Nemzeti Közlekedési Stratégia - NKS – ELŐKÉSZÍTÉS Dr. Tóth János BME Közlekedésüzemi Tanszék BME Közlekedésüzemi Tanszék és Közlekedésgazdasági Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az „első lépés” TÁMOP
A felsőoktatási tanácsadás országos módszertani fejlesztése
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Fenntartható” utak K+F bizottság
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Levegőszennyezés matematikai modellezése
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÁMVITEL.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Az EQAVET szerepe a szakképzés fejlesztésében
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
műszaki osztályvezető
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Az EU támogatások ellenőrzésének rendszere
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Nemzeti Közlekedési Stratégia - NKS – ELŐKÉSZÍTÉS Dr. Tóth János BME Közlekedésüzemi Tanszék BME Közlekedésüzemi Tanszék és Közlekedésgazdasági Tanszék 1 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

Előzmények I. Az NKS közvetlen stratégiai előzményterve az Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia (EKFS), amely épít az EU Fehér Könyv évi felülvizsgálatára kiegészíti, továbbfejleszti a Magyar Közlekedéspolitika című dokumentumot EKFS megalkotásának célja egy keretstratégia létrehozása a Közlekedési Operatív Program indításához (EU források lehívása) 2 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

Előzmények II. Az EKFS mára már nem reprezentálja megfelelően a ig elérendő stratégiai célokat és beavatkozásokat: közút, vasút, városi elővárosi közlekedés dominál, vízi és légi közlekedés marginális Új Széchenyi Terv a közlekedéssel kapcsolatban új politikai és társadalmi elvárásokat fogalmaz meg Széll Kálmán Terv a közösségi közlekedési szektor átszervezését és a teljesítményarányos útdíj fizetését írja elő EU 2020, Fehér Könyv hangsúlyeltolódása a környezetbarát(abb) közlekedési módok felé, TEN-T hálózati politika módosulása EKFS hosszú (2030) és nagy távú (2050) kitekintést nem tartalmaz 3 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

Előzmények III. Az EU támogatással megvalósítani tervezett fejlesztési projektek megalapozásához szükséges rendszerszemléletű, összközlekedési megközelítés, alátámasztás. Szükség van a társadalom és a gazdaság közlekedési szektorral szembeni elvárásaiból levezetett koncepcióra. Ezért szükséges egy új Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) kidolgozása, amely a gazdasági-, környezeti-, energia- és foglalkoztatás-stratégiához illesztetten határozza meg a közlekedési rendszerrel szemben támasztott elvárásokat, stratégiai célkitűzéseket és ezek alapján az egyes alágazatok aktualizált önálló stratégiáit felülbírálja rendszerszemléletű megközelítésben. Részvétel az Országos Vasútfejlesztési Koncepció előkészítésében. 4 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

Előzmények IV. Igazodva a közösségi szakpolitika időtávjaihoz az NKS-nek nagy (jövőkép), hosszú és középtávú célokat, illetve a hosszú és középtávra vonatkozó ütemezési elképzeléseket – projektelemekkel – kell rögzíteni. Középtávú időhorizont:első 7 éves EU költségvetési ciklus Hosszú távú időhorizont: A projektek meghatározásánál a második 7 éves EU költségvetési ciklus alapul vételével. Nagytávú időhorizont: Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

Feladatunk A Szakmai fórum és az Irányító Bizottság közreműködésével  Pályázati feltételek meghatározása  Elvégzendő munkarészek kijelölése  Pályázatok értékelési módszertanának kialakítása  (A pályázatok szakmai elbírálása) 6 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

NKS felépítése Koncepcióváltozat Helyzetértékelés, Jövőkép bemutatása Koncepcióváltozat Stratégia Projektképzés OVK forgalmi modellezés 7 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

A koncepció elvárt tartalmi felépítése I.  A jelenlegi helyzet és a tendenciák alapján várható jövőkép bemutatása, értékelése  Nagytávlatú koncepcióváltozatok (min. 3) kidolgozása (a vizsgált időtávokra)  A kiválasztott koncepción alapuló stratégia felépítése, részletes bemutatása  A stratégiára projektképzés, értékelő elemzésük, az egyes EU-s költségvetési ciklusban megvalósítandó közlekedés fejlesztési projektek meghatározása 8 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

A koncepció elvárt tartalmi felépítése II.  A jelenlegi helyzet és a tendenciák alapján várható jövőkép bemutatása, értékelése  Hazai és EU-s gazdaság- és társadalompolitika várható alakulása  Szállítási kereslet, a meghatározó és befolyásoló tényezők  Kínálati oldal jellemzése  Szabályozás, tervezés  Következtetések (problématérkép)  Tézisek megalkotása  Stratégiai kapcsolódási pontok 9 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

A koncepció elvárt tartalmi felépítése III.  Nagytávlatú koncepcióváltozatok (min. 3) kidolgozása (a vizsgált időtávokra)  A koncepciót meghatározó tényezők, elvek, célok, indikátorok (EKFS – KözOP), eszközrendszer  A kereslet jövőbeni alakulása, a várható közlekedési igények meghatározása (OVK forgalmi modell)  A kombinált szállítás előmozdításának feltételei piaci szegmensenként, illetve ezek szintézise  Koncepcióváltozatok alkotása, vizsgálata  A koncepciószintű változatok összehasonlítása 10 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

A koncepció elvárt tartalmi felépítése IV.  A kiválasztott koncepción alapuló stratégia felépítése, részletes bemutatása  Személy- és áruforgalmi prognosztizáció  Stratégia elemek azonosítása, szűrése, a stratégia elemek modellszerű kiválasztásával, optimalizálásával  Költségek és hatások becslése  Díj- és tarifa stratégia  Stratégiai Környezeti Vizsgálat  Intézményi, szervezeti, szabályozási és üzemeltetési kérdések (irányelvek)  A stratégia cél-eszköz mátrixának EU-s direktívák szerinti megalkotása  Hatályos stratégiák, fejlesztési elképzelések felülvizsgálata, módosítása 11 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

A koncepció elvárt tartalmi felépítése V.  A stratégiára projektképzés, értékelő elemzésük, az egyes EU-s költségvetési ciklusban megvalósítandó közlekedés fejlesztési projektek meghatározása.  Fejlesztési igények felmérése, szűrése, a fejlesztés szükségszerűsége  Projektelemek, projektek meghatározása, a projektelemek egymást helyettesítő, illetve kiegészítő viszonyának elemzése  Pénzügyi elemzés és költség-haszon elemzés  Környezeti hatások összefoglalása  Érzékenység és kockázatelemzés  Optimális projektcsomag kiválasztása  Cselekvési terv a projektek előkészítésére  Pénzügyi/kifizetési ütemterv  A közlekedési szakterületet magában foglaló OP közlekedési részanyag előkészítése 12 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

Tézisek I.  Cél- eszköz bontásban  Átfogó irányelvek  Közlekedési mód specifikus irányelvek  Közúti közlekedés  Vasúti közlekedés  Vízi közlekedés  Légi közlekedés  Összetett és kombinált közlekedés  Városi közlekedés 13 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012

Tézisek II. 14 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012 Átfogó irányelvek  A nemzetgazdaság működésének és fejlődésének dinamikus kiszolgálása  Hazánk bekapcsolódásának erősítése a nagy távolságú interkontinentális szállítási és logisztikai rendszerekbe  Versenyképesség és fenntarthatóság egyensúlyának kialakítása (olajfüggőség, környezetterhelés)  Közlekedésbiztonság növelése  Versenyképességet támogató főhálózat, regionális felzárkózást segítő térségi hálózat létrehozása  Költséghatékony, pénzügyileg és költségvetésileg is fenntartható közlekedési rendszer kialakítása Közúti közlekedés  A közúti közlekedés a magyar közlekedési rendszer domináns, de egyúttal kezelhető eleme  Igényeknek megfelelő közúti közlekedési hálózat kialakítása  A közúti közlekedési rendszer működtetése tervszerű és kiszámítható hálózatfenntartással legyen jellemezhető Vasúti közlekedés  A vasút az előnyeit kihasználó piaci szegmensekben vezető szereppel rendelkezzen  A vasúti rendszer fenntartható, jól kiépített és megfelelő minőségű hálózattal rendelkezzen  A vasúti szállítási szolgáltatások versenyképes alternatívává váljanak

Tézisek III. 15 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012 Légi közlekedés  A reptérhálózat nemzetközi és regionális szinten nyújtson versenyképes szolgáltatásokat  A repülésbiztonsági és környezetvédelmi követelményei magas szinten teljesüljenek Összetett és kombinált közlekedés  Az áruszállítás fenntarthatósága érdekében a kombinált szállítási formák előtérbe helyezése  A magas szolgáltatási szintet képviselő intermodális áruszállítási-logisztikai infrastruktúra és eszközrendszer kiépítése  A személyszállítási szolgáltatások multimodális rendszerének kialakítása Vízi közlekedés  A belvízi hajózás használja ki jobban kapacitásait  A teljesítőképes belvízi kikötőhálózat kialakítása  A magyar lobogójú hajózás megerősítése Városi közlekedés  A városi-elővárosi környezetben az egyéni és a közforgalmú közlekedés ésszerű aránya mellett a mobilitás fenntartható biztosítása  A nagyvárosi környezetben – főként a fővárosi agglomerációban –az integrált és versenyképes városi-elővárosi közforgalmú szolgáltatásrendszerek létrehozása (közlekedési szövetségek)  A városi áruforgalom hatékonyabb megszervezése (city logisztika)

16 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012 További információk

17 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012 Pályázati értékelési módszertan Az értékelés végeredménye: szakmai pontszám *4 + P Á *6 Ahol Bírálandó szakmai feladatrészek Helyzetértékelés, jövőkép alkotás Nagytávú koncepcióváltozatok kidolgozása A kiválasztott koncepción alapuló stratégia felépítése A stratégiához projektek képzése, értékelő elemzése Projektmenedzsment és minőségbiztosítás 222,5 1 Bírálati szempontok (1-10) Szakszerűség 0,25 Kidolgozottság 0,3 Megvalósíthatóság 0,2 Ütemezés 0,125 Szakmai megbízhatóság 0,125

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 18 Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2012