A kreatív döntéshozatal Selye János Egyetem, 2015.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A VILLÁMOLVASÁS TITKAI
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Történeti episztemológia
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
A kulcskompetenciák.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Grafológia – SZIE Ybl Miklós Építéstudományi Kar
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
4. Kreatív döntéshozatal
A munka világával kapcsolatos tudás
Kognitív megközelítések
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Mesterséges intelligencia
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
A szervezeti problémák kezelése
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az érzelmi intelligencia készségei
A gyorsgondolkodás fejlesztése
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
A konstruktivista pedagógia alapjai
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
2. Döntéselméleti irányzatok
Mit nyújt a gepárd-iskola©?. Minden gyerek gepárd- kölyökké válhat? O Igen, minden gyereknek van tehetsége valamihez. O Igen, minden gyerek felszínre.
A komplex tehetségfejlesztő program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
1 5. ELŐADÁS. 2 Munkakör-értékelés 3 A munkakör-értékelés szisztematikus folyamat. Célja a munkakörök relatív értékének meghatáro- zása adott szervezet.
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Előadás másolata:

A kreatív döntéshozatal Selye János Egyetem, 2015

Paradigma - referenciapont, melyhez mindenki viszonyít, mielőtt elfogad vagy elvet valamilyen ötletet segítenek megérteni, kiválasztani és egyetlen rendszerbe integrálni a tapasztalatokat segítenek a külső világ megismerésében vezérlőeszközök – segítenek, hogy a változó környezethez alkalmazkodjunk

Paradigmák hiányossága: bizonyos vetületeket nem vesznek figyelembe (hajlamosak vagyunk csak azt meghallani és meglátni, amit szeretnénk) érzéketlenné válhatunk olyan dolgokkal szemben, amelyek nem vágnak egybe az elképzeléseinkkel paradigmaparalízis = a paradigmák keretbe foglalják a valóságot

Kreativitás ellenszer, ami kordában tarja a paradigmákat a paradigmák lebontásának képessége új, eredeti és értékes produktumok képessége nem korlátozódik az aktuális ismeretekre, hiszen valami újat teremt kreatív eredmények elérése: ha mindent tudunk, amit már előttünk is tudtak, mert csak ehhez képest lehet kreatívat, eredetit alkotni

A kreativitás három alapkritériuma 1.újdonság, eredetiség 2. értékesség 3. váratlanság, meglepetés

A kreatív folyamat 1.Előkészület 2.Inkubáció 3.Illumináció 4.Verifikáció

Problémakezelési modellek (Mintzberg és Westley) 1.Először gondolkodom 2.Először megnézem 3.Először cselekszem

Döntéselméleti módszerek Problémamegoldás Dedukció Indukció Tanulás Imitáció „Próba szerencse” Heurisztikák

A kreativitás elméletei 1.Módszerelv 2.Memóriaelv 3.Mágiaelv 4.Mutációelv

A módszerelv technikái analógiák felkészülés anomáliák korlátok

A memóriaelv irányzatai adottság intuíció és esztétika mentális analógiák

Kreatív képességek B AL FÉLTEKE J OBB FÉLTEKE B ESZÉD L ÁTÁS  Szavakban való gondolkodás  Verbális kommunikáció  Emlékezés a nevekre  Képek kivetítése  Gesztusokkal, hangtónusokkal, arckifejezésekkel történő kommunikáció  Emlékezés az arcokra I DŐÉRZÉKELÉS T ÉRÉRZÉKELÉS, LÉNYEGLÁTÁS  Az idő pontos érzékelése  A jelen, múlt és jövő megkülönböztetése  Szekvenciális gondolkodás, az alternatívákat egyenként veszi számba, lépésről lépésre halad  Holisztikus látásmód  A szerveződések térbeli érzékelése  Az egész lényegének fölismerése, a globális és a részleges elkülönítése

R ACIONALITÁS I NTUÍCIÓ  A valószínűségek kezelése  Logikus, reális szó szerinti értelmezés, kategorizálás, definiálás, differenciálás  A dolgok szétválasztása, az egyértelműség keresése, következtető gondolkodás (ha így van, akkor...)  Okok és okozatok, következmények  A lehetőségek keresése  A képzelőerő  A részek összekötése az egésszel  A szintetizálás (a vizsgált helyzet elemeinek összekapcsolása egy egységes egésszé)  Az érzelmek  A tudás ösztönös S ZÁMOLÁS E LEMZÉS  Kvantitatív, számok  Matematika, binaritás  A hasonlatosság, a valószerűség keresése  A dolgok összekapcsolása É RTÉKELÉS G ENERÁLÁS  Kritizál, megítél, prioritásokat állapít meg  Kreativitás  Manőverező képesség  Mindig többre vágyás

A döntéshozatali folyamat és a kreatív képességek kapcsolata Az innovatív döntésekhez szükség van: 1. információkra való nyitottságra 2. bizonytalanság elviselésének képességére 3. kockázat elfogadására

Az információ hierarchiamodellje Bölcsesség Tudás Intelligencia Információ Adat Bizonyosság Kontextus Szintézis Következtetések

Az információk felhasználása 1.Instrumentális felhasználás 2.Fogalmi felhasználás 3.Szimbolikus felhasználás

Taylor információ felhasználási dimenziói 1.Megvilágítás 2.A probléma megértése 3.Instrumentális 4.Tényszerű 5.Megerősítő 6.Projektív 7.Motiváción alapuló 8.Személyes vagy politikai

Az információfelhasználás esetei InstrumentálisFogalmiSzimbolikus MegvilágításX A probléma megértése X InstrumentálisX TényszerűX MegerősítőX ProjektívX Motiváción alapulóX Személyes vagy politikai X

A döntési folyamat és a kreatív képességek kapcsolata A döntési folyamat Kreatív képességek A probléma azonosítása  Nyitottság az információra  Megoldáskeresés  Az agy holizmusa  Értékelés  A bizonytalanság kezelése  Választás  A kockázat elfogadása

Logikus és intuitív döntéshozók B ALFÉLTEKE - DOMINÁNS EGYÉNEK J OBBFÉLTEKE - DOMINÁNS EGYÉNEK 1, analitikus, logikus gondolkodás1, erősszintetizáló képesség 2, erős verbális és számítási funkció 2, gyenge nyelvi kifejezőkészség 3, jobban reagál a szóbeli instrukciókra 3, jobban reagál a vizuális instrukciókra 4, konformistább4, kevésbé konformista 5, szereti a jól definiált feladatokat5, szereti a nyílt feladatokat 6, szisztematikusan deríti föl a dolgokat 6, felfedező típus 7, könnyen felidéz írott szöveget7, erős képzelőerővel rendelkezik 8, egyedi tényekre koncentrál8, elvekre koncentrál 9, szekvenciálisan veszi sorba az ötleteket 9, képes kezelni a kapcsolódásokat

Aranyszabályok a kreativitás fejlesztésére 1.Tisztázzuk, hogy mit akarunk elérni! 2.Legyünk határozottak, céltudatosak! 3.Tudjunk meg mindent, amit csak lehet! 4.Gondolkozzunk! 5.Hagyjuk érlelődni gondolatainkat! 6.Lomtalanítsunk! 7.Próbáljuk ki ötleteinket!

Kreatív ötletek generálása Schneiderman: 1.Inspiráció nyomán 2.Strukturálisan 3.A szituáció függvényében Marakas: 1.Pszichoanalitikus 2.Viselkedéstudományi 3.Folyamatorientált lehetőségek

Kreatív ötletek generálásának módszerei 1.Szabad asszociáció 2.Strukturális kapcsolatok 3.Csoportos technikák

A kreativitásra ható tényezők társadalmi technológiai

A szisztematikus gondolkodás II. Diagnózis A tünetek rejtett okai Következtetési létra III. Iránykijelölés Mit kell tenni? Stratégia Brainstorming I. Adatok Tünetek, tények „A probléma” Megfigyelési lista Három pozíció IV. Jövőbeni lépések Ki? Mit? Hol? Mikor? Hogyan? Brainstorming MÚLT JÖVŐ ELMÉLET VALÓ VILÁG

Köszönöm a figyelmet