Min ő sítés, Tanfelügyelet, Önértékelés Összefüggések, praktikus kérdések augusztus 26. Szakál Ferenc Pál köznevelési szakért ő NPK Országos Elnökség tagja
Amiről nem lesz szó Jogszabályi háttér (Utána lehet nézni a törvényben és a 20-as vagy a 326-os rendeletben. [Változások!]) Definíciók, meghatározások (Ugyanazon okból) A rendszerek felépítése, teendők (A kézikönyvek, útmutatók, online felületek részletesen leírják.)
Amiről szó lesz A rendszerek összefüggése Néhány félreértés ezzel kapcsolatban Hogyan fogjunk hozzá a teendőkhöz? Hol találhatunk segítséget? Ha már muszáj, hogy lehet hasznos? Mit nyerhet vele a pedagógus és az iskola? Miért nem kell félni tőle?
A három rendszer összefüggése A helyes sorrend igazából fordított: önértékelés, tanfelügyelet, minősítés Sok a hasonlóság köztük, és gyakran mondják, hogy egymásra épülnek, de ez nem egészen pontos, mert azt sugallja, hogy az önértékelés és a tanfelügyelet azért van, hogy legyen minősítés. Ez így nem igaz.
A három rendszer összefüggése Az összefüggést az alábbi ábra szemlélteti: Önértékelés Tanfelügyelet Minősítés
A három rendszer összefüggésének lényege Három különálló, de egymással összefüggő rendszerről van szó. A tanfelügyelet használja az önértékelés eredményét, a minősítés eredményébe pedig (2016-tól) mindkettő beszámít. (Nagyobb súllyal, mint az óralátogatás!) A szerkezet akkor teljes, ha minden alkatrésze megvan, de az egyes alkatrészek nem egymás létezését, hanem a szerkezet létezését szolgálják. Létezhetnének, és működhetnének önállóan is (a fogaskerék magában is tud forogni).
Félreértés ezzel kapcsolatban Sokan gondolják, hogy csak azok számára lesz önértékelés, és tanfelügyelet, akiknek minősítése lesz. A rendszerek egymástól függetlenül is léteznek: – Önértékelés 2 évente – Tanfelügyelet 5 évente – Minősítés a teljes életpálya alatt kötelezően 2, választhatóan maximum még 1-2 alkalommal. Vagyis majd annak is lesz tanfelügyelet és önértékelés, akinek már nem lesz több minősítése.
Hogyan fogjunk hozzá? avagy Mi a teendő MOST? Minősítés – A 2015-ös eljárások szervezése folyamatban van, az OH minden lépésről értesítést küld, ezt kell figyelni. – A 2016-os minősítésbe bekerülteknek szintén minden lépésről értesítés jön, legközelebb a portfólió felület megnyitásáról – A portfólió határideje november 30. – A 2017-es minősítésre majd február végétől lehet jelentkezni az akkor meghirdetett feltételek alapján. Tanfelügyelet – Kézikönyv van, érdemes tanulmányozni, változás várható. – Online felület még nincs. – A szervezés folyamatban, már megvoltak az első értesítések. – Itt is figyelni kell az OH jeit, egyelőre ez a teendő. Önértékelés – Nincs még online felület, de még jóváhagyott kézikönyv sincs! – Kézikönyv híján nagyon ne kezdjünk bele… – Amit érdemes elvégezni, az a szükséges munkacsoportok kialakítása, és az intézményi elvárások meghatározása. Mindháromra vonatkozóan várható jogszabályváltozás!
Félreértés az intézményi elvárásokkal kapcsolatban Elterjedt, és sajnos továbbképzésen is elhangzott, hogy a külső elvárásoknak megfelelően módosítani kell az intézményi dokumentumokat. A valóság: – A külső elvárások alapján át kell tekinteni az intézményi dokumentumokat, és végiggondolni, hogy hogyan jelennek meg a belső elvárásokban. – Nem akkor vannak meg ezek, ha mondjuk szó szerint szerepelnek a PP- ban. – Nem biztos, hogy minden intézményben azonos ezek hangsúlya (egyéni arculat) – Egyes elvárások megjelenhetnek nem stratégiai dokumentumokban, tervekben is. – Az ÖNértékelés belső elváráson alapul. – Tehát végiggondolni, áttekinteni kell, módosítani lehet. Viszont a helyi eljárásrendet rögzíteni kell (SZMSZ), erre az NPK készíteni fog egy ajánlást.
Félreértés a BECS-csel kapcsolatban Sokan úgy vélik, hogy a munkacsoport dolga az önértékelés elkészítése. A valóság: – A munkacsoport az önértékeléshez szükséges adatgyűjtésben működik közre. – Az önértékelést, fejlesztési tervet maga a pedagógus vagy vezető készíti el, illetve intézmény esetén az intézményvezető. – Ezt szemléltetik a következő diák:
Pedagógus önértékelése (2 évente) A jelenlegi kézikönyv alapján Gyűjtött adatok Intézményi elvárások Ped. összesítiProduktumok: Erősségek, fejl. területek kompetenciánként Pontozás 0-3-ig 2 évre szóló önfejl. terv Dokumentumelemzés (tervek, napló, füzetek, előző önf. terv) Megfigyelés (2 óra látogatása) Interjú (pedagógus, vezető) Kérdőív (munkatársak, szülők)
Vezető önértékelése (megb. 2. és 4. évében) A jelenlegi kézikönyv alapján Gyűjtött adatok Intézményi elvárások Vez. összesíti Produktumok: 2 évre szóló önfejl. terv Dokumentumelemzés (vezetői prg, PP, SZMSZ, 2 év munkaterve és beszámolója, előző önf. terv) Interjú (vezető, nevelőtestület, szülők) Kérdőív (vezető, munkáltató, vezetőtársak) Fenntartó Területenként értékel
Intézmény önértékelése (5 évente) A jelenlegi kézikönyv alapján Gyűjtött adatok Intézményi elvárások Vez. összesíti Dokumentumelemzés (PP, SZMSZ, HR, 2 év munkaterv, beszámolója, továbbk. terv, beisk. terv, kompmérés adatai 5 évre, ped. önértékelések eredménye, előző int. terv ) Megfigyelés (infrastruktúra) Interjú (osztályonként 2 szülő, pedagógusok, vezető) Kérdőív (elégedettségmérés: szülők, pedagógusok) Minden területet értékel Erőss. és fejl. területen- ként Intézkedési terv
Hol találunk segítséget? Ami javasolt: – OH által kiadott, miniszter által jóváhagyott útmutatók, kézikönyvek legfrissebb változata – Az egyes rendszerek online felületei – Az OH információs címei (kézikönyvekben, honlapon, felületen megtalálhatók) – OH által szervezett továbbképzés – Szakértő Mesterpedagógus a nevelőtestületben Amit óvatosan: – Szakértői honlapok (A szakértő sokat tudhat, de nem tévedhetetlen, és nem hatóság!) – Szakmai honlapok, kiadványok (Bizonytalan a frissességük.) – Másik intézmény tapasztalatai Amit ne: – „Szakkönyvek” – Nem OH-s továbbképzés – Napi cikkek, hírek – Közösségi oldalak
Ki ellenőrzi ezeket? A minősítésben való részvétel „ellenőrzése” maga a minősítés, ha sikeres, akkor minden rendben volt. Ha probléma, hiányosság van, az közben kiderül. A tanfelügyelettel ugyanez a helyzet. Az önértékelés tulajdonképpen „belügy”, illetve maga is ellenőrzés. Indirekt módon a tanfelügyelet és a minősítés „ellenőrzi.” Összegezve: Nincs szükség külön ellenőrzésre, mert ha valami nem stimmel, annak a pedagógus vagy az intézmény kárát látja…
Mi lehet a haszna? Lehet nem szeretni, de attól még muszáj, akkor viszont legalább legyen hasznunkra! Az önértékelésen keresztül kialakítható egy jó belső ellenőrzési rendszer. Ha ezt jól alakítjuk ki, akkor folyamatosan felkészít a tanfelügyeletre és a minősítésre. Az intézményi dokumentumokat nem ellenőrzik a rendszerek, de használják frissek, napra készek lesznek. A szakmai tevékenységre tereli a figyelmet (intézményvezetők megváltozott szerepe!). Az önértékelés révén a saját szempontjainkat vihetjük be a tanfelügyeletbe és a minősítésbe, így mindkettő sikeréhez hozzájárulhatunk.
Miért nem kell félni tőle? Minősítés: A minősítés sikertelenségéhez nagyon durva szakmai hibák kellenek. A sok indikátor és a pontozás módja is segíti a sikerességet. Beszámít a tanfelügyeleti eredmény és az önértékelés is, tehát a saját értékelésünket is beleépíthetjük. Hárman értékelnek, ebből egy az intézmény delegáltja, tehát nem idegen. Súlyozott számítással számítják a végeredményt, legerősebben a portfólió számít be, amit van idő jól kidolgozni, és az önértékelés is erősebben számít, mint a látogatás.
Miért nem kell félni tőle? Tanfelügyelet: Ebben is szerepet kap az intézményvezető. Nem fejlesztendő, hanem fejleszthető területeket ad meg. A szakértők nem intézkednek, nem utasítanak, az értékeléssel véget ér a munkájuk. A saját célokhoz viszonyítja az intézményt, és a saját intézményhez a pedagógust. A saját intézményéhez és saját vezetői programjához viszonyítja a vezetőt. Nem törvényességi ellenőrzés, a dokumentumokat nem ellenőrzik, hanem forrásként használják. Törvényességi szempontjuk nincs.
Miért nem kell félni tőle? Önértékelés: ÖN-… Mindenkit a saját, intézményi elvárásokhoz viszonyít. Nincs munkajogi következénye.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!