Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia május 4.
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére című alprojekt zárókonferencia Készítette: Sóska Renáta Győr,
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A járműgyártás napjaink és a múlt század meghatározó iparága Magyarországon A rendszerváltás után a járműipari beszállítók megjelenése A járműipari beszállító hálózat súlya Nyugat-Dunántúl régió járműiparának jelentősége Témaválasztás indoklása
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum hipotézis: Vas és Zala megyében jelen vannak azok a tényezők, melyek lehetőséget adnak egy járműipari beszállítói körzet kialakulásához, valamint egy esetleges klaszter létrejöttéhez is. 2.hipotézis: Vas és Zala megye járműipari potenciálja eltérő. Vas megye nagyobb járműipari bázissal rendelkezik és kedvezőbb gazdasági, földrajzi adottságai vannak. Hipotézisek
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Primer kutatás - mélyinterjúk Szekunder kutatás – Szakirodalom – Folyóiratok – KSH statisztikák – TEIR adatbázis Kutatásmódszertan
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Forrás: KSH adatai alapján saját szerkesztés Magyarország járműipara (1) Az ipar belföldi értékesítése aláganként (2001–2010) – TEÁOR ' Járműgyártás aránya a feldolgozó ipari teljesítményből (%) 3,684,224,654,315,395,826,936,545,825,43 Az ipar exportértékesítése aláganként (2001–2010) – TEÁOR ' Járműgyártás aránya a feldolgozó ipari teljesítményből (%) 26,625,726,525,225,828,028,428,124,924,8 Az ipar összes értékesítése aláganként (2001–2010) – TEÁOR ' Járműgyártás aránya a feldolgozó ipari teljesítményből (%) 17,617,218,217,718,520,421,520,918,719,0 Az ipari értékesítés adatai
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Forrás: KSH adatai alapján saját szerkesztés Magyarország járműipara (2) Foglalkoztatottak száma Járműgyártás (ezer fő) 87,476,581,7 Feldolgozó ipar (ezer fő) ,6786,6 Megoszlás (%) 10,259,6310,26 Foglalkoztatottak száma Magyarországon a járműgyártásban és a feldolgozó iparban
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Forr á s: A j á rműipar helyzete é s szerepe a Nyugat-Dun á nt ú lon KSH (2011) Téma (pl. SZE 1.1 beszámoló) Vas és Zala megye járműipara (1) TerületVállalkozások számaAz országos %-ában Vas222,3 Zala192,0 Nyugat-Dunántúl összesen9610,2 Ország összesen Regisztrált vállalkozások a járműgyártásban, december 31.
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Vas és Zala megye járműipara (2) Forrás: A járműipar helyzete és szerepe a Nyugat-Dunántúlon KSH (2011) alapján saját szerkesztés
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Forrás: A járműipar helyzete és szerepe a Nyugat-Dunántúlon KSH (2011) Vas és Zala megye járműipara (3) TerületTermelésBelföldi értékesítésExportÖsszes értékesítés millió Ft Vas megye Zala megye Nyugat-Dunántúl összesen Ország összesen A járműipari vállalkozások termelése, értékesítése, 2010
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Mélyinterjú 10 vállalattal – 6 Vas megyei cég – 4 Zala megyei cég Primer kutatás Vas megyei vállalatokZala megyei vállalatok Car-Inside Ipari és Kereskedelmi Kft. (Jánosháza) Inter-Gép Kft. (Kemendollár) General Motors Powertrain- Magyarország Kft. (Szentgotthárd) Hoffmann-Carbon Kft. (Csesztreg) Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. (Sárvár) Siroma-Plast Kft. (Nagykanizsa) BPW-Hungaria Kft. (Szombathely)Mould-Tech Kft (Zalaegerszeg) LuK Savaria Kuplunggyártó Kft. (Szombathely) Seton-Hungary Kft. (Jánosháza) A kutatásban résztvevő cégek
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Korábbi gyáripari bázis Megfelelő infrastruktúra Kedvező logisztikai elhelyezkedés Piaci közelség Személyes kapcsolatok Eredmények (1) Legfontosabb telephelyválasztási szempontok
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A versenytársak között elfoglalt hely kedvező megítélése Eredmények (2) A cégek helyzete a hazai és nemzetközi ismeretségű versenytársak között A vállalatok adottságai Forrás: mélyinterjúk alapján saját szerkesztés ErősségGyengeség szakképzett munkaerőfiatal, szakképzett munkaerő hiánya minőségi termék előállítás jelenlegi munkavállalók magas életkora kedvező logisztikai elhelyezkedésAutópályák hiánya széles portfólióvasúti fejlesztések elmaradása hazai kormányzati támogatások elmaradása kedvezőtlen piaci változások hazai jogi védelem hiány a nemzetközi beszállítókkal szemben
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A külföldi tulajdonú hazai leányvállalatok önálló értékesítést nem végeznek Minőség, megbízhatóság és személyes kapcsolatok a mérvadóak Kisebb vállalatok esetén tudatos toborzás és direkt marketingtevékenység Eredmények (3) Kapcsolatok kialakulása a meghatározó vevőkkel
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Alapanyag és nyersanyag beszállítókkal – Hazai beszállítók hiánya (alacsony technikai és minőségi színvonal) – Kis vállalati méret gyenge érdekérvényesítés – Minőség, időben történő szállítás hiátusa Vállalatok között termelési és értékesítési együttműködés gyenge és/vagy nem áll fenn Kapcsolat a középfokú- és a felsőfokú oktatási intézményekkel Eredmények (4) Üzleti kapcsolatok, együttműködés
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Állami és önkormányzati támogatás Pályázati források Folyamatos fejlesztés a siker kulcsa Eredmények (5) Támogatások, fejlesztések
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Munkaerő hiánya Beszállítók: hazai beszállítók hiánya, külföldi beszállítókkal szembeni érdekérvényesítési nehézségek Megfelelő jogi és gazdasági szabályozás hiátusa Szervezeti problémák Minőség az előállított termék és a beszállított alapanyag esetében Eredmények (6) A vállalatok problémaforrásai
Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum hipotézis: Vas és Zala megyében jelen vannak azok a tényezők, melyek lehetőséget adnak egy járműipari beszállítói körzet kialakulásához, valamint egy esetleges klaszter létrejöttéhez is. 2.hipotézis: Vas és Zala megye járműipari potenciálja eltérő. Vas megye nagyobb járműipari bázissal rendelkezik és kedvezőbb gazdasági, földrajzi adottságai vannak. Következtetések
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!