Tájékoztató A MANORKA Projekt Esélyegyenlőségi Munkacsoportjának tevékenységéről Krausz Veronika Szakmai koordinátor „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP MANORKA projekt céljai: a helyi demokrácia fejlesztése az önkormányzati szövetségek norvég- magyar tapasztalatcseréje és szakmai együttműködés által; a nők szerepvállalásának erősítése a közéletben, a munka és magánélet egyensúlyának elősegítése; az önkormányzati érdekképviselet és érdekérvényesítés rendszerének megújítása; a jó gyakorlatok és tapasztalatok feltárása és együttműködési hálózatok kialakítása; az önkormányzati és járási hivatalok együttműködésének segítése a közigazgatási reform végrehajtása során.
4. Munkacsomag: Nők és férfiak közötti esélyegyenlőség elősegítése A munkacsoport tevékenységei 4.1 Munkacsoport alakuló ülés – munkacsoport-ülés 40 választott képviselővel évente kétszer 4.2 Felmérés a nők részvételéről az önkormányzatokban, önkormányzati választások előtt és azt követően 4.3 Pilot projektek 5 magyar és 5 norvég választott női képviselő részére 4.3.a. Előkészítő workshop pilot projekt résztvevői számára 4.3. b. Csereprogram, tanulmányút választott nők részére 4.4 Mintaprojektek, kísérleti tevékenységek itthon / munka-magánélet egyensúlyának megteremtéséhez és az ezeket bemutató workshopok / promociós anyagok 4.5Esélyegyenlőségi tervezés Norvégiában és Magyarországon Norvégiában jó gyakorlatok cseréje a munkacsoport-üléseken 4.5.a.Workshop az esélyegyenlőségi tervezés norvég és magyar gyakorlatáról Norvégiában tanulmányút keretében 4.7Összegző kiadvány a munkacsoport munkájáról és a mintaprojektek alakulásáról 4.8Szakmai anyagok fordítása „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Pilot program előkészítő workshop (2014. ápr.28-30) Résztvevők: 5 – 5 pilot résztvevő; Sebestyén Zsuzsa, EMMI; dr. Zongor Gábor, főtitkár; Sabján Katalin, projekt menedzser; Zsiros Sándorné, a TÖOSZ Polgármesternői Tagozat vezetője; Krausz Veronika, Balla Mónika, TÖOSZ szakmai koordinátorok; KS részéről Gunnbjorg Navik, Marthe Leistad, nemzetközi szakértők Témák: - A két ország önkormányzati rendszere -Női esélyegyenlőség helyzete Norvégiában és Magyarországon -Norvég és magyar jó példák a női esélyegyenlőség témakörében -Problémák feltárása a női esélyegyenlősége területén -Magyar pilot résztvevők norvég tanulmányútjának téma meghatározása, időpont meghatározás.
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Pilot résztvevők Norvég résztvevők: Bjørg Tingstad, Fosnes polgármestere Hege Nordheim-Viken, Høylandet polgármestere Grete Bækken Mollan, Steinkjer alpolgármestere Eva Søgnebotten, Stange alpolgármestere Marit Voll, Verdal település képviselője Kiválasztás norvég partner (KS) által Magyar résztvevők: Németh Violetta, képviselő, Bük Rujp Zsuzsa, Etyek alpolgármestere Zakar Ágnes, képviselő, Szentendre Pénzes Erzsébet, Hidegkút polgármestere Füzy Andrea, képviselő, Abasár Kiválasztás: Két körös, országos felhívás alapján – írásbeli angol / norvég nyelv ű motivációs anyagok és szóbeli angol nyelvű interjú alapján Párok: Abasár- Hoylandet Etyek-Verdal Szentendre- Stange Bük- Steinkjer Hidegkút-Fosnes
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Pilot tanulmányutak fókuszpontjai az önkormányzati hivatal példamutató munkaszervezési módozatai esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével; a fiatal nők munkaerőpiacra való visszaintegrálása a szülési szabadságot követően; a női politikusok kapacitásfejlesztése; a választott státusszal járó feladatok összehangolásának módjai egyéb munkahelyi megbízásokkal és a családi élettel; a gazdálkodói tevékenységekben való munkamegosztás nők és férfiak között; a gyermekellátó rendszerek közötti különbségek feltárása; a hagyományos szerepfelfogások átértékelésének lehetőségei; sztereotípiák elleni küzdelem formái; a kora gyermekkortól történő ítéletmentes gondolkodásra való nevelés módozatai. 5 tanulmányút június hónapban Norvégiába- „shadowing”, intézményi látogatások, önkormányzati-hivatali munkatársakkal való találkozók
Az esélyegyenlőségi felmérés konklúziója I. Az önkormányzat, mint a helyi közösség szolgáltatója Tehet azért, hogy a saját és az általa befolyásolt, a lakosságát szolgáló közszolgáltatások jobban összhangba kerüljenek a nők, az anyák, a családosok szükségleteivel Tehet olyasmit, ami nem alapfeladata Szervezhet olyan, akár fizetős szolgáltatásokat, amelyekkel segíti a jobb munkába jutást Párbeszédet kezdeményezhet a nagyobb foglalkoztatókkal „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Az önkormányzat, mint munkahely: Biztosíthatja az „egyenlő munkáért, egyenlő bért” Biztosíthatja a rugalmasságot munkavállalóinak ha a hivatali-ügyfélfogadási rend fenntartása mellett Biztosíthatja munkavállalói védelmét személyes biztonságát Hozhat családbarát intézkedéseket Teendőit, cselekvéseit összefoglalhatja egy esélyegyenlőségi tervben Az esélyegyenlőségi felmérés konklúziója II.
A tanulmányút céljai A projekt általános céljával összhangban: a magyar önkormányzati szövetségek kapacitásépítése, tapasztalatok szerzése a norvég önkormányzati szövetség esélyegyenlőséggel kapcsolatos tevékenységeiről A norvég központi esélyegyenlőségi szabályozásról információgyűjtés A norvég és magyar helyzet összehasonlítása a szociális intézményrendszerek tekintetében „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013
A delegáció összeállításának szempontjai: A kormány-önkormányzatok együttműködése, háromoldalú társadalmi párbeszéd szempontjából releváns intézmények és szereplők bevonása, az Emberi Erőforrások Minisztériumának bevonása A TÖOSZ Polgármesternői Tagozata megújított elnöksége Az esélyegyenlőség témájával helyi és kormányzati szinten foglalkozó érintettek részvétele, a téma iránt érdeklődő önkormányzatok vezetőinek bevonása TÖOSZ kibővített elnökség képviselői „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Nők és férfiak esélyegyenlősége, munka és magánélet egyensúly Norvégiában Főbb jellemzők: Norvégiában nagyon magas a születések aránya és egyedülálló módon magas a nők foglalkoztatottsága is Óvodáztatási törvény előírja, hogy az önkormányzat köteles minden óvodás korú gyermek számára helyet biztosítani és maximalizálja az óvodáztatás költségeinek szülőkre eső részét Az állami szektorban kötelező a nemek közötti 40-60%-os arányt biztosítani az alkalmazottak körében A szülési utáni szabadság egy részét csak apukák használhatják fel, ez az általános férfi- női otthoni „munkamegosztást” is módosította, egyre gyakoribb a házimunkákban is aktív szerepet vállaló férfiak jelenléte Még mindig vannak olyan szektorok, amelyekben a főképp csak nők, vagy csak férfiak dolgoznak A nők nagyobb arányban dolgoznak részmunkaidőben, a közszférában (de még itt is nagyobb a férfivezetők aránya). Növekedett a női középvezetők aránya, de még mindig kevés a női felső vezetők aránya a privát szférában
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Nők és férfiak esélyegyenlősége, munka és magánélet egyensúly Norvégiában II. Főbb célkitűzések: Egyenlő lehetőségek megteremtése jogi szabályozással, különféle támogató, gyakorlati tevékenységekkel a nők és férfiak részére az önálló döntések meghozatalához a családban és a munkaerő piacon egyaránt Jóléti állam alapja, hogy a nők és a férfiak teljes foglalkoztatásban megjelenjenek a munkaerőpiacon, mint adófizető polgárok Az elnőiesedett szakmákban is megjelenjenek a férfiak, a férfiak óvodapedagógusként való elhelyezkedésének elősegítésére iskolás kortól vannak programok Női vezetők arányának további növelése
„Élhető település egyenlő esélyekkel” záró konferencia december 3. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Továbblépési lehetőségek A projekt jó gyakorlataként kialakított folyamatos kapcsolattartás, együttműködés az Emberi Erőforrások Minisztériumával Záró összegző kiadvány készítése a projekt befejezéséig magyar és angol nyelven a norvég és magyar jó gyakorlatokról A norvég és a KS tapasztalatainak integrálása a TÖOSZ Polgármesternői Tagozatának munkájába
Kísérjék figyelemmel a MANORKA projekt kínálta lehetőségeket! Köszönöm a figyelmet! „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013