Dzsumbuj? Help! DZSUMBUJ HELP Veszprém, 2008. november 19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

A sportszocializáció.
Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Utcai és lakótelepi szociális munka
Család – munka Dr. Ternovszky Ferenc.
GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
A szabadidő fogalma.
Kis Bocs Baba-Mama klub Baba- Mama Egészség, Életmód, Szabadidő és Szociális Információs Közhasznú Egyesület.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Medgyaszay István Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Munkaerőpiac, gyerekszegénység Darvas Ágnes ELTE TáTK, GYERE Gyerekesély Egyesület.
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
A népesség családi állapota. Az élet folyamán szerzett tulajdonság Az élet folyamán szerzett tulajdonság Családi helyzet megközelítése: Családi helyzet.
Családi vállalkozás.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
IT outsourcing előkészítése - ahogy egy tanácsadó látja Kontra József Igazgató
Egy non-profit egészségügyi alapítvány PR-tevékenysége Száraz Éjszakák – Derűs Nappalok Alapítvány Sarlós Gábor PeppeR 21 PR Ügynökség.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Mi segít az erőszakkal szemben?
Szociális regiszter publikus felület használata
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
A Köztársaság Téri Óvoda bemutatása
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Kik vagyunk? A szervezet alapítói elsősorban az ELTE szociális munkás, szociológus, szociálpolitikus, pszichológus és jogász hallgatói közül kerültek.
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
A Magyar Köztársaság kormánya. REND ÉS BIZTONSÁG a rendteremés programja (elszámolás) Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter.
Családoknak szóló, helyi szemléletformáló programok támogatása „Tehetséges vagyok a családom támogat” NTP-CSSZP-M –
1 Szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások, intézmények ágazati azonosítója, országos nyilvántartási rendszere Szociális regiszter publikus.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A Gyerekesély Program prioritásai a kistérségi kiterjesztések során A szegregátumok közösségi házai Május 25. Settlement konferencia.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
„Honnan jövünk? - Hová megyünk?” - Dunaújváros és a Római városrész
Demográfiai problémáink megoldási lehetőségei
TOP vas megyei aktualitásai
A gyerekszegénység néhány metszete Magyarországon
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
A helyettes szülői ellátás működése
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
IV. Demográfia Halandóság
A család ahonnan jövök.
Szociális regiszter publikus felület használata
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
Csókay László KPSZTI április 13.
Előadás másolata:

Dzsumbuj? Help! DZSUMBUJ HELP Veszprém, november 19.

1937: a lakótelep felépül db 28m²-es „lakás”, kettesével közös WC és előtér. Lakószám kb.4500, egy lakásba több család is (Párhuzamosan épült a Kén utcai lakótelep) 1965: fallal elválasztják a lakásokat szobára és konyhára. 1970: feltörik a mosókonyhákat, mert nem férnek el 1970-es évek: panel program – nagycsaládosok költözhetnek : szociológiai felmérés Ambrus Péter vezetésével 1985: Ambrus Péter könyve 1997: kihelyezett szociális intézmény a húsbolt helyén. 2001: „mikrocenzus”. Lakószám 776 fő, harmada gyerek. 2006: döntés a bontásról 2008: az ‘A’ épület kiürítése befejeződik, Dzs. Help megszűnik

1. Miért hozták létre az intézményt, mi volt a fenntartó célja, elvárása? 2. Jó gyakorlat-e az adott szegénytelepre kihelyezett szociális intézmény? 1. Látszat: legyen rend a telepen, ne „idegesítsék” a lakók a hivatalt Kényszer: kezelhetetlen, súlyosbodó problémák,(egyre több önkényes beköltöző a leszakadó régiókból, nő a romák száma, nő a kriminalitás Sok látogató (gettó turizmus), szakmailag is felkapott hely Talán a felelősség vállalás is 2. A létrehozás elsődleges szempontjai nem a jó gyakorlatot erősítik: legitimálja a kényszermegoldásokat. De: A lakók érdekképviselete, magukra hagyottsága miatt mégis Ha nem kísérleti labornak tekintjük... Ha már ott vagyunk minél jobban, szakszerűbben Reális jövőkép a telep számára csak segítséggel születhet Addig is, amit lehet biztosítani a szoc.munka eszközeivel, a helyhez rendelt innovatív megoldások, kreativitás

Mik lehetnek egy városi szegregátumban a szocmunka prioritásai? Elsősorban a gyerekek, de a család nélkül ez nem megy Folyamatos esetkezelés, családgondozás – olyan dzsumbujosan Gettójelenségek-mindent helyben Klubok, szabadidős programok minden gyerekkorosztálynak – állandó újrakezdéssel, de kikövetelt rendszerességgel (hagyománnyá vált programok: tábor, bábszínház, stb.) „óvoda” Ha kell korrepetál, ha kell elviszi szakemberhez, ha kell kitalál új formákat (kölcsön) Nincs helyben segélyezés és rendszeres adományozás Nem engedni elfelejteni a szegénytelep lakóit, gyerekeit (pl. ösztöndíj)

Telepi hierarchia Látható (agresszivitás, erő, félelem határozza meg. Csak úgy önmagáért nem tisztelnek senkit) Férfiak -középkorú, büntetett előéletű, családi klán feje -Fiatal, csoportba verődő férfiak, komoly kriminális karrierrel „úri csibészek” -Gátlástalan, semmit nem tisztelő stricik Nők: az élet fenntartói - anyák, nagymamák, szép fiatalok -gyerekek Rejtett -Vesztesek (ellenállnak a szocializációs mintáknak, általában fiúk) -Árnyéklakók (idősebbek, el- és haza osonnak) Anyagi helyzet szerint: - „tőkések” - Uzsorások Legrejtettebb: prostitúció, kemény drog fogyasztók Újabban anyák dílerként!

Miért választottuk a gyerekeket? A telepi szocializáció „Szemünk fénye” a túlzsúfolt lakásban (nincs hely a saját holminak, többnyire még saját ágy sem) A szülők mindennapi küzdelmeiben a gyerekre való odafigyelés csökken Rettenetes éjszakai és nappali élményeken edződnek (rossz mentális állapot) A dzsumbujos gyereket kíséri a stigma minden gyerekintézményben, ettől támadóan agresszívek, magatartászavarosak, „kezelhetetlenek” lesznek Jobb híján a telepi minták a példaképek (fiúknál a nagy tekintélyű kriminalizált csoportok, lányoknál a szerelem/gyerekszülés) Kicsi kortól egyre növekvő lemaradásaikat kicsit ellensúlyozni Végtelenül kiszolgáltatottak

Néhány tevékenység és dzsumbujos specifikum Tűcsere Rendhagyó óvoda Konfliktusok vállalása nem megfelelően működő intézményekkel „Mikrocenzus” civil szervezet létrehozása forrás szerzéshez Lopások, szemtanúk vagyunk Ne legyen emberi lakóhely végül is jó gyakorlat, mert lebontják Rossz gyakorlat, mert a terület és a probléma eltüntetése a fontos, nem az, hogy az ember legyen a nyertes.

2001. Felmérés, „mikrocenzus” 776 lakó, ebből 35 őslakos (itt is születtek vagy/és legalább 50 éve a telepen élnek) 263 kiskorú, a népesség 34,4%-a! az országos átlag ekkor 14,2 %. Roma-nem arány 49-51% 317 lakás, 314-et lekérdeztünk Nagycsaládos (3 és több gyerek) kevés, de azok 5-8 gyerekesek A rengeteg szülőképes korú fiatal miatt a fenti mutatók emelkedése várható 2006-os adatok: 303 lakás. 183 kiürítettből 74 cserelakás, 71 kihalt a bérlő, 38 pénzbeli megváltás. Lakószám: ??

Köszönöm a figyelmet, és örömmel veszem a kérdéseiket!