GAZDASÁGPOLITIKA II. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. Marinovich Endre.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Advertisements

GAZDASÁGPOLITIKA III. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE.
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
JÁRMŰIPAR ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI TÉRSÉG ORSZÁGAIBAN Pájer Ivett Győr, május 4.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
GAZDASÁGPOLITIKA ÖSSZEFOGLALÓ
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
Esélyek a munkaerőpiacon
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Egészségügyi közbeszerzések
A közigazgatás személyi állománya
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
A külső környezet elemei
„Út a munkához” program
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Munkanélküliség.
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Az áru és pénzpiac együttes egyensúlya
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Közgazdaságtan II 1. Előadás: Mit akarunk leírni (kapitalizmust), hogyan (tudományosan). Amit tanultunk (egyensúlyelmélet) erre nem alkalmas (nem decentralizált,
Gyakorló feladatok zh-ra
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Az állam és a piacgazdaság
37. AZ EURÓPAI UNIÓ.
Állampolgári jogok és kötelességek
Gazdaságpolitika 7. ea.
Válság – kezelés – válságkezelés
36. AZ EURÓPAI UNIÓ.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Gazdaságpolitika 6.ea.
Gyakorló feladatok zh-ra
Készítette: Koleszár Gábor
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

GAZDASÁGPOLITIKA II. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. Marinovich Endre.

A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ) 3. RENDSZERSZABÁLYOZÓ – FOLYAMATSZABÁLYOZÓ

A gazdaságpolitikai ideológiákról A három fő ideológiai irányzat: A három fő ideológiai irányzat: - szocialista - szocialista - konzervatív - konzervatív - liberális - liberális

GAZDASÁGPOLITIKAI IDEOLÓGIÁK CÉL/IDEOLÓGIASZOCIALISTAKONZERVATÍVLIBERÁLIS NÖVEKEDÉSDOMINÁNSJELENTŐS INDIVID. DÖNTÉSMÁSODR.JELENTŐSDOMINÁNS KOLL. DÖNTÉSDOMINÁNSELUTASÍTJA TELJES FOGLALK.DOMINÁNSJELENTŐSMÁSODR. ÁRSTABILITÁSMÁSODR.DOMINÁNS FIZ. MÉRL. EGY.S.MÁSODR.JELENTŐS ESÉLYEGYENLŐSÉGDOMINÁNSMÁSODR.DOMINÁNS EGYENLŐ ELOSZTÁSDOMINÁNSMÁSODR.ELUTASÍTJA

GAZDASÁGPOLITIKAI ISKOLÁK I. KLASSZIKUS ISKOLA A kínálat mindig létrehozza a saját keresletét (Say-dogma) A kapitalizmus önszabályozó rendszer, garantálja a teljes foglalkoztatást. A teljes foglalkoztatás melletti output mindig vevőre talál. A válság csak átmeneti jelenség lehet. A jövedelmeket vagy fogyasztásra vagy megtakarításra költik. Megtakarítás = beruházás. Létezik egy egyensúlyi kamatláb.

SAY DOGMA(1803) A teljesülés feltételei: A teljesülés feltételei: 1/ az embereknek teljes egészükben el kell költeniük jövedelmüket; 1/ az embereknek teljes egészükben el kell költeniük jövedelmüket; 2/ minden jószág árának egyensúlyban kell lennie. 2/ minden jószág árának egyensúlyban kell lennie. CSAK HOSSZABB TÁVBAN ÉRVÉNYESÜL ! CSAK HOSSZABB TÁVBAN ÉRVÉNYESÜL !

GAZDASÁGPOLITIKAI ISKOLÁK II. KERESLET-ORIENTÁLT ISKOLA (KEYNES) Cáfolja a klasszikus tanításokat (beruházás≠megtakarítás; a teljes foglalkoztatás nem önműködően valósul meg). A teljes foglalkoztatás nem biztosítja a bérek rugalmasságát. A nemzetgazdasági kereslet határozza meg a jövedelmet, ezáltal a piaci egyensúlyt, a teljes foglalkoztatás felé a kereslet szabályozásával tudunk eljutni. Válság esetén csak fiskális úton lehet beavatkozni. Eszközök: beruházási kereslet növelése, transzferkifizetések emelése, fogyasztási, forgalmi adók csökkentése „Antirecessziós politika”

GAZDASÁGPOLITIKAI ISKOLÁK III. KÍNÁLAT-ORIENTÁLT ISKOLA (FRIEDMAN) A neoklasszikus nézeteken és a monetarizmuson alapul A pénzkínálat szabályozása határozza meg a nemzetgazdasági jövedelmet, ez vezet a teljes foglalkoztatáshoz. A piac képes hosszú távon elmozdulni az egyensúlyi állapot felé. Alacsony állami szerepvállalás, a válságot az állam okozza Erős magánszektor kiépítése a cél. Árstabilitás, államadósság csökkentése Eszközök: dereguláció, privatizáció, munkaerőpiac rugalmassá tétele, beruházás-ösztönzés „Antiinflációs politika”

GAZDASÁGPOLITIKAI IRÁNYZATOK I. Irányzatok: Jóléti állam Neoliberalista állam Szociális piacgazdaság Közös jellemzők:piacgazdaság legfontosabb célok: növekedés és jólét Különbségek: másodlagos cél, verseny, szociális háló, állam szerepe

GAZDASÁGPOLITIKAI IRÁNYZATOK II. Másodlagos cél: Jóléti: teljes foglalkoztatás Neoliberalista: piac szerepének maximalizálása Szociális piacgazdaság: pénz értékállósága (árstabilitás) Verseny: Jóléti: szükséges rossz Neoliberalista: ez a lényeg, ezt kell abszolutizálni Szociális piacgazdaság: alapérték, igenli, de biztosítani kell az egyenlő esélyeket.

GAZDASÁGPOLITIKAI IRÁNYZATOK III. Szociális háló: Jóléti: univerzális, mindenkire vonatkozik Neoliberalista: csak rászorultsági alapon Szociális piacgazdaság: szelekció, a rászorult is tegyen valamit („Hilfe zur Selbtshilfe”) Állam szerepe: Jóléti: egyenlőtlenségek enyhítése (redisztribúció, allokáció) Neoliberalista: minimális szerep, a mikrogazdasági folyamatokból maradjon ki az állam Szociális piacgazdaság: krízis esetén átmenetileg redisztribúció, allokáció

GAZDASÁGPOLITIKÁK TOVÁBBI CSOPORTOSÍTÁSI LEHETŐSÉGEI I. Mennyire támaszkodik az egyensúlyi, a koordinációs, a szabad piaci elv valamelyikére, illetve kombinációjára? Egyensúlyi: makrogazdasági indikátorok szigorú keretek között tartása Koordinációs: kormány és a gazdasági szereplők közötti kapcsolatok szabályozottsága Szabadpiaci: vállalkozások központi szerepe USA: egyensúly, szabad piac Németország: egyensúly, koordináció Japán: koordináció, szabad piac

GAZDASÁGPOLITIKÁK TOVÁBBI CSOPORTOSÍTÁSI LEHETŐSÉGEI II. Demokrácia – szolidaritás – növekedés hármasa Ázsiai kapitalizmus-modell: növekedés + szolidaritás Angolszász modell: növekedés + demokrácia Rajnai modell: szolidaritás + demokrácia

AZ ÁLLAM SZEREPE A MODERN GAZDASÁGBAN Az állami szerepvállalás közvetlen formái pl.: hatósági ármeghatározás hatósági ármeghatározás minimálbér-szabályozás (példa előnyökre- hátrányokra) minimálbér-szabályozás (példa előnyökre- hátrányokra) állami vállalatok állami vállalatok Az állami szerepvállalás mértéke meghatározható a kormányzati kiadások relatív súlyával is.  redisztribúciós ráta. Redisztribúciós ráta: állami kiadások/GDP*100

A REDISZTRIBÚCIÓS RÁTA ALAKULÁSA NÉHÁNY ORSZÁGBAN (%) (OECD, 2013) ORSZÁG AUSZTRIA49,248,749,653,052,650,551,2 ÍRORSZÁG34,336,642,848,866,148,142,1 JAPÁN36,035,837,041,940,742,043,2 MAGYARORSZÁG51,850,349,251,149,249,448,4 SVÉDORSZÁG52,751,051,754,952,351,252,0 SZLOVÁKIA36,534,234,941,540,038,337,4 USA36,136,939,142,742,741,640,3

MAGYARÁZATOK AZ ÁLLAMI KIADÁSOK NÖVEKEDÉSÉRE Gazdasági:  Wagner-törvény  Baumol-hatás Politikai:  Bürokrácia-elmélet  Pártverseny  Érdekcsoportok  Választók és fiskális illúzió  Választási és pártrendszerek Egyéb tényezők: adórendszer, világpiac hatása

Baumol hatás Wagner törvény Baumol hatás = Egyes iparágak képtelenek lépést tartani a gazdasági fejlődést biztosító technológiai progresszióval (egészségügy, oktatás, szemétszállítás) Baumol hatás = Egyes iparágak képtelenek lépést tartani a gazdasági fejlődést biztosító technológiai progresszióval (egészségügy, oktatás, szemétszállítás) Wagner törvény: az állami kiadások növekedésének üteme nagyobb, mint a magánkiadásoké. Nő az állami szektor aránya. Ok: pl.urbanizáció (bűnözés, járványok, környezeti ártalmak) Wagner törvény: az állami kiadások növekedésének üteme nagyobb, mint a magánkiadásoké. Nő az állami szektor aránya. Ok: pl.urbanizáció (bűnözés, járványok, környezeti ártalmak)

VISZONTLÁTÁSRA! KÖSZÖNÖM, HOGY MEGHALLGATTAK!