Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése
Törvényi szabályozás (nevelés-oktatás) A közoktatásról szóló (2003. évi LXI. törvénnyel módosított) évi LXXIX. Törvény 11/1994(VI.24.) MKM-rendelelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról 11/1994(VI:8 )MKM-rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről 2/2005(VII.1.)OM-rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai neveléséről és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei kiadásáról
Sajátos nevelési igényű gyermekek 121. § 29. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd, b) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd,
Az SNI gyermekek nevelésének, oktatásának színterei 30. § (2) a sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelése, tanuló iskolai nevelése és oktatása...e célra létrehozott gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményben konduktív pedagógiai intézményben a többi gyermekkel, tanulóval együtt, azonos óvodai csoportban, …iskolai osztályban
A különleges gondozáshoz való jog 30. § (3) Megilleti a fogyatékosság megállapításától A gyógypedagógiai nevelésben-oktatásban …rész vevő …intézménynek rendelkeznie kell azokkal a személyi és tárgyi feltételekkel, amelyek a sajátos nevelési igényű …tanuló egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs ellátásához szükségesek. A nevelési-oktatási intézményt a szülő választja ki a tanulási képességet vizsgáló ….illetve az országos szakértői és rehabilitációs…bizottság szakértői véleménye alapján.
Az SNI gyermek oktatásához előírt feltételek 121.§ 28. a gyermek, tanuló …a sajátos nevelési igény típusának és súlyosságának megfelelő gyógypedagógus, konduktor foglalkoztatása,... speciális tanterv, tankönyv…integrált iskolai neveléshez és oktatáshoz …az illetékes szakértői bizottság által meghatározottak szerinti szakirányú végzettségű gyógypedagógus foglalkoztatása; a foglalkozáshoz szükséges…speciális gyógyászati és technikai eszközök;…szakmai szolgáltatások biztosítása
Az együttnevelés, beiskolázás lebonyolításának törvényi előírásai Szakvélemény a tanulóról, melyet csak a fogyatékosságnak megfelelő szakértői és rehabilitációs bizottság állíthat ki A „befogadó iskola” Alapító okirata, mely tartalmazza a sajátos nevelési igényű tanuló ellátását Egyéb személyi és tárgyi feltételek
A közoktatási törvény által biztosított különtámogatás formái Megemelt normatíva Csökkentett osztálylétszám Utazó gyógypedagógus Kötelező rehabilitációs foglalkozások Tantárgyi felmentés A számonkérés, vizsga módosítása Egyéni továbbhaladás 4. osztályig
Együtt, de hogyan? 1. „Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják” 2. „Az eredményes tanulás elképzelhetetlen jó tanítás nélkül” 3. „A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges” (Mckinsey-jelentés)
Feladataink Gyógypedagógia: speciális tudás kivitele a többségi iskolákba az elfogadás folyamatának támogatása Befogadók: felkészülés az SNI gyerekek fogadására Törvényben előírt feltételek biztosítása Közös feladatunk: hogy a gyerekek érdekében együttműködjünk, egymás kompetenciáit elismerjük
A befogadó iskola szerepe az integrációban A befogadó iskolává történő átalakuláshoz az alábbi gondolatok elfogadására van szükség: gyermek centrikus pedagógiai koncepció, amely az egyének közti különbséget természetesnek fogadja el nem a gyermeknek kell igazodnia a tanulási folyamat előre elrendelt feltételéhez, üteméhez, hanem tanulás szervezés kell, hogy igazodjon a gyermek szükségleteihez tantervi rugalmassággal kell biztosítani a differenciált oktatást az SNI gyermekeknek helyben kell megkapni az eredményes tanuláshoz szükséges támogatást új együttműködési formák elfogadása
Az utazótanár feladatai 1. Befogadó intézmények felkészítése az SNI gyerekek befogadására 2. Szakmai segítségnyújtás az SNI gyermekek pedagógusainak 3. Befogadó intézmény gyerekcsoportjának felkészítése 4. SNI gyermek speciális fejlesztése
Szülő szerepe az integrációban Miért választja a szülő az integrációt? Az elkülönítést a szülők megbélyegzésnek tekintik, a másság fizikailag is megjelenítő hordozójának Az integrációban az azonosságokon van a hangsúly Nem szakad el a gyermekétől, családban szocializálódik
Mit tesz a szülő? Igyekszik feldolgozni a traumát Korai fejlesztésre hordja a gyermekét Részt vesz és dolgozik a foglalkozásokon, hogy otthon is eredményesen foglalkozhasson gyermekével Orvosi beavatkozást vállal Küzd gyermeke érdekeiért (egyesületet, alapítványt hoz létre) Újfajta partneri kapcsolatra törekszik a pedagógusokkal
Mit tehetünk a gyakorlatban? Néhány gyakorlatban kipróbált integrációt segítő megoldás Szülőklub
„Fecsketábor”
Intenzív családi fejlesztés
A szülők új oktatási módszerekkel ismerkednek
2001. június 12. Implantot kaptam Szegeden
Ugyanolyan vagyok mint a többi gyerek
Befogadtak a gyerekek
Rajzolással segítenek az Óvó nénik a beszédértésben
Nekem még jobban kell figyelnem
Foglalkozásokon
Teljes tagja vagyok a csoportnak
Iskola Vár rám az iskola !!?
Köszönöm a figyelmet!