Befektetési lehetőségek Kínában Kuntner András, ügyvezető június 24. © 2008, EastInfo
Magyar-kínai kapcsolatok Magyar Évad Kínában, legnagyobb koncentrált bemutatkozás China Brand Trade Center, legnagyobb kínai jelenlét Kétoldalú kereskedelem: 2007-ben 6,2 Mrd USD, 56% feletti növekedés Kína Gazdasági erő és ismertség növekedése Kínán a világ szeme: Olimpia Kiváló háttér
A világ harmadik legnagyobb gazdasága Mindenki ide akar eladni – erős a verseny Kulturális különbségek – eltérő üzleti szokások: A kínai fél diktál – nem könnyű az érdekeink érvényesítése Gazdasági sznobhatás – külföldi luxuscikkek Kínában tégy úgy, mint a kínaiak Szakértők nélkül nehezebb és veszélyesebb A kínai gazdaság egyedisége
Szükségleti cikkek Pl. berendezések, gabona, technológia, nyersanyag, energia Kína nagymértékben önellátó Mindenből a legjobb és legfejlettebb kell Fogyasztási cikkek Pl. bor, autó, nemzetközi márkák, luxuscikkek Fő követelmény az ismertség: francia bor, német/japán autó, stb. A kínai importőrök elvárásai
A magyar export nehézségei Még (már) nem eléggé ismert Magyarország Kínában Nincs eléggé ismert termékünk (“zászlóshajó termék”) Gyakran nem megfelelő a termék nemzetközi pozícionálása Piaci ismeretek és személyes piaci jelenlét hiánya Hasonló terméket inkább ismert piacról vásárolnak Az élelmiszeriparban még mindig vannak akadályok (állat- és növényegészségügyi protokollok hiánya)
Kitörési pontok A piac megnyeréséhez befektetésre van szükség!! Befektetés termékek exportjához Befektetés technológia exportjához
Piackutatás a termék pozícionáláshoz Értékesítési stratégia kidolgozása (piaci igények!) Értékesítési stratégia kivitelezése Lehetőségek: élelmiszeripar, hungarikumok Viszonylag alacsony volumen, jelenleg az export nagy része gép- és berendezés, 2006-ban az élelmiszer, dohány, ital (0+1 főcsoport) összesen nem érte el a 2 millió USD-t Befektetés termékek exportjához
Nemzetközileg is egyedi technológia esetén sikeres lehet A technológia önmagában nem termék: csak befektetéssel együtt kivitelezhető a technológiai transzfer Finanszírozási lehetőségek Technológia kompetenciájának megállapítása, pozícionálás, megvalósíthatóság felmérése, megfelelő tervezés Befektetési stratégia: önálló- vagy vegyesvállalat? Partner felkutatásának nehézségei és veszélyei Befektetés technológia exportjához – 1.
Kivitelezés: kiküldött szakemberek nélkül nem megy Tulajdonosi, döntéshozói és szakértői jelenlét szétválasztása Tulajdonosi érdekképviselet: a befektetés védelme A siker kulcsa: zökkenőmentes kommunikáció A kapcsolattartás bizalmi munka, de megkerülhetetlen Fordítás-tolmácsolás: nehezen ellenőrizhető a tartalma Gondolati, interkultúrális közvetítés: a szó szerinti fordítás kevés Befektetés technológia exportjához – 2.
Sikeres befektetések lehetnek: Mezőgazdasági / feldolgozó technológia kitelepítése Fejlett ipari technológia kitelepítése Környezetvédelmi megoldások Találmányok hasznosítása Egyedi technológiák, megoldások bevezetése Kínában Megfelelő tervezés és kitartó munka meghozza a gyümölcsét! Befektetés technológia exportjához – 3.
Megfelelő tájékozódás: ehhez is be kell fektetni! Kína sajátosságait szem előtt tartó reális célkitűzések Partnerkeresés, vegyesvállalat veszélyei Jogi biztonság és szerződéskövető magatartás garantálása Csapatmunka kiépítése, gyakori hiba a túlzott “kézivezérlés” Projekt-gondolkodás: feladattervezés, kivitelezés Mire kell vigyázni?
Eastinfo megoldások Az Eastinfo a kínai-magyar kapcsolatok egyik meghatározó szereplője Magyar és kínai irodák, kelet-európai terjeszkedés Vegyesvállalati alapításban, üzemeltetésben szerzett tapasztalatok, tulajdonosi képviselet Tanácsadás, piackutatás, partnerkutatás, cégképviselet Projekttervezés és -vezetés Komplex üzleti út szervezés Kereshető EastInfo Kína Hírlevél Nyelvi, interkulturális közvetítés
Köszönöm a figyelmet!