A KKÉK kritériumai és azok intézmény specifikus értelmezési lehetőségei Boda Gáborné Köntös Nelli ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet „Jót,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Könyvtári minőségmenedzsment
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A minőségügy a könyvtárügyért
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Stratégiai tervezés.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Szervezetfejlesztési Program
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségdíjak.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
EU-s pályázatok írása és módszertana
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Tükörkép torzításmentesen, avagy az EKSZ önértékelésének sajátosságai
Bergmann Krisztina – dr
Az önértékelés moderálása EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Együtt? Egymásért. Hagyományok és kihívások III. szakmai nap az Egyetemi Könyvtárban Budapest, március 05.Készítette: Pór Dorottya, osztályvezető.
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer (KKÉK)
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A könyvtári minőségfejlesztés ajánlott lépései Vidra Szabó Ferenc
A minőségmenedzsment bevezetésének hatása a szervezetre Könyvtáros szakmai nap Debrecen,
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Minőségi könyvtári szolgáltatások –
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
DEBRECENI EGYETEM AGRÁRTUDOMÁNYI CENTRUM AGRÁRGAZDASÁGI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI KAR VEZETÉSI ÉS MUNKATUDOMÁNYI TANSZÉK Üzleti kiválóság Dr. Gályász József.
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A KKÉK kritériumai és azok intézmény specifikus értelmezési lehetőségei Boda Gáborné Köntös Nelli ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet „Jót, s jól! Ebben áll a nagy titok.”

Előzmények, személyes tapasztalatok  ELTE Egyetemi Könyvtári Szolgálat (EKSz)  ELTE EKSz minőségfejlesztési projekt: K21 projekt  Munkacsoportok 1. Minőségkoordinálási és értékelés-irányító csoport 2. Akadálymentes könyvtár csoport 3. Primer kutatások csoportja 4. Folyamatirányítási csoport 5. Kommunikációs csoport 6. Zöld Könyvtár csoport  EKSz Minőségirányítási kézikönyvének összeállítása  szervezeti önértékelések (2010, 2013) külső moderátora  az Értékelésirányító munkacsoport tagja  részvétel az intézményi önértékelési útmutató kidolgozásában Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. 2

A Minősített Könyvtár pályázat és a KKÉK kapcsolata  12/2010. (III. 11.) OKM rendelet a Minősített Könyvtár cím és a Könyvtári Minőségi Díj adományozásáról  pályázati feltételek pályázati feltételek  a Könyvtári Minőségügyi Bizottság által közzétett Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer (KKÉK) szerint elkészített részletes önértékelés  a KKÉK-ben előírt és a mellékletben felsorolt kötelező dokumentumok megléte  a KKÉK-ben előírt pontszám legalább 75 %-ának (750 pont) teljesítése  Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer : a könyvtári önértékelés szakmai szempontjai Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. 3

A KKÉK főkritériumai és alkritériumai Adottságok 1) Vezetés - 5 2) Stratégia és tervezés - 4 3) Emberi erőforrások - 4 4) Partnerkapcsolatok - 4 5) Folyamatok - 3 Eredmények 6) A szolgáltatást igénybevevőkkel kapcsolatban elért eredmények - 2 7) A munkatársakkal kapcsolatos eredmények - 2 8) A társadalmi környezetre gyakorolt hatás eredményei - 2 9) A szervezet kulcsfontosságú eredményei - 2 Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november alkritérium : elemzési szempontok 137 segítő példa: vizsgálati területek (pl. a., b., c., stb.)

Az értékelési keretrendszer intézmény specifikus értelmezése  a KKÉK újraértelmezése  az EKSz jellegzetességeinek megfelelő intézményre szabása  kidolgozója az Értékelésirányító munkacsoport (a projekt 10 munkatársa)  saját önértékelési útmutató összeállítása  speciális fogalomtár kidolgozása  1. kiadás: 2010  2. kiadás: 2012 Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. 5

Az intézményi útmutató fejezetei 1. Bevezetés, az önértékelés céljainak ismertetése 2. Az önértékelés alapkérdései 3. Az önértékelés menete, a munka ütemezése 4. Útmutató az egyes kritériumok értelmezéséhez 5. Az önértékelésnél használt értékelési lapok bemutatása 6. Az alkritériumok pontozási skálái 7. Fogalmak 8. Az értékelés során használt nem saját előállítású dokumentumok 9. Az önértékelésben részt vevők Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. 6

4. fejezet: Útmutató az egyes kritériumok értelmezéséhez  a kritérium meghatározása  kulcsfontosságú ismérvek  a bizonyításhoz felhasználandó (kötelező) dokumentumok  ajánlott dokumentumok  a kritériumhoz tartozó alkritériumok  a bizonyítékok segítségével megválaszolandó állítások (segítő példák)  ábra a kritérium alkritériumainak összefüggésrendszeréről Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. 7

A KKÉK alkritériumainak összefüggésrendszere 8 Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4.

Intézmény specifikus segítő példák 9 AlkritériumKKÉK EKSZ útmutató Összesen:137167

Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november Mit tesz a könyvtár annak érdekében, hogy kialakítsa stratégiáját, annak felülvizsgálatát és aktualizálását? 10  KKÉK 1. A stratégiai tervezés megvalósításának folyamata az érdekeltek bevonásával történt, elvárásaik és igényeik figyelembevételével. 2. A könyvtár stratégiai terve illeszkedik a település, a régió és a könyvtári terület stratégiai céljaihoz. 3. A stratégiai terv a környezeti kockázatelemzésre (PGTTJ), valamint a belső szervezeti elemzésre (SWOT) épülve készült. 4. A stratégiai terv céljainak megvalósítása érdekében konkrét cselekvési terv készült, konkrét időpontok, felelősök, és a szükséges források megjelölésével. 5. A stratégiai terv és a cselekvési terv felülvizsgálata, aktualizálása rendszeresen megtörténik. 6. A stratégia az intézmény jövőképének megvalósítására törekszik, küldetése értelmében. 7. A stratégia partnerközpontú. 8. A kulcsfontosságú eredményességi mutatók azonosítottak. 9. A tervezés a PDCA cikluson alapul. 10. Az új szolgáltatások bevezetésének van stratégiai dokumentációja. A könyvtár stratégiai terve illeszkedik a felsőoktatás, az ELTE, a kar vagy az intézet és a könyvtári terület stratégiai céljaihoz, intézkedési javaslataihoz (pl. szakfelügyeleti jelentés). EKSZ

Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. Az önértékelés bizonyítékai 11  intézménytípusonként és intézményenként eltérő bizonyítékok  az önértékelés egyedi dokumentumbázisának kialakítása  gondoskodás a bizonyítékok teljes körű és akadálytalan hozzáférhetőségéről  hiányzó dokumentumok pótlása  bizonyítékok egyeztetése a kritériumokkal, például: 5. kritérium - Folyamatok kötelező és ajánlott dokumentumok Kötelező dokumentumok  a könyvtár minőségpolitikája  a könyvtár stratégiai terve (küldetésnyilatkozat, jövőkép, PGTTJ és SWOT elemzés)  Szervezeti és Munkaköri Szabályzat  munkakörök leírása  éves beszámolók, cselekvési- és/vagy munkatervek – az utóbbi 3 évre visszamenőleg  a folyamatszabályozás helyi rendszerének bemutatása (a folyamatok azonosítása, folyamatgazdák kijelölése, a folyamatokon belüli kompetencia-határok meghúzása)  folyamatábrák, folyamatleírások, ellenőrzőpontok megjelölésével  a használókat érintő útmutatók és szabályok, valamint ezek hozzáférhetőségét bizonyító dokumentumok Ajánlott dokumentumok  az ellenőrzőpontokon történő mérési eredmények, valamint az ezek alapján hozott javító intézkedések bemutatása  a problémamegoldó módszerek alkalmazásának dokumentumai  a PDCA elv érvényesülését bizonyító dokumentumok  a használók elvárásai alapján hozott folyamatjavító intézkedések bemutatása  az innovációs folyamatokhoz szükséges forrásokat biztosító intézkedések  az innovációt akadályozó körülmények elemzését célzó dokumentumok

Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. Dokumentum mátrix (részlet) kritérium 2. kritérium 3. kritérium 4. kritérium 5. kritérium Emberi erőforrás stratégiai terv X Az ELTE Esélyegyenlőségi terve X Értékelési szabályzat, ösztönzési stratégia X Éves beszámolók, cselekvési- és/vagy munkatervek XXXX Folyamatábrák, folyamatleírások X A könyvtár minőségpolitikájaXXXXX A könyvtárban működő munkacsoportok alakításának és működésének ügyrendje X A könyvtár stratégiai terve XXXX

Az önértékelés „értékelése”  alapos és valós önismeret  a szervezet és szolgáltatásainak (ön)értékelése  az érintett tagkönyvtárak munkatársainak széleskörű bevonása  teljes elkötelezettség és összehangolt team-munka  a munkatársak közötti kölcsönös bizalom és felelősség, az együttműködő magatartás kialakítása 13 Az egységes működés és szolgáltatáskínálat megteremtésének alapjai Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4.

 egyetlen önértékelő team vs. helyi önértékelő csoportok  résztvevők oktatása és felkészítése  bizonyítékul szolgáló dokumentumok összegyűjtése és az értékelőlapok kitöltése  konszenzusos vélemény kialakítása  független, külső moderátorok bevonása  projektszintű intézkedési terv összeállítása  az önértékelés időigénye: óra „Megtanultuk: terv nélkül egy lépést se!” 14 Az önértékelés „értékelése” Az önértékelés szervezeti keretei Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4.

 minőségpolitika: összhangban a küldetésnyilatkozattal és a jövőképpel (felhasználók elégedettségének növelése, hatékony és korszerű szolgáltatások fejlesztése)  küldetésnyilatkozat és jövőkép: az oktató és kutató munka támogatása, együttműködés a felhasználókkal, a nyomtatott és a digitális tudásvagyon összegyűjtése, feltárása, szolgáltatása, megőrzése 15 Az önértékelés „értékelése” Egységes irányelvek Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4.

 hiányzó minőségirányítási dokumentumok  aluldokumentált tevékenységek  intézkedési terv a dokumentumok pótlására, aktualizálására (pl. Minőségirányítási kézikönyv, EKSz Szervezeti és működési szabályzata, használói igény és elégedettség felmérések, belső és külső kommunikációs rendszer koncepciójának megalkotása, szabályzat a nem megfelelő minőségű szolgáltatások javításához)  dokumentálási követelmények = szervezeti önértékelés bizonyítékai 16 Az önértékelés „értékelése” Egységes dokumentumok Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4.

 pozitív változások  új együttműködési formák  az intézkedési tervekben megfogalmazott feladatok közös megvalósítása  meglévő folyamatok átalakítása  új eljárások bevezetése  Plan – Do – Check – Act állandó körforgása  a használói elégedettség növekedése  szolgáltatások (ön)értékelése, hatékonyságának felmérése, elszámoltathatóság, összehasonlíthatóság  a könyvtárak társadalmi szerepének erősítése Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. Összegzés 17

Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer, minőségbiztosítás, szakfelügyelet ─ EKE szakmai nap, november 4. Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 18 