A közoktatásról szóló (2003. évi LXI. törvénnyel módosított) évi LXXIX. Törvény 11/1994(VI.24.) MKM-rendelelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról 11/1994(VI:8 )MKM-rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről 2/2005(VII.1.)OM-rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai neveléséről és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei kiadásáról

Sajátos nevelési igényű gyermekek 121. § 29. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd, b) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd,

Az SNI gyermekek nevelésének, oktatásának színterei 30. § (2) a sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelése, tanuló iskolai nevelése és oktatása...e célra létrehozott gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményben konduktív pedagógiai intézményben a többi gyermekkel, tanulóval együtt, azonos óvodai csoportban, …iskolai osztályban

A különleges gondozáshoz való jog 30. § (3) Megilleti a fogyatékosság megállapításától A gyógypedagógiai nevelésben-oktatásban …rész vevő …intézménynek rendelkeznie kell azokkal a személyi és tárgyi feltételekkel, amelyek a sajátos nevelési igényű …tanuló egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs ellátásához szükségesek. A nevelési-oktatási intézményt a szülő választja ki a tanulási képességet vizsgáló ….illetve az országos szakértői és rehabilitációs…bizottság szakértői véleménye alapján.

Az SNI gyermek oktatásához előírt feltételek 121.§ 28. a gyermek, tanuló …a sajátos nevelési igény típusának és súlyosságának megfelelő gyógypedagógus, konduktor foglalkoztatása,... speciális tanterv, tankönyv…integrált iskolai neveléshez és oktatáshoz …az illetékes szakértői bizottság által meghatározottak szerinti szakirányú végzettségű gyógypedagógus foglalkoztatása; a foglalkozáshoz szükséges…speciális gyógyászati és technikai eszközök;…szakmai szolgáltatások biztosítása

Az együttnevelés, beiskolázás lebonyolításának törvényi előírásai Szakvélemény a tanulóról, melyet csak a fogyatékosságnak megfelelő szakértői és rehabilitációs bizottság állíthat ki A „befogadó iskola” Alapító okirata, mely tartalmazza a sajátos nevelési igényű tanuló ellátását Egyéb személyi és tárgyi feltételek

A közoktatási törvény által biztosított különtámogatás formái Megemelt normatíva Csökkentett osztálylétszám Utazó gyógypedagógus Kötelező rehabilitációs foglalkozások Tantárgyi felmentés A számonkérés, vizsga módosítása Egyéni továbbhaladás 4. osztályig

Együtt, de hogyan? 1. „Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják” 2. „Az eredményes tanulás elképzelhetetlen jó tanítás nélkül” 3. „A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges” (Mckinsey-jelentés)

Feladataink Gyógypedagógia: speciális tudás kivitele a többségi iskolákba az elfogadás folyamatának támogatása Befogadók: felkészülés az SNI gyerekek fogadására Törvényben előírt feltételek biztosítása Közös feladatunk: hogy a gyerekek érdekében együttműködjünk, egymás kompetenciáit elismerjük

A befogadó iskola szerepe az integrációban A befogadó iskolává történő átalakuláshoz az alábbi gondolatok elfogadására van szükség: gyermek centrikus pedagógiai koncepció, amely az egyének közti különbséget természetesnek fogadja el nem a gyermeknek kell igazodnia a tanulási folyamat előre elrendelt feltételéhez, üteméhez, hanem tanulás szervezés kell, hogy igazodjon a gyermek szükségleteihez tantervi rugalmassággal kell biztosítani a differenciált oktatást az SNI gyermekeknek helyben kell megkapni az eredményes tanuláshoz szükséges támogatást új együttműködési formák elfogadása

Az utazótanár feladatai 1. Befogadó intézmények felkészítése az SNI gyerekek befogadására 2. Szakmai segítségnyújtás az SNI gyermekek pedagógusainak 3. Befogadó intézmény gyerekcsoportjának felkészítése 4. SNI gyermek speciális fejlesztése

Szülő szerepe az integrációban Miért választja a szülő az integrációt? Az elkülönítést a szülők megbélyegzésnek tekintik, a másság fizikailag is megjelenítő hordozójának Az integrációban az azonosságokon van a hangsúly Nem szakad el a gyermekétől, családban szocializálódik

Mit tesz a szülő? Igyekszik feldolgozni a traumát Korai fejlesztésre hordja a gyermekét Részt vesz és dolgozik a foglalkozásokon, hogy otthon is eredményesen foglalkozhasson gyermekével Orvosi beavatkozást vállal Küzd gyermeke érdekeiért (egyesületet, alapítványt hoz létre) Újfajta partneri kapcsolatra törekszik a pedagógusokkal

Mit tehetünk a gyakorlatban? Néhány gyakorlatban kipróbált integrációt segítő megoldás Szülőklub

„Fecsketábor”

Intenzív családi fejlesztés

A szülők új oktatási módszerekkel ismerkednek

2001. június 12. Implantot kaptam Szegeden

Ugyanolyan vagyok mint a többi gyerek

Befogadtak a gyerekek

Rajzolással segítenek az Óvó nénik a beszédértésben

Nekem még jobban kell figyelnem

Foglalkozásokon

Teljes tagja vagyok a csoportnak

Iskola Vár rám az iskola !!?

Köszönöm a figyelmet!