A KÁT rendszer átalakítása – az új távhő árszabályozás Hizó Ferenc Főosztályvezető Energiapolitika 2000 társulat 2011. Szeptember 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia.
Advertisements

Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Villamosenergia-piac
A hatósági áras közszolgáltatások XXII
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1. Az új távhő árszabályozás 2. Megújuló támogatási rendszer
Virtuális erőművi megoldások kapcsolt termelőknek a KÁT alatt és után.
Egy új fogyasztó: Semmelweis Egyetem Nagyvárad téri elméleti tömbjének hőellátása.
Kiserőművek bevonása a rendszerszintű teljesítményszabályozásba
A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége szervezésében az Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Zrt. támogatásával TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS.
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A faanyag energetikai hasznosításának hazai helyzete és racionális fejlesztési módjai Sopron, Szeptember 04. Dr. Jung László vezérigazgató-h.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
Kapcsolt energiatermelés az új szabályozási környezetben Rudolf Viktor elnök, MKET Távhőszolgáltatási konferencia MaTáSzSz május Pécs.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Távhőfejlesztési Cselekvési Terv a Nemzeti Energiastratégia tükrében
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Energiatervezés Energiapolitikai szempontok Forgatókönyv elemzés.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Bioenergia hasznosítás támogatása a METÁR-ban – Az új támogatási koncepció Barts Gábor piacelemző Közgazdasági Elemző és Fenntartható Fejlődés Osztály.
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Lángfy Pál osztályvezető Magyar Energia Hivatal
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
Horváth J. Ferenc, elnök Magyar Energia Hivatal GAZDASÁGI BIZOTTSÁG Energetikai Albizottság Budapest, december 14. A VILLAMOSENERGIA-ÁRKÉPZÉS RENDSZERE.
Csiha András: Egy energiaaudit tanulságai 170 önkormányzati intézmény (iskola, középiskola, szakközépiskola, kollégium, óvoda…) épületeinek energetikai.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Bercsi Gábor: A kapcsolt energiatermelés hazai helyzetének áttekintése; Cogen Day, április 25.; 1/37 Kapcsolt energiatermelés hazai helyzetének áttekintése.
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Lehatárolási irányok: Árvízvédelem Vízgazdálkodás Természetvédelem, Natura 2000 Energiahatékonyság növelése Megújuló energiaforrások alkalmazása Hulladékkezelés.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
Mitől innovatív egy vállalkozás?
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Varga Pál elnök MÉGNAP Egyesület Napkollektoros hőtermelés jövője a napelemes áramtermelés mellett Egyetemek, főiskolák környezetvédelmi oktatóinak VIII.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Önkormányzat és állam.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
12 ezer milliárd forintos keret
160 Mrd Ft energetika. Megjelent a KKV szektor megújuló épületenergetikai beruházásait támogató pályázati felhívás!
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Kerekasztal beszélgetéshez
AZ ENERGIAPOLITKA 2000 TÁRSULAT
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Előadás másolata:

A KÁT rendszer átalakítása – az új távhő árszabályozás Hizó Ferenc Főosztályvezető Energiapolitika 2000 társulat Szeptember 12.

2 Tartalom I.M a g y a r o r s z á g e n e r g i a s t r a t é g i a i p r i o r i t á s a i II.A t á v h ő á r s z a b á l y o z á s á t a l a k í t á s a III.A t á v h ő h a t ó s á g i á r a k k i a l a k í t á s a IV.A t á v h ő t á m o g a t á s i r e n d s z e r f e l é p í t é s e

3 Hazánk energetikai szempontból sebezhető, mert fosszilis energiahordozók importjából fedezzük energiaszükségeltünk 62%-át. Ezen belül a földgáz szükségletünk 82%-a import Ebben a kiszolgáltatott helyzetben szükséges egy „túlélési” stratégia megalkotása a fenntarthatóság jegyében. Ezt a szerepet kívánja betölteni a Kormány által nyáron elfogadott: Nemzeti Energiastratégia 2030 Mottó: Függetlenedés az energiafüggőségtől A függetlenedés fő eszközei: ● energiatakarékosság ● megújuló energia a lehető legmagasabb arányban, kétpólusú mezőgazdaság, ● biztonságos atomenergia és az erre épülő közlekedési elektrifikáció, ● közös európai energia infrastruktúra és piac, ● a hazai szén- és lignitvagyon fenntartható, környezetbarát felhasználása

4 ● Az Energiastratégia szerint a 2010-es 1085 PJ hazai primer energia felhasználás legfeljebb 5 százalékkal növekedhet 2030-ig, azaz nem haladhatja meg az 1150 PJ értéket; ● A Zöld forgatókönyv abszolút értékben is - 50 PJ - primerenergia csökkenést prognosztizál; Az Energiastratégia eszközei I.: energiatakarékosság A legbiztonságosabb és legolcsóbb energia az el nem használt energia

5 Az Energiastratégia energiatakarékossági útitervének fő komponensei ● Épületenergetikai programok: 2030-ig átlagosan 60%-os felújítási mélységgel számolva ( e b b e n ú j é p ü l e t e k i s b e n n e v a n n a k ) ● 30-35% villamos hatásfokú erőművek cseréje ● Villamos energia hálózati veszteség csökkentése Primerenergia megtakarítás, PJ

6 A megújuló energia szerepe a hőtermelésben: A hazai távhő szektor modernizálásában is fontos szerepet szánunk a megújuló energiának és a fejlesztésre ösztönző új szabályozó rendszernek A távhő modernizáció fő irányai: ● távlatilag összekapcsolható szigetüzemek, ● alacsony hőfokú szekunder szolgáltatásra való áttérés, ● távhűtés lehetőségének vizsgálata, ● szolgáltatási minőségellenőrzési rendszer kialakítása, ● hatékonysági kritériumrendszer felállítása, ● egyedi szabályozhatóság és mérés, ● falusi távfűtőművek fejlesztése

7 Kormányzati/önkormányzati stratégiai programok, eredmények Távhőrendszerek energiahatékonyságának növekedése:  Épületek hőveszteségének csökkentése (homlokzatszigetelés, nyílászáró cserék)  Elosztórendszerek egyedileg szabályozhatóvá tétele  Költségmegosztó mérések elterjedése az energiatudatosság növelése céljából  Megújuló energiák alkalmazása (napkollektorok, geothermia, biomassza) Ezek eredményeként:  termelői hőigény csökkenése  beépített termelői kapacitások felszabadulása  hőfogyasztói kör bővítésének szükségessége a kihasználatlan kapacitások lefedésére

8 Tartalom I.Magyarország energiastratégiai prioritásai II.A távhő árszabályozás átalakítása III.A távhő hatósági árak kialakítása IV.A távhő támogatási rendszer felépítése

9 A magyar gazdaság átalakulása (1990) A lakásállomány meghatározó része értékesítésre került Az új tulajdonosoknak jellemzően nem állt módjukban a lakások felújításának finanszírozása Alacsony szigeteltségi szint, az egyéni mérés és szabályozhatóság hiánya Az önkormányzatok függetlenné váltak (1992) A hőtermelő kapa- citásoknak csak egy része került önkor- mányzati tulajdonba Önkormányzati tulajdon jellemzően a távhőszolgáltatókban áll fenn Távhőfelhasználó vállalkozások megszűnése, átalakulása Egyes ipari célú (gőz) igények megszűnése Jelentősen lecsökkent az összes hőigény Stagnálás a távhőrendszerre történő rácsatlakozások terén A távhőtámogatások megszüntetésre kerültek (1992 után) A központi városfejlesztési projektek leállása

10 A magyarországi távfűtés jellemző adatai  Távfűtést alkalmazó települések száma: 94 db (242 különböző távfűtő rendszer);  Távfűtéses lakások száma: kb db;  Beépített hőtermelő kapacitás: MW;  Ellátott hőenergia: GWh;  Energiaforrás: több mint 80% a földgáz aránya;  Átlagos (135 lm 3 ) lakás hőfogyasztása: 38,7 GJ;  Távhő-elosztóhálózat hossza: km.

11 A korábbi távhő-árszabályozás  A távhőszolgáltatásról szóló XVIII. törvény értelmében június 30-ig:  az ármegállapítói feladatokat a települési önkormányzat (Budapesten a Fővárosi Önkormányzat) látta el;  a Magyar Energia Hivatal (MEH) szerepe jellemzően az engedélyezésre korlátozódott.  A távhőszolgáltatás versenyképesebbé tételéről szóló évi LXVII. törvény alapján július 1-től:  az ármegállapító feladatok továbbra is az önkormányzat látta el;  ugyanakkor a Hivatal feladatai kibővültek a távhőszolgáltatók árváltoztatási kezdeményezéseinek előzetes kontrolljával.

12 Távhőárak alakulása a megyei jogú városokban * *: októberi árak

13 KÁT rendszer problémái  Egyoldalú áramátvételi támogatás, nem ösztönözte a hőtermelést  Nem vette figyelembe a fenntarthatóságot  Közel egységes ár minden termelőre, nem differenciál  A támogatás mértéke és feltételrendszere nem tükrözi a nemzetgazdasági célokat  Nincs előre garantált átvételi időtartam  Alacsony hatékonyságú energiatermelés néha csupán 20-30%

14 A KÁT rendszer átalakítása Előzmények:  A villamos energiát hővel kapcsoltan termelők kivezetése a KÁT rendszerből július 1-jei hatállyal kerül sor;  Az új, hő-oldali támogatási rendszer tervezett bevezetése október 1., a fűtési szezon kezdete. Az új támogatási rendszer forrása:  Kapcsolt erőművekre fordított támogatások megtartása érdekében a VET módosításara került;  Bevezetésre került a kapcsolt szerkezetátalakítási díj, melynek mértéke 1,2 Ft/kWh, minden villamos energia fogyasztó számlájában megjelenik től;

15 A távhő árszabályozás évi módosítása – I.  Az Országgyűlés március 16-án fogadta el az energetikai tárgyú törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló törvényt, melyben – a csomag részeként – döntöttek a távhő hatósági árszabályozás alá vonásáról.  A törvény távhő árszabályozásról szóló része április 15-én lépett hatályba.  A távhő ára a március 31-én alkalmazott ár szintjén befagyasztásra került az új NFM miniszteri rendelet kihirdetéséig.  Az új távhő árszabályozásra, valamint az az alapján alkalmazandó árakra a Hivatal augusztus 31-ig tesz javaslatot.  A MEH a javaslatának kialakításához bekéri az érintett önkormányzatok képviselő-testületének ármegállapítással, árváltozással kapcsolatos állásfoglalását.  A jogszabály értelmében a hatósági árat a miniszter ennek hiányában is megalapíthatja.

16 A távhő árszabályozás évi módosítása – II.  Az újrafogalmazott szabály szerint a Magyar Energia Hivatal (MEH) javaslatának figyelembevételével az energiapolitikáért felelős miniszter rendeletben állapítja meg  a távhőszolgáltatónak értékesített távhő árát,  a lakossági felhasználónak és a külön kezelt, pl. önkormányzati intézménynek nyújtott távhőszolgáltatás (fűtés és használati melegvíz) díját, mint legmagasabb hatósági árat, és azok szerkezetét.  Az ár megállapításakor rendelkezni kell arról, hogy az ár mikor lép hatályba, e rendelkezésnek nem lehet visszamenőleges hatálya.

17 A távhő árszabályozás évi módosítása – III.  A MEH-nél a távhőszolgáltató kezdeményezheti a távhőszolgáltatás csatlakozási díjának megváltoztatását;  A MEH közigazgatási hatósági eljárásban dönt a kezdeményezés megalapozottságáról.  A helyi önkormányzat a távhőszolgáltatás csatlakozási díját rendeletben hirdeti ki.  Az új törvény szerint a MEH hatásköre bővül a távhőszolgáltatók működési engedélyeinek kiadásával és az engedélyben foglaltak betartásának ellenőrzésével.  A módosító eredményeként a távhőtermelők és távhőszolgáltatók engedélyezése egy központi kormányhivatal hatáskörébe kerül.

18 Árszabályozás szempontjából kritikus területek A távhő árszabályozás szempontjából jelentős eltérések tapasztalhatók az egyes települések között:  Eltérő tulajdonosi szerkezetek:  hőtermelő: magán tulajdonban; önkormányzati tulajdonban; közös tulajdonban;  hőszolgáltató: önkormányzati tulajdonban; közös tulajdonban.  Jelentősen eltérő költségszerkezet:  különböző technológiák;  a kapcsolt termelés kötelező átvételi árából átengedett támogatás mértéke is eltérő;  Jelentősen eltérő díjstruktúrák  fix és változó díjak aránya  díjelemek meghatározásának módszere

19 Tartalom I.Magyarország energiastratégiai prioritásai II.A távhő árszabályozás átalakítása III.A távhő hatósági árak kialakítása IV.A távhő támogatási rendszer felépítése

20 A Magyar Energia Hivatal vizsgálata – I. A MEH a szabályozás tavaszi módosításának megfelelően a távhőszolgáltatók és a távhőszolgáltatóknak hőt értékesítők adatszolgáltatása alapján minden engedélyesre elvégezte az indokolt költség-számítást, az alábbi termelői és szolgáltatói csoportokra nézve:  azok esetében, akik október 1. – szeptember 30. között jogosultak lettek volna KÁT-ra (nem megtérült erőművek);  azok esetében, akik október 1. – szeptember 30. között nem lettek volna jogosultak a KÁT-ra (megtérült erőművek);  kazános termelésen keresztül hőt előállító termelőkre  távhőszolgáltatókra attól függően, hogy mekkora vezetékhálózattal és fogyasztói körrel rendelkeznek

21 A Magyar Energia Hivatal vizsgálata – II.  Az adatszolgáltatás minősége összességében nem volt kielégítő, szinte minden adatot szolgáltató esetében adatpontosításra volt szükség  A megkapott adatokat alapul véve benchmark értékek megállapítására került sor;  Ezt követően – a benchmark értékeket alapul véve - minden termelőre és szolgáltatóra elkészült az indokolt költségek számítása A számítások főbb paraméterei:  indokolt földgázár (rendszerhasználati díjjal) villamos energia elismert értékesítési ára  évi költségek alapján indokolt működési költségek  szolgáltatók eszközarányos megtérülés  termelők eszközarányos megtérülése  értékesítési volumenek meghatározása

22 Tartalom I.Magyarország energiastratégiai prioritásai II.A távhő árszabályozás átalakítása III.A távhő hatósági árak kialakítása IV.A távhő támogatási rendszer felépítése

23 Az új támogatási rendszer I. Az új támogatási rendszer sarokpontjai:  A támogatási rendszer ne ütközzön az EU-s előírásokkal és szabályokkal  Biztosítsa az indokolt költségek realizálását, azonban extra profitot ne eredményezzen a termelők és a szolgáltatók számára  A távhő ellátás a 2011/12 fűtési szezonban biztosítva legyen Mindezek alapján a távhőszolgáltatók tevékenységének olyan mértékű hő-oldali támogatására van szükség, amely költség és bevételi szerkezetük alapján indokolt, de a szolgáltatás fenntartását biztosítja.  A kialakításra kerülő új támogatási rendszerben éves szinten 42 milliárd forint válik szétoszthatóvá a es fűtési szezonban.  Ennek az összegnek elsődlegesen a hőtermelők folyamatos működését kell biztosítania a távhőszolgáltatókon keresztül.

24 Az új támogatási rendszer II. A támogatási rendszer lényeges elemei  Az éves szinten rendelkezésre álló 42 milliárd forint fordítható a távhő szolgáltatók támogatására, melynek a távhő rendszerek struktúraváltását kell ösztönöznie  A támogatás folyósítását a MAVIR végzi az elkülönített számla terhére; a támogatási igény bejelentését követő hónapban.  Támogatás folyósítására legfeljebb az elkülönített számlán rendelkezésre álló összeg fordítható.  A támogatás folyósítását és a jogosultságot a MEH folyamatosan ellenőrzi; jogosulatlan igénybevétel esetén a jogosulatlan támogatást bírsággal növelten kell visszafizetni.

25 Az új támogatási rendszer III. Az ellátás biztosítása érdekében szükséges további intézkedések  A távhőszolgáltatók hőkörzeti szintű vizsgálata annak érdekében, hogy a struktúraváltás megvalósítása mellett biztosítható legyen a távhőszolgáltatás fenntartása.  A távhő rendszerekről történő leválás hatályos szabályozásának felülvizsgálata az igazságos teherviselés érdekében  A termelők és a szolgáltatók költségeinek tételes, helyszíni vizsgálata, a hatósági árak pontosítása érdekében.  A távhő szektor pontos mérési és szigorú elszámolási rendszerek kiépítése/fejlesztése, melyek elmulasztása a támogatás megvonásával és jelentős bírságokkal kell járjon  A MEH ellenőrzési terve alapján feltárt egyéb hiányosságok esetében kötelező bírságolás előírása

26 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!