Regionalitás, regionális fejlesztéspolitika Bordás István ESZCSM 2003.április 23.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
 Foglalkoztatási programelem támogatása Ft  Szociális Szövetkezet létrehozása  Képzés, foglalkoztatás, gyümölcsültetvény kialakítása  2.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
A év értékelése és a év újdonságai
Gazdasági informatika - bevezető
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Az időskorúak dialíziskezelésének epidemiológiája
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
NEMZETI SZOCIÁLPOLITIKAI KONCEPCIÓ 2011
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A felsőoktatási tanácsadás országos módszertani fejlesztése
A dietetikai tevékenység értékelése fekvőbeteg intézményekben a személyi minimumfeltételek teljesülése tükrében Erdélyi-Sipos Alíz MSc Főtitkár, Magyar.
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Mayer József Budapest február 27.
Hajléktalanokért Közalapítvány
A gyógyítás (hézagos) gazdasági alapjai
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
„Út a munkához”program
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
„Út a munkához” program
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
Cipész, maradj a kaptafánál!
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Magyar Kórházszövetség XXX. Kongresszus Eger, április
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Iskolai szociális segítő
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Előadás másolata:

Regionalitás, regionális fejlesztéspolitika Bordás István ESZCSM 2003.április 23.

A regionalitás célja - Szubszidiaritás elve: a feladatokat a megoldásukra legtöbb ismerettel és érdekeltséggel rendelkező szintre kell vinni (optimum keresési feladat) - Nálunk a túlzott centralizáció hátrányait kell felszámolni, de - vigyázzunk, hogy ne essünk át a ló túlsó oldalára

Országos szinten megtartandó feladatok - Országos szintű feladatokat ellátó intézetek intézményfenntartó szerepének gyakorlása, ill. a feladatellátás biztosítása - Szakmai szabályozás, minőségi előírások - Képzés, továbbképzés szakmai irányítása, követelményrendszere - Szakmai továbbfejlesztési irányok meghatározása, központi fejlesztési programok - Csúcsszintű szakmai feladatok bevezetésének előkészítése, támogatása - Kockázatkezelés a kötelező egészségbiztosításban - Finanszírozás egységes szabályozása - Régiók közti koordináció feladatai

A regionális szint feladatai - A megyei, kistérségi, önkormányzati szintek közti koordináció, fórum az együttműködésre - Az egészségügyi és szociális ellátási struktúra tervezése a progresszivitás elvének alapján - Regionális szintű fejlesztési források kezelése - A központi (szakmai, fejlesztési, finanszírozási) szabályok alkalmazásának irányítása, felügyelete - Képzés, munkaerőpótlás (mennyiségi) tervezése, irányítása - Az egészségbiztosítás igazgatási szerveinek a regionális tervezési munkához való bekapcsolása - Népegészségügyi programok koordinálása - ÁNTSZ hivatali, szakmai felügyeleti munkája

A regionális feladatokon belül a megyei szint feladatai - A megyei egészségügyi és szociális ellátás egységes szemléletű kezelése, a régióhatárokon átnyúló ellátási gyakorlat figyelembevétele - Megyei szintű ellátást végző intézetek intézményfenntartó szerepének gyakorlása, ill. a feladatellátás biztosítása - Egyes ÁNTSZ feladatok ellátása

Kistérségi szint - Városi kórházak, rendelőintézetek intézményfenntartó szerepének gyakorlása, ill. a feladatellátás biztosítása - Szociális szakellátás biztosítása - Mentőszolgálat infrastruktúrájának tervezése - Egészségügyi alapellátás ügyeleti szolgálatának koordinálása

Önkormányzati szint - Egészségügyi alapellátás megszervezése - Foglalkozás egészségügy - Ifjúság egészségügy - Gyógyszertári ellátás - Szociális alapellátás megszervezése

Regionális fejlesztéspolitika - Az egészségügyi-szociális ellátás regionalizációs programja szoros kapcsolatban van az általános regionalitás- politikával (államigazgatási, gazdasági, oktatási, kulturális, közlekedési, stb.) - Az ágazati regionalitás-politikának a középpontjában a struktúrát alakító fejlesztéspolitika áll

Progresszivitás : az ellátási struktúra hierarchiájának tervezése is optimum keresés Kényes egyensúlyt kell keresni az egészségügyet meghatározó alapvető értékek között: - Equity: méltányosan egyenlő ellátás - Quality: jó minőségű ellátás - Efficiency: hatékonyság, a rendelkezésre álló források legtöbb eredményt adó felhasználása

A struktúra tervezés elsősorban szakmai kérdés  A szükséges szaktudásnak és eszközöknek olyan területi szerkezetben való elhelyezése, hogy optimális mértékben és arányban feleljen meg az ellátási igényeknek, a méltányosság, a minőség és a hatékonyság követelményének (a progresszívitás elvének)

Betegségek előfordulási gyakorisága, mint a szükségletek indikátora - Equity: a minél gyakoribb esetek megoldása kerüljön a lakossághoz közelre - Quality: megfelelő gyakorlat nélkül nehéz a minőséget biztosítani - Efficiency: a kihasználatlan eszközök, tudás nem lehet hatékony - Szakmánként külön kell vizsgálni - Különbséget kell tenni a diagnosztikai és a terápiás feladatok között: a diagnosztikát közelebb kell vinni a betegekhez - A progresszívitás felsőbb szintje: a ritkább, nagyobb felkészültséget (szaktudást, eszközt, gyakorlatot) igénylő esetek ellátása

Egyéb szakmai szempontok - Sürgősségi ellátási igényekre való felkészülés - Egészségügyi – szociális ellátás kapcsolatainak harmonizálása - Alapvető értékek megőrzése (pl. szabad orvos és intézetválasztás, szolgáltatók minőségi versenye, régióhatárok átjárhatósága, stb.) - A szabályok érdekeltséggel összhangban levő rugalmas (nem bürokratikus) kereteinek biztosítása

Megfelelő érdekeltség nélkül nem megy Megoldandó problémák: - Hiányzik az alapellátás kapuőr funkciója - A bürokratikus kasszahatárok rögzítik a struktúrát - A járó – fekvő szakellátás közti kapcsolat a legrosszabb (díjharmonizáció hiánya) - Az egyszerű esetek túlértékelése akadályozza a struktúrajavítást (HBCs kalkulációs probléma) - A tőke költségek gazdasági szabályok szerinti kezelésének hiánya ellenérdekeltséget jelent

Szervezeti, szabályozási feladatok - Regionális Egészségügyi Tanácsok: a regionális szintű együttműködés kerete - Regionális szintű szakapparátus (szervezés, tervezés, informatika, stb.) - Központi szakmai koordináció szervezeti keretei - Megfelelő érdekeltséget biztosító központi szabályozás

Nehézségek, veszélyek is vannak - Érdeksérelmek lépnek fel - A természetes régióhatárok kialakulatlansága - Budapest különleges helyzete - A feladat bürokratikus kezelése - Ürügyül használható fel alapvető értékek feladására (pl. az egészségbiztosítás egységének megbontására)

Köszönöm a figyelmüket!