Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest, december 10.
Fekvőbeteg-ellátás Az egészségügyi szolgáltatásoknak az Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III.3.) kormányrendelet módosításáról szóló, július 1-jén hatályba lépő 132/2006. (VI. 15.) kormányrendelet: egységesítésre kerültek a krónikus fekvőbeteg-ellátásra vonatkozó szorzók Krónikus alapdíj korrekciója. A szakmai minősítésű intenzív rehabilitációs pszichiátria 2,1- es szorzója 1,2-re csökkent A rehabilitáció leértékelődése?
Fekvőbeteg-ellátás Tv. az Egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről – december 19. Aktív fekvőkapacitás jelentős csökkenése – 4.2 ágy/ lakosról 3.1 ágy/ lakosra. Ezen belül nincsen egységes elvek szerint nevesítve az addiktológiai aktív ágyak száma, 10-15% körüli adatok ismertek. Rehabilitáció: nehezen azonosítható kapacitás- alakulás: nem szakma-specifikusan kerültek kihelyezésre a kapacitások (pszichiátriai rehabilitációs ágyból más típusú is lehet és viszont)
A fix-díj „eltűnése” – teljesítmény- kényszer? Hosszabb ideje zajló folyamat felgyorsulása – a gondozás vége? 257/2001. (XII. 19.) kormányrendelet 20%-kal, 43/1999. (III. 3.) kormányrendelet évi módosítása újabb 10%-kkal, 318/2006. (XII. 23.) kormányrendelet a évi összeg 50%-ával csökkentette a gondozói fixdíjakat
2007/2006 Szakor- vosi óraszám Nem szakorvo- si óraszám Ellátott esetek Beavat- kozások Pont- szám Fix díj változá- sa cca. Teljesítmé ny utáni bevétel Összes bevétel Gondozók100%102%85%83%78%50%80%58% Szakrende lők99%100%77%84%83%88% Gondozók – Szakrende lők100%102%83% 80%50%83%62% Az addiktológiai járóbeteg-szakellátók teljesítménye, év első fele év azonos időszaka százalékában
Úton a gondozók teljesítmény- finanszírozása felé A vizitdíj eltörlése évi LXXXIII. tv. a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól, egységes szerkezetben a végrehajtásáról szóló 217/1999 (XII.1.) korm. rendelettel, I. melléklet július 15-től az alkohol-függőséget gyógyító kezelés (BNO F10.1-7) és a kábítószer-függőséget gyógyító kezelés, kábítószer-használatot kezelő más ellátás (BNO F11.1-7, F12.1-7, F14.1-7, F15.1-7, F16.1-7, F19.1-7) a tartós orvosi kezelést indokló megbetegedések körébe kerültek, és ezáltal a vizitdíj fizetési kötelezettség alól mentesültek
Úton a gondozók teljesítmény- finanszírozása felé A gondozói tevékenység egyes korlátainak lebontása Egészségügyi szakellátás társadalom-biztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 9/1993 (IV.2.) NM-rendelet módosítása 33/2007 (VI.28.): gondozóintézeti szűrés és gondozás keretében a járóbeteg-szakellátás tevékenységi kódjai is elszámolhatóvá váltak TVK keretek emelése
Egyéb problémák Gyógyszerek felírásával kapcsolatos kérdések Gyógyszerárak támogatása, egyes gyógyszerek árának emelkedése, kedvezményes felírási lehetőség megszűnése Off label indikációk problémája
Összegzés Aktív fekvőbeteg-ellátó kapacitások jelentős csökkenése, krónikus ágyszámok növekedése és (talán) a rehabilitációs ágyszámok növekedése, de az aktív rehabilitációs tevékenység leértékelődése
Összegzés A fekvőbeteg-ellátó kapacitások leépülésével párhuzamosan a járóbeteg- ellátás finanszírozási helyzete nem javult, sőt több ponton jelentősen romlott – gondozói tevékenység (ez adja az addiktológiai járóbeteg-ellátó kapacitások 80%-át)
Összegzés Az addiktológiai járóbeteg-szakellátás finanszírozási változásai elvben a teljesítmény- alapú finanszírozási modell felé mutatnak Kérdés: –kizárólagos lehet-e ez a forma az addiktológiában (pl. TAJ-szám problémája)? –lehet-e olyan kódrendszert létrehozni, amely egyben szolgálja a népegészségügyi célokat és teljesítmény- elvű finanszírozási rendszerben fenntartható, kiszámítható működést eredményez az addiktológiai járóbeteg-ellátásban?