A MOZGÓKÉP TÖRTÉNETE A CAMERA OBSCURÁTÓL A MULTIPLEXEKIG.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Burlovics Dorottya
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Készítette: Kovács Péter Zsolt és Szilágyi Balázs Döme
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
Film és videotechnika az oktatásban
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Modern fényképezés Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A tükörreflexes fényképezők.
PowerPoint program A PowerPoint programot nyissuk meg a Start menüből.
Pethő Balázs ELTE TTK Oktatástechnika Csoport
Pár szó a digitalizálásról
Napjaink háttértárolói
A televízió. Mi a TV ?  Képek és hangok távoli helyen való együttes vételére szolgáló készülék.
Tantárgy: V I D E O F I L M TERVEZÉS ÉS KÉSZÍTÉS (Összefoglalás)
Hang- és videotechnika Bevezetés
Geometriai transzformációk
BIOMECHANIKA ANE/ANF, ALE/ALF, UDSZ, KIEG. 2007/2008 I. félév
A MOZGÓ KÉP és hang TÖRTÉNETE
A fotokémiai képrögzítés
A fotográfia története
A camera obscura.
Kép - képsor A kép értelmezésének (dekódolásának) szintje: felismerés
Informatikai eszközök
Az emberek életében kellemes élmény a jól megszervezett nyaralás. És ezt a legtöbb esetben meg is akarják örökíteni. Csak az nem mindegy mivel teszik.
A számírás története.
Fényképezés története
MÉDIAISMERET Szak: Mozgóképkultúra és médiaismeret
1 A FILM ÉLETRAJZA Vásári mutatvány Fitton1826Thaumatrop Plateau (Belga) 1829Phantaskopéletkerék USA1834ZeotropeCsodadob CharlesWheastone1850 fogaskereket.
1. A digitális fényképezőgép felépítése
Kamerák és képalkotás Vámossy Zoltán 2004
Damjanich János Általános Iskola
Mozireklám Készítette: Kovács Zoltán.
Matyó kultúra.
Minta a beadandó feladathoz
a fotózás technikai alapjai
Szilágyi András Digitális videózás Szilágyi András
A lencsék gyakorlati alkalmazása Využitie šošoviek v praxi
A fényképészet I. Története II. A fényképezőgép
Fényképezés A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
A csillagászat keletkezése
Optikai rács kialakítása holográfiával
A film felbukkanása / a mozi genealógiája
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
A nyomtatott sajtó történetéről
I. foglalkozás Készítette: Ragó Gábr.
A KOMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK FEJLŐDÉSE
1. A FILM ELŐTÖRTÉNETE.
Digitális képanalízis Bevezetés. Kép fénykép, kép (picture)  digitális fénykép (image) feldolgozás: (digital) image processing.
Ikarosz és a repülés.
FILMGYÁRTÁS – FILMMŰVÉSZET
A tükörreflexes fényképezőgép működése
Fotokémia és Fényképezés
4. NAGYIPARI FILMGYÁRTÁS KIALAKULÁSA
Digitális fotózás Alapok.
Kép technika és a fénykép készítés története.
A film története. Lumière fivérek 1985 februárjában szabadalmaztatták a cinématographot Az első film a Lumière családi üzemből távozó munkásokat rögzítette.
Leonardo Da Vinci.
Számítógépes grafika és képfeldolgozás
Informatika Oktató: Bock Ádám. Prezentáció készítés PowerPoint program segítségével.
Film, videó történet, videókamerák 5. témakör. A film napjaink egyik legnépszerűbb információs, ismeretterjesztő, szórakoztatási és művészeti célú technikai.
A szem, látásjavító eszközök.  A fény a pupillán keresztül jut a szemünkbe.  A szemlencse domború optikai lencse. Anyaga rugalmas, alakját és fókusztávolságát.
A hagyományos és a hagyományos médiumoktól különböző, informatikai eszközöket alkalmazó lehetőségek, azok felhasználása. Czékmány Ilona.
A feladat és a hozzá használható eszközök kiválasztása 2. témakör:
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
A technikai kép.
Szerkesztette:Balogh Krisztina
A gyufa története és mint alkotás eszköze
A fény egy emberi szemmel érzékelhető sugárzás, de ennek a sugárzásnak csak egy részét látjuk.
Fotográfia-képelemzés
Készítette: Porkoláb Tamás
Előadás másolata:

A MOZGÓKÉP TÖRTÉNETE A CAMERA OBSCURÁTÓL A MULTIPLEXEKIG

A mozgókép összetevői 1. Képalkotás 2. Képrögzítés 3. Képnagyítás 4. Képmozgatás 5. Hangosfilm

1. Képalkotás a 9. sz.-ban arab csillagászok szerkezetet találtak ki, hogy a csillagok képét sík felületre vetíthessék a 9. sz.-ban arab csillagászok szerkezetet találtak ki, hogy a csillagok képét sík felületre vetíthessék ezt fejlesztette tovább a 15. sz.-ban Leonardo da Vinci (camera obscura), és ezzel megteremtette az optikai képalkotást ezt fejlesztette tovább a 15. sz.-ban Leonardo da Vinci (camera obscura), és ezzel megteremtette az optikai képalkotást

2. Képrögzítés 1816—Nièpce továbbfejlesztette Leonardo camera obscuráját, az képalkotást képrögzítéssel bővítette úgy, hogy a doboz egyik oldalára fényérzékeny anyaggal bevont üveglapot helyezett---HELIOGRÁFIA 1816—Nièpce továbbfejlesztette Leonardo camera obscuráját, az képalkotást képrögzítéssel bővítette úgy, hogy a doboz egyik oldalára fényérzékeny anyaggal bevont üveglapot helyezett---HELIOGRÁFIA az eljárás legfőbb hátránya, hogy a kép csak nagyon rövid ideig marad a felületen az eljárás legfőbb hátránya, hogy a kép csak nagyon rövid ideig marad a felületen 1826—ebből az időből származik az első megmaradt heliográfia, amit szintén Nièpce készített 8 órás exponálási idővel 1826—ebből az időből származik az első megmaradt heliográfia, amit szintén Nièpce készített 8 órás exponálási idővel A képek nem sokszorosíthatók, kézi kiigazítást igényelnek A képek nem sokszorosíthatók, kézi kiigazítást igényelnek

1838—Daguerre francia fényképész ezüstlapra készített felvételeket, melyek még pozitív és tükörképek voltak— dagerrotípia (Petőfi egyetlen fennmaradt képe is ezzel a módszerrel készült)—félórás exponálás 1838—Daguerre francia fényképész ezüstlapra készített felvételeket, melyek még pozitív és tükörképek voltak— dagerrotípia (Petőfi egyetlen fennmaradt képe is ezzel a módszerrel készült)—félórás exponálás a dagerrotípiát Talbot fejlesztette tovább úgy, hogy negatív képet fényképezett, mely eredeti állású volt a dagerrotípiát Talbot fejlesztette tovább úgy, hogy negatív képet fényképezett, mely eredeti állású volt ekkoriban kezdték használni a magnéziumvakut is ekkoriban kezdték használni a magnéziumvakut is

3. Képnagyítás A laterna magica (bűvös lámpás) a modern diavetítő őse volt. A philadelphiai Henry R. Hely szabadalmaztatta 1870-ben. A laterna magica (bűvös lámpás) a modern diavetítő őse volt. A philadelphiai Henry R. Hely szabadalmaztatta 1870-ben. Elsőként Athanasius Kircher számolt be róla Ars Magna Lucis et Umbrae néven 1671-ben, valószínűleg nem ő találta fel, csak egy már létező találmányt írt le. Egy olajlámpa és egy lencse segítségével az üveglapokra festett képeket ki lehetett vetíteni egy megfelelő vászonra. A 19. századra több vándorló laterna magica- művész is járta Nagy-Britanniát, és bemutatókat rendezett a városokban és falvakban. Némelyik bemutatón „speciális effektusokra” is sor került, üveglapok csúsztatásával és forgatásával mozgóképeket idéztek elő. Elsőként Athanasius Kircher számolt be róla Ars Magna Lucis et Umbrae néven 1671-ben, valószínűleg nem ő találta fel, csak egy már létező találmányt írt le. Egy olajlámpa és egy lencse segítségével az üveglapokra festett képeket ki lehetett vetíteni egy megfelelő vászonra. A 19. századra több vándorló laterna magica- művész is járta Nagy-Britanniát, és bemutatókat rendezett a városokban és falvakban. Némelyik bemutatón „speciális effektusokra” is sor került, üveglapok csúsztatásával és forgatásával mozgóképeket idéztek elő.

Az emberi szemre a látásra jellemző a retinális utókép, mely nélkül nem láthatnánk mozgóképet Az emberi szemre a látásra jellemző a retinális utókép, mely nélkül nem láthatnánk mozgóképet 1832-től ismerték sztroboszkóp korongot, de leginkább gyermekjátéknak használták 1832-től ismerték sztroboszkóp korongot, de leginkább gyermekjátéknak használták 1872-ben Muybridge „fogadása” (14 kép/s); ezeket a képeket rajzolták át a szroboszkóp korongra spirál alakban– ezt tekinthetjük az első mozgóképnek 1872-ben Muybridge „fogadása” (14 kép/s); ezeket a képeket rajzolták át a szroboszkóp korongra spirál alakban– ezt tekinthetjük az első mozgóképnek Még nem tudták közvetlenül a korongra rögzíteni a képet Még nem tudták közvetlenül a korongra rögzíteni a képet

1882- Marey találmánya tette lehetővé a közvetlen rögzítést- a fotopuska 12 képet volt képes rögzíteni másodpercenként; az eszköz legfőbb hátránya a kevés hely volt Marey találmánya tette lehetővé a közvetlen rögzítést- a fotopuska 12 képet volt képes rögzíteni másodpercenként; az eszköz legfőbb hátránya a kevés hely volt

A helyhiányt megszüntetendő elkezdtek fényérzékeny anyaggal bevont papírtekercset használni a gépekben, de ezeket még nem perforálták– pontatlan képek A helyhiányt megszüntetendő elkezdtek fényérzékeny anyaggal bevont papírtekercset használni a gépekben, de ezeket még nem perforálták– pontatlan képek 1884—Eastman készített először „hobbikamerát”, mellyel szinte mindenki számára lehetővé vált az otthoni fényképezés--- ez volt a KODAK —Eastman készített először „hobbikamerát”, mellyel szinte mindenki számára lehetővé vált az otthoni fényképezés--- ez volt a KODAK 1 A fényépészszalonokban könnyebbé vált az előhívás A fényépészszalonokban könnyebbé vált az előhívás Hamarosan a ma is használatos perforált celluloidszalag került a fényképezőgépekbe Hamarosan a ma is használatos perforált celluloidszalag került a fényképezőgépekbe 1890– a fotopuska és a celluloidszalagos képrögzítő ötvözésével elkészült az első filmfelvevő 1890– a fotopuska és a celluloidszalagos képrögzítő ötvözésével elkészült az első filmfelvevő

1891– Edison készítette el az első filmvetítőt, a kinetoszkópot, melyet pénzbedobással lehetett nyilvánosan működtetni 1891– Edison készítette el az első filmvetítőt, a kinetoszkópot, melyet pénzbedobással lehetett nyilvánosan működtetni 1895—Lumière fivérek első nyilvános vetítése a párizsi Grand Cafe kávéházban– kinematográf 1895—Lumière fivérek első nyilvános vetítése a párizsi Grand Cafe kávéházban– kinematográf Az első magyar film 1901-ből származik, címe A tánc Az első magyar film 1901-ből származik, címe A tánc Az első magyar mozi 1906-tól működött, nevét Heltai Jenőnek köszönhetjük Az első magyar mozi 1906-tól működött, nevét Heltai Jenőnek köszönhetjük

Lumière: A vonat érkezése

5. Hangosfilm Nagyon későn, 1927-ben mutatták be az első hangosfilmet Amerikában, a Paramount Pictures filmstúdió jóvoltából A jazzénekes címmel Nagyon későn, 1927-ben mutatták be az első hangosfilmet Amerikában, a Paramount Pictures filmstúdió jóvoltából A jazzénekes címmel Az első magyarországi egész estés hangosfilm (Kék bálvány) ben került a mozikba—csúfos bukás Az első magyarországi egész estés hangosfilm (Kék bálvány) ben került a mozikba—csúfos bukás A Székely István rendezésében 1931-ben elkészült második magyar hangosfilm viszont óriási siker lett. Címe Hyppolit, a lakáj A Székely István rendezésében 1931-ben elkészült második magyar hangosfilm viszont óriási siker lett. Címe Hyppolit, a lakáj az első kísérleti tévéadás a BBC-ben, mely 1936-tól lesz állandó az első kísérleti tévéadás a BBC-ben, mely 1936-tól lesz állandó Az első színes film az 1936-os berlini olimpiáról szólt Az első színes film az 1936-os berlini olimpiáról szólt 1940-ben a Disney stúdió egész estés rajzfilmében, a Fantáziában hallhattak először sztereó hangot 1940-ben a Disney stúdió egész estés rajzfilmében, a Fantáziában hallhattak először sztereó hangot Magyarországon az ötvenes években terjedt el a televízió Magyarországon az ötvenes években terjedt el a televízió A kilencvenes években a hagyományos celluloid alapú képminőséget felváltotta a digitális képfeldolgozás, mely sok szakember szerint a modern művészet új iránya lesz A kilencvenes években a hagyományos celluloid alapú képminőséget felváltotta a digitális képfeldolgozás, mely sok szakember szerint a modern művészet új iránya lesz