A közoktatási törvény változásának várható hatásai a hátrányos helyzetű térségekben élők esélyegyenlőségére Kovács Eszter Regionális Politika és Gazdaságtan.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Kulinyi Márton, a szerkesztő bizottság elnöke. Miről is van szó? Egyenl ő bánásmód Hátrányos megkülön- böztetés Egyenl ő hozzáférés el ő ítélet.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Egészségpolitika.
Kovács Eszter tudományos segédmunkatárs,
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási kommunikáció
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK A települési.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Az új finanszírozási rendszer hatása az intézményfinanszírozásra Drahos Péter – Balogh Miklós.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Legyen jobb a gyerekeknek! Gyerekszegénység – egészségügy XVI. Magyarországi Egészségügyi Napok Balatonfüred, október 7-9.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Integrált közösségi szolgáltató terek
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Alapfogalmak.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Az adatvédelem szabályozása
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Nyíregyháza június 1..  Speciális élethelyzet, speciális és egyénre szabott segítségek.  Érintettségből adódó rálátás a helyi szükségletekre.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Szociális földprogram és foglalkoztathatóság Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet Konferencia szeptember 29.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Fogyasztók diszkriminációja az EU-ban Bak Pál Európai Köz-és Magánjogi Tanszék
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

A közoktatási törvény változásának várható hatásai a hátrányos helyzetű térségekben élők esélyegyenlőségére Kovács Eszter Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola, Pécs Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Győr, október Kutatásomat a TÁMOP 4.2.2/B-10/ számú projekt támogatta

Az esélyegyenlőség eszméjének kialakulása, fejlődése Európában A Római Birodalom még jószerivel teljesen nélkülözte a szociális intézményeket és szempontokatA Római Birodalom még jószerivel teljesen nélkülözte a szociális intézményeket és szempontokat A keresztény értékrendben megtalálható a szolidaritás, de magát a szegénységet és a társadalmi különbségeket elfogadjaA keresztény értékrendben megtalálható a szolidaritás, de magát a szegénységet és a társadalmi különbségeket elfogadja A felvilágosodás egyik fő eszméje az „egyenlőség”, de ez elsősorban a jogegyenlőségre vonatkozikA felvilágosodás egyik fő eszméje az „egyenlőség”, de ez elsősorban a jogegyenlőségre vonatkozik A szocializmusban nemcsak az esélyegyenlőség, hanem az abszolút társadalmi kiegyenlítődés is célkitűzés voltA szocializmusban nemcsak az esélyegyenlőség, hanem az abszolút társadalmi kiegyenlítődés is célkitűzés volt Szociális piacgazdaság modellje: vagyoni/jövedelmi egyenlőség nincs, de hangsúlyos az esélyegyenlőségSzociális piacgazdaság modellje: vagyoni/jövedelmi egyenlőség nincs, de hangsúlyos az esélyegyenlőség Az esélyegyenlőség a közösségi politikában a 80-as években jelent megAz esélyegyenlőség a közösségi politikában a 80-as években jelent meg

Az esélyegyenlőség meghatározása és szerepe Magyarországon Esélyegyenlőség < jövedelmi/vagyoni egyenlőségEsélyegyenlőség < jövedelmi/vagyoni egyenlőség Esélyegyenlőség > jogegyenlőség/egyenlő bánásmódEsélyegyenlőség > jogegyenlőség/egyenlő bánásmód Magába foglalja a konkrét állami lépéseket isMagába foglalja a konkrét állami lépéseket is Esélyegyenlőségi politika „mindazon jogi és nem jogi eszközöket jelenti, amelyek azt a célt szolgálják, hogy mindenki egyenlő eséllyel érvényesüljön az élet legkülönbözőbb területein – oktatás, egészségügy, munkaerőpiac stb. –, de legalábbis csökkenjenek a nőket, a fogyatékossággal élőket, a bevándorlókat stb. érő hátrányok.” (területi aspektus nem hangsúlyos)Esélyegyenlőségi politika „mindazon jogi és nem jogi eszközöket jelenti, amelyek azt a célt szolgálják, hogy mindenki egyenlő eséllyel érvényesüljön az élet legkülönbözőbb területein – oktatás, egészségügy, munkaerőpiac stb. –, de legalábbis csökkenjenek a nőket, a fogyatékossággal élőket, a bevándorlókat stb. érő hátrányok.” (területi aspektus nem hangsúlyos) évi CXXV. tv. az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról2003. évi CXXV. tv. az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról

Az esélyegyenlőség aspektusai és ezek érvényesülése Alkotmány: jogok biztosítása „bármely megkülön- böztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”Alkotmány: jogok biztosítása „bármely megkülön- böztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.” Szociológusok véleménye szerint a magyar oktatási rendszer Európában az egyik legszegregáltabbSzociológusok véleménye szerint a magyar oktatási rendszer Európában az egyik legszegregáltabb Önkormányzatok alapvető célja az ott élők érdekképviselete ↔ nagyrészt önkormányzati oktatási rendszer visszásságaiÖnkormányzatok alapvető célja az ott élők érdekképviselete ↔ nagyrészt önkormányzati oktatási rendszer visszásságai Elkülönült egymástól a finanszírozás, a döntési kompetencia és a felelősségi rendszerElkülönült egymástól a finanszírozás, a döntési kompetencia és a felelősségi rendszer

Oktatásirányítás és esélyegyenlőség as évekig: fontos az esélyegyenlőség, érvényesítése együtt jár az oktatás homogén minőségi fejlesztésével (szakrendszerű oktatás a felső tagozaton, járási oktatási központok fejlesztése) as évekig: fontos az esélyegyenlőség, érvényesítése együtt jár az oktatás homogén minőségi fejlesztésével (szakrendszerű oktatás a felső tagozaton, járási oktatási központok fejlesztése) Egységes megyei, ill. járási tanügyirányítás és – ellenőrzés, szakszolgálatok, Közoktatási Minisztérium „irányító tantervei”Egységes megyei, ill. járási tanügyirányítás és – ellenőrzés, szakszolgálatok, Közoktatási Minisztérium „irányító tantervei” Körzetesítés, falusi kisiskolák bezárása, rossz közlekedés, direkt irányítás alatt álló oktatási rendszerKörzetesítés, falusi kisiskolák bezárása, rossz közlekedés, direkt irányítás alatt álló oktatási rendszer Már az 1971-es cigánykutatás eredményei szerint is léteznek elkülönült cigány osztályokMár az 1971-es cigánykutatás eredményei szerint is léteznek elkülönült cigány osztályok 1990-es évektől napjainkig: eleinte az „önigazgatás reneszánsza”, iskolák újraindítása, majd bezárása, összevonása (társulási normatíva)1990-es évektől napjainkig: eleinte az „önigazgatás reneszánsza”, iskolák újraindítása, majd bezárása, összevonása (társulási normatíva)

Önkormányzati iskolák finanszírozási és szakmai gondjai a kistelepüléseken A legtöbb iskola önkormányzati költségvetési szerv - fő bevételei: normatív támogatás; önkormányzati kiegészítés (településenként igen eltérő). Keretjellegű gazdálkodás, intézményfinanszírozásA legtöbb iskola önkormányzati költségvetési szerv - fő bevételei: normatív támogatás; önkormányzati kiegészítés (településenként igen eltérő). Keretjellegű gazdálkodás, intézményfinanszírozás Fejlesztési projektek: utófinanszírozás, önrész hiányaFejlesztési projektek: utófinanszírozás, önrész hiánya Az önkormányzat gyakorolja az iskolák irányítási jogait – szakmaiság hiányaAz önkormányzat gyakorolja az iskolák irányítási jogait – szakmaiság hiánya A helyi társadalom állapota kihat az oktatás színvonalára az ellátandó feladat nagyságán és az önkormányzati források volumenén keresztülA helyi társadalom állapota kihat az oktatás színvonalára az ellátandó feladat nagyságán és az önkormányzati források volumenén keresztül Minőségbiztosítás hiányosságai, felügyeleti- ellenőrzési rendszer hiánya, helyi tantervek nagy szerepe, tankönyvválaszték heterogenitása, esetenként gyenge színvonalaMinőségbiztosítás hiányosságai, felügyeleti- ellenőrzési rendszer hiánya, helyi tantervek nagy szerepe, tankönyvválaszték heterogenitása, esetenként gyenge színvonala

A hátrányos helyzetű aprófalvak ördögi köre Fiatal, képzett rétegek elköltözé-se Alacsony ingatlan- árak Szociális migráció Iskolai szegregá-ció, szoc. hátrányok Oktatás rossz minősége Fokozódó munkaerő- piaci hátrány Munkanél- küliség, közl.+inté- zményhi-ány

A kistelepülési iskolák „fogolydilemmája” Az együttműködés/elzárkózás kérdése játékelméletileg nem zérus összegű játékAz együttműködés/elzárkózás kérdése játékelméletileg nem zérus összegű játék A térségi együttműködés – megfelelő elérhetőség biztosításával – növelhette volna a szakmai és költség- hatékonyságot, kiegyenlíthetőbbé tehette volna a származási összetételt (referenciacsoport szerepe)A térségi együttműködés – megfelelő elérhetőség biztosításával – növelhette volna a szakmai és költség- hatékonyságot, kiegyenlíthetőbbé tehette volna a származási összetételt (referenciacsoport szerepe) Ellene szóltak azonban a helyi politikai érdekviszonyokEllene szóltak azonban a helyi politikai érdekviszonyok M á sik tettest á rs Vall Nem vall Egyik tettes - t á rs Vall - 5, -5 0, -10 Nem vall -10, 0 - 1, -1

Változások az új köznevelési törvényben Közoktatás központosítása az óvodákat kivéve: iskolák ágazati irányítás alá: Oktatási Hivatal, majd járási hivatalok – minőségügy fejlesztése: rendszeres, országos szakmai ellenőrzésKözoktatás központosítása az óvodákat kivéve: iskolák ágazati irányítás alá: Oktatási Hivatal, majd járási hivatalok – minőségügy fejlesztése: rendszeres, országos szakmai ellenőrzés Helyi tantervek mozgástere 10%-ra csökken a kerettantervvel szemben, tankönyvjegyzék rövidülHelyi tantervek mozgástere 10%-ra csökken a kerettantervvel szemben, tankönyvjegyzék rövidül Nem tartalmazza a kisiskolák bezárásátNem tartalmazza a kisiskolák bezárását Finanszírozás a központi költségvetésből. Kivétel: A 2000 fő fölötti önkormányzatok visszavehetik a működtetést, de a pedagógusbéreket minden esetben a központi költségvetésből finanszíroznák.Finanszírozás a központi költségvetésből. Kivétel: A 2000 fő fölötti önkormányzatok visszavehetik a működtetést, de a pedagógusbéreket minden esetben a központi költségvetésből finanszíroznák. Önkormányzati működésben is intézményfinan- szírozásról feladatfinanszírozásra való áttérés: átlát- hatóbb működés; kisebb önkormányzati mozgástérÖnkormányzati működésben is intézményfinan- szírozásról feladatfinanszírozásra való áttérés: átlát- hatóbb működés; kisebb önkormányzati mozgástér

Az új törvényi szabályozás indokai, súlypontjai és remélt előnyei A szegregáció és a minőség heterogenitása a kistelepülési diákok esélyeit leginkább rontó jellemzők, utóbbin jelentősen enyhítene a külső szakmai kontroll és a kerettantervek nagyobb szerepeA szegregáció és a minőség heterogenitása a kistelepülési diákok esélyeit leginkább rontó jellemzők, utóbbin jelentősen enyhítene a külső szakmai kontroll és a kerettantervek nagyobb szerepe Hangsúlyos helyre került az iskola nevelő funkciójaHangsúlyos helyre került az iskola nevelő funkciója Vélelmezhető, hogy az állami rendszerben központi költségvetési forrásokból egyenlőbben fognak részesülni a különböző fejlettségű térségek iskoláiVélelmezhető, hogy az állami rendszerben központi költségvetési forrásokból egyenlőbben fognak részesülni a különböző fejlettségű térségek iskolái Az ágazati irányítás erősödésétől nagyobb szakmaiság várható elAz ágazati irányítás erősödésétől nagyobb szakmaiság várható el Egyéb elgondolások az esélyegyenlőség növelésére: kötelező egész napos oktatás alsó tagozatonEgyéb elgondolások az esélyegyenlőség növelésére: kötelező egész napos oktatás alsó tagozaton

A koncepció által felvetett/nyitva maradt kérdések Az egész napos oktatás kötelezővé tétele még vitatott - de : napközi otthonok megerősítésének szándékaAz egész napos oktatás kötelezővé tétele még vitatott - de : napközi otthonok megerősítésének szándéka A helyi önkormányzatok és tantestületek mozgásterének csökkenéseA helyi önkormányzatok és tantestületek mozgásterének csökkenése A szigorú minőségi előírások valóban kikényszeríthetőek lesznek-e az iskolákra nézve? Ez vezet-e majd iskolabezárásokhoz, összevonásokhoz?A szigorú minőségi előírások valóban kikényszeríthetőek lesznek-e az iskolákra nézve? Ez vezet-e majd iskolabezárásokhoz, összevonásokhoz? A források elosztásánál figyelembe veszik-e majd a pedagógiai munka eltérő nehézségét?A források elosztásánál figyelembe veszik-e majd a pedagógiai munka eltérő nehézségét? A területi középszint szerepe hangsúlytalan maradhat, érvényesülni fog-e a térségi szemlélet?A területi középszint szerepe hangsúlytalan maradhat, érvényesülni fog-e a térségi szemlélet? Hogyan hat az ötv. változása a kistelepülések életére?Hogyan hat az ötv. változása a kistelepülések életére? Az óvodák fenntartása önkormányzati feladat marad – segíti-e a kistelepüléseket a feladatfinanszírozásra való áttérés?Az óvodák fenntartása önkormányzati feladat marad – segíti-e a kistelepüléseket a feladatfinanszírozásra való áttérés?

Köszönöm a figyelmet! Várom kérdéseiket, véleményüket!