Projektek - dobozok Gál Ferenc 2008. január 18.. Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar gyerekek,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
A projekttanulásról A prezentáció Pethőné Nagy Csilla, Petkes Csaba
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Angol nyelvi kompetencia
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Közismereti fejlesztések a szakiskolában1. A szakiskola pedagógiai tevékenysége a jövőért Gál Ferenc fejlesztési terület-vezető, SZFP - NSZFI szeptember.
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
„Let’s speak!” angol nyelvi diákkör Jónás Lászlóné.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A gyakorlatvezető mentor
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Kompetensek lettünk? június 27..
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
LEGO Dacta program.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Projektek - dobozok Gál Ferenc január 18.

Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar gyerekek, tanulók mondták a legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert az iskola unalmas hely, ahol kevés érdekes dolgot lehet csinálni… Mi lenne, ha (újra) érdekes és érdemes hely lenne az iskola?

Hogy lehet ezt elérni? érzelmileg motivált felfedeztető tanulási folyamatokkal az erősségeket feltáró és megerősítő pedagógiai módszerekkel élet közeli problémák felvetésével, feladatokkal élményt adó munkáltatással, újszerű foglakozásokkal a valóságos élettevékenységekhez rendeződő ismereteket kívánó valóságos produktumok létrehozásával.

Mi érdekli ma a tanulóinkat? Melyek a legfontosabb tárgyaid? –Mobiltelefon –Zenehallgatással kapcsolatos tárgyak, eszközök –Pénztárca, bankkártya –Fotók, képek –Ékszerek, emléktárgyak –Ruhaneműk, öltözék-kiegészítők –Televízió, videó, DVD –Kozmetikai eszközök (lányok) –Autó, motor (fiúk)

Mi érdekli ma a tanulóinkat? 2. Presztízs, mágikus „szerepe van” tárgyaik: Biblia Karkötő, gyűrű, nyaklánc Sportmez Lenin szobor Más kultúrákhoz kapcsolódó tárgyak, eszközök Örökölt tárgyak, eszközök Vicces tárgyak

A projektalapú tanításról Tehát kell egy olyan iskola, ahol: A diák tapasztalataira A diák képességeire A diák érdeklődésére Építő pedagógiai tevékenység van… Ennek egyik eszköze lehet a PROJEKT

Módszertani sajátosságok A projekt-alapú tanítási órákon a tanulási folyamat csoportos és együttműködő a tudás forrása a megismerési folyamat, melyben a tanár egyenrangú fél, a kommunikáció sokirányú Ma a tantárgyi tanítás során az órák többségében a tanulási folyamat individuális és versenyeztető a tudás forrása a tanár, a kommunikáció egyirányú

Módszertani sajátosságok 2. Partner (tanuló)központú a tanítási folyamat azaz mindenki tudhatja a megoldást, a megoldásokat nincsenek – általában - kizárólagosan jó megoldások (mindenkinek lehet igaza) készség-, képesség és kompetencia fejlesztés [a tanárnak is!] ( ↔ nem ismeretátadás) naprakésznek kell lenni → eszköz- és felkészülés igényes pedagógiai tevékenység

Hogyan? Ma még – gyakran - a tudás forrása a tanár, a kommunikáció alapvetően egyirányú. (tanár – tanulók, tanuló – tanár) A megoldás, ha a tudás forrása maga a megismerési folyamat, amelyben a tanár moderátorként, bizonyos mértékig egyenrangú félként vesz részt, és a kommunikáció sokirányú (tanuló – tanuló, tanulók – tanulók, tanulók – tanár)

Hogyan?? a tanulásra, felfedeztetésre koncentrálunk a tanítás helyett a tanárok a tanulás katalizátorai lesznek a megerősítés, az értékelés új lehetőségei születnek meg rejtett, indirekt segítés valósul meg a spontán folyamatban önálló tapasztalat saját élményű tanulás a cél

A projekt Középpontjában egy TÉMA vagy PROBLÉMA áll –Ezek a témák (problémák) a tanuló életéhez, élményeihez kapcsolódnak –A tanulói érdeklődésre, kíváncsiságra számítanak –Öntevékenyen feldolgozható, megismerhető, bemutatható –Sokféle, sokirányú inspirációt nyújt (lehetőségek az integrációra, komplexitásra)

A pedagógiai projekt tervezése Milyen kompetenciákat akarunk fejleszteni? Mely elemek lényegiek a tudás- ismeretanyagból? Hogyan, mivel tudunk olyan pedagógiai helyzetet teremteni, ahol megvalósul a saját-élményű tanulási folyamat? Milyen módszereket és eszközöket használhatunk a folyamatban? A folyamatban hol, mikor kell(het) a pedagógusi támogató tevékenység?

A jó projekt a projekt a tanulók élményvilágához alkalmazkodik kiemelt szerepe van a képességek, kompetenciák, attitűdök fejlesztésének új lehetőségek: a legmodernebb ismerethordozók, multimédiás eszközök használata a csoportmunkák során a kooperatív módszerek sokfélesége érvényesül

A projekt megvalósítása A tanulók csoportja kap/választ egy TÉMÁT Megtervezik a megismerés, a feldolgozás, a bemutatás lépéseit Megtervezik a szükséges időket, erőforrásokat Megosztják a feladatokat (A MUNKA KÖZÖS) Megkeresik, feltárják a szükséges információkat A munka dokumentálása A folyamat során összeáll a közös produktum Közösen bemutatják a terméket Értékelik a munkát (önértékelés, csoportos értékelés…)

A projektalapú munka során: a közös termék tükrözi a készítők eredményes munkáját, sikereit, együttműködési képességét mindenki részese a projekt- feladatsornak, fontos, meghatározó, aktív közreműködő a projektfoglalkozások továbbépíthetők, újabb kreatív, innovatív folyamatokat indíthatnak el

A projekt zárása Az eredmények, produktumok elfogadása –Beépülések a fejlesztési folyamatba –A csoportkultúra változása, fejlődése Bemutatás A munka, az eredmény elemzése –Milyen az elkészült közös produktum és a kitűzött cél viszonya? –Korrekciós javaslatok (mit csinálunk legközelebb másként…) Tapasztalatok összegzése Értékelés

Az értékelésről Mennyire volt önálló a munka? Milyen volt az együttműködés mértéke? Milyen volt a saját ötletek mennyisége, szerepe a folyamatban? Ki, hogyan teljesítette a kiosztott/vállalt feladatokat? Önértékelés (értékelő lap) Portfolió készítés A csoportmunka értékelése

A pedagógusok szempontjai a tantantárgyak tudományos felosztása az emberi világ részeként jelenik meg a szakterületek ismeretei beépülnek a mindennapi életbe és életükbe beilleszkednek a témák a tanítási-fejlesztési tervekbe meghatározott modulokhoz és kompetenciákhoz kötődnek választási lehetőségeket kínálnak – időben, térben, ízlésben, variációkban, alternatív feladatokban közös felkészülést, előkészítést, igényelnek a projektnap előtt

* életúttérkép készítése * titkosírás *hídépítés * * várostervezés * puzzle és karikatúra-tabló * * várostervezés * puzzle és karikatúra-tabló * * palacsintakészítés * * palacsintakészítés * * ajándékkosár * játékbábok * faliszőnyeg *színdarab írása/előadása * divatalbum * ajándékkosár * játékbábok * faliszőnyeg *színdarab írása/előadása * divatalbum * reklámfilmkészítés * családfa * * költségvetés* szótár* plakát * virágoskert * üzenetek földönkívülieknek * konferenciaszervezés ** arcképcsarnok* képregény *sportnap *zenés üzenet * testfestés * szerelmeslevél Néhány termék a dobozokból ….

és Most lássuk a Medvét! Egy projekt

Egy projekt a dobozokból 32. Tanulói, tanári leírások a témákról: –Tápanyagok csoportosítása –Egy heti étrend az egészséges táplálkozáshoz –Élelmiszeripari nyersanyagok, termékek (tabló) –Az ételek, az étkezés fényképezése (filmrészletek) –Étlapkészítés Tartalom, forma, tördelés, képek beillesztése, az iskolai büfé nyereség kimutatása –Étkezési illemszabályok (önismereti teszt) –Köszönés, rendelés (idegen nyelven) –Vendégfogadás (szerepjáték)

Mi van a dobozban? Tanulói információs lapok Munkalapok Teljesítménymérő lap Film-részletek Étlapok Önismereti teszt Szituációs játék leírása Önellenőrzési lapok

Egy feladat Mozgóképkultúra: filmrészlet Szindbád (Huszárik Zoltán, 1971.) 1) Képkivágások (plánok): a szuperközeli képkivágás Feladat: Az ilyen képek összegyűjtése a filmrészletben. -milyen a hatásuk? -minek a kifejezésére/érzékeltetésére használja a rendező?

Egy feladat 2. 2) Csoportos feladat: a filmben látható ebéd menüjének összeállítása, a táblázat alapján: Étel neveFűszerekItalA tálalás módja Egyéb kellékek, evőeszközök csontvelő pirítóssal őrölt vörös paprika sörforrón, tálban (merőkanállal) egy vászon szalvéta (a csonthoz), lapostányér, kés; …………… …………… ……………

MEGOLDÁSOK 1) Szuperközeli képek: sülő étel vöröshagyma disznó orra disznó véres oldala karfiol főtt répa a levesben olaj a leves tetején ízesítőszer a levesben sör habja csontvelő velős csont velő a pirítóson sárgarépa (ahogy a lány reszeli) burgonyapüré

2) A menü: Étel neveFűszerekItalA tálalás módja Egyéb kellékek, evőeszközök húslevesízesítőszer bors szárított vörös paprika tálban (a vendég magának meri ki) porcelántányér, ezüstkanál, (bicska a paprikához) csontvelő pirítóssalőrölt vörös paprika sörforrón, tálban (merőkanállal) egy vászon szalvéta (a csonthoz), lapostányér, kés; gesztenyével töltött fácán, köret: burgonyapüré és zöldségek, savanyúságok különféle mustárok tálban, körülötte a körettel (a vendég magának meri ki) lapostányér, merőkanál, mustárok tégelyei kiskanállal marhahús paradicsommártássa l, újhagymával só (a hagymához ) bortálban a körettel, külön tálban a mártás villa, tányér, merőkanál, kés;

Feldolgozás szempontjai -miért nem teljes az ebéd? (Mi hiányzik?) -az ebéd (és annak filmes bemutatása alapján) hogyan jellemeznétek Szindbádot? -létezik ma ilyen jellegű vendéglátás? (tálalás módja, pincérek, beszélgetés a pincérrel, evőeszközök) ― Szituációs játék: Szindbád a gyorsétteremben

Honnan hová? Még a tízezer mérföldes út is az első lépéssel kezdődik…!

Köszönöm a figyelmet! JÓ MUNKÁT KIVÁNOK!