Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok
Átmenet, átvezetés……..tudásaink számbavétele „soha meg nem álló, számos különböző változót és tényezőt magában rejtő adaptációs folyamat. Olyan folyamat, amely állandóan jelen van egy személy egész életében, időnként kritikus pillanatokkal, mint például amikor az ember elkezd óvodába járni, végére ér a tankötelezettséggel járó oktatás időszakának vagy befejezi tanulmányait... „ „Annak felismerésére, hogy szükség van egy speciális szakemberre, aki a tanácsadó vagy “referenciaszemély” szerepét tölti be és segíti ezáltal a fiatalt az átmenet időszakában.” “Szerintem az iskolában nem csak az egyes tárgyak tanítására, hanem a szociális készségekre és, természetesen, a szakkészségekre is figyelmet kellene fordítani.” Európai Ügynökség a SNI Tanulók Oktatásának Fejlesztéséért
Egyéni átvezetést támogató szolgáltatások kialakítása Felkutatás-kapcsolat az egészségüggyel, tájékoztatás Intenzív családi fejlesztés- korai gondozás, óvoda „Fecske tábor”- alsós tanítók felkészítése Érzékenyítés, pedagógus felkészítés felső tagozaton „Együtt lépünk tovább”- a középiskolába Folyamatos, az életkori sajátosságokat figyelembe vevő szolgáltatások a szülőnek:tanácsadás, konzultációk szervezése, kölcsönzés, szülőklub Utazótanári ellátás
Az egyéni átvezetési terv célja Az egyéni átvezetési terv célja, hogy a sajátos nevelési igényű fiatalok, támogatott, mentorált folyamat eredményeképpen, sikeresen tudjanak átkerülni az iskolából a felnőttkori munka világába.
Alapelvek Az egyéni átvezetési terv folyamatot tükrözzön korai fejlesztéstől indulóan A családot be kell vonni a tervezés folyamatába Elkészítésébe a lehető legkorábban be kell vonni az érintettet A tervezésnek a folyamatos együttműködésen kell alapulnia A tervezésnek rugalmasnak kell lennie
Egyéni fejlesztési terv - Egyéni átvezetési terv Jaj,még többet kell adminisztrálnom! Egyéni fejlesztési tervEgyéni átvezetési terv Fejlesztendő területeket tartalmazza Erősségeket tartalmazza Folyamatosan készülÁtmeneteket tervezzük meg Egyénről szólRésztvevők feladatairól is szól, kapcsolati háló
Korai fejlesztéstől a munkaerőpiacig Korai fejlesztés Óvoda Iskola Felnőtt munkás élet Tanulók, családok, iskolák befektetése Felkészülés a munkaerőpiaci elvárásokra Információ, pályafejlődési tanácsadás, tréning speciális programok EFT EÁT
És még néhány gondolat……. önismeret, önértékelés, önreflexió, önbecsülés önbizalom tanácsadás egyénben rejlő lehetőségek felszínre hozása élethosszig tartó tanulás pályaválasztási tanácsadás – pályafejlődési tanácsadás fejlesztendő kompetenciák feltárása szociális kompetencia kommunikáció képesség tesztek értelmezése integrálása a tanácsadás folyamatában motiváció
Egyéni átvezetési terv…..egy lehetséges forma RésztvevőkNévInformációk Megfigyelése k, orientációk CélokFeladatok Tevékenysége k Siker kritériumok
Várható eredmények Szülő partneri kapcsolat Aktivitás Hosszútávú együttműködés Tanuló Motivált Célokat fogalmaz meg Önismeret Kapcsolatok Munkahely Pedagógus Kapcsolatok Kitekintés az iskola világából Tanácsadó mentori képességek erősödése
Kérdések, amelyek a felkészülés során megfogalmazódnak……… Ki készíti az egyéni átvezetési tervet? Mikor kezdjük? Hogyan folytassuk? Ki koordinál a résztvevők között? Mit tartalmazzon az egyéni átvezetési terv? Hogyan vezessük be a mi intézményünkbe? Hogyan illeszkedik a mi intézményünk működéséhez? Szükséges-e szervezeti változás, ha bevezetjük? Van-e elég tudásunk? Kell-e új partnereket keresnünk? Kell-e mérőeszköz? Hogyan tudjuk feltárni az erősségeket?