A kommunikációra alapozó elméletek Szociálpszichiátriai iskolák.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Kommunikációs stratégiák
Sándor Laki (C) Számítógépes hálózatok I. 1 Számítógépes hálózatok 3.gyakorlat Fizikai réteg Kódolások, moduláció, CDMA Laki Sándor
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
(második, harmadik előadás)
Kognitív megközelítések
Kommunikáció.
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Szociális tanulás formái
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Válságkezelés. Mi a célja? A válság negatív hatásainak csökkentése vagy kiküszöbölése A szervezet (imázsa) és az érintettek védelme.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A gyermek erkölcsi fejlődése
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Eric Berne - Tranzakció analízis
Családi kommunikáció - A patológia melegágya -
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
A kommunikáció.
A deviancia értelmezési kerete
A kommunikációra alapozó elméletek
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az alapvető kommunikáció
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Kommunikáció.
A BKF tudástranszfer modellje a
DR.BARACZKA KRISZTINA IÜ IDEG-ELMEORVOS SZAKÉRTŐ SE ÁOK IBOI
..
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán A kommunikáció folyamata Készítette: Piacsek László Zoltán.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Tanári kommunikáció A hullám című film kapcsán
Lelkivezetés elmélete
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kultúra és kommunikáció
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

A kommunikációra alapozó elméletek Szociálpszichiátriai iskolák

Kommunikáció Információátadás mindenféle rendszerben Az emberi kommunikáció elméletei: – interperszonális kommunikáció: Bateson, Watzlawick – tranzakcióanalízis

Alapfogalmak Kommunikátor Kódolás Továbbítás Dekódolás Befogadó

Gyakorlat Milyen tényezői lehetnek az emberi kommunikációnak a kétszemélyes kommunikációban? Jellemezzen közülük egyet!

A kétszemélyes szituáció szempontjából Tartalom Kód Szituáció Kontextusban elfoglalt hely A kommunikáló személyiség változói A kommunikáció címzettje

A társadalmi kommunikáció rendszere Normák, szabályok Szerepek

Családi rendszeren belüli kommunikáció Bateson, Jackson, Haley, Watzlawick Családterápia

A kommunikáció csatornái Verbális – Társadalmi csoportok különböznek – Speciális csoportok speciális elvárásai – A jelentés különbségei – Utalások Nem-verbális mimika, tekintet, vokális, mozgásos jellemzők Kulturális szignálok

Dinamikai alapelvek 1.A kommunikáció szükségszerű 2.Többcsatornás és többszintű 3.Digitális vs analógiás 4.Tagolt 5.Egyenrangú vs egyenlőtlen 6.Reciprocitás uralkodik 7.Vétele és emissziója pszichológiai szükséglet 8.A hírközlésen kívül promotív is

Gyakorlat Válasszanak ki egy alapelvet, értelmezzék, és mondjanak rá példákat!

A metakommunikáció Minősíti a kommunikációt: kommunikáció a kommunikációról

A szocializáció mint kommunikációs folyamat A gyermeki személyiség minden fejlődési lépése egy kommunikációs rendszerben történik

A személyiségzavarok kommunikációs eredete Bateson: A double-bind kapcsolat Létrejötte: – Interkommunikatív kapcsolat 2 vagy több ember között: kötő – áldozat – Ismételten tapasztalja az áldozat – Kezdete: elsődleges negatív verbális parancs – Ezzel egyidőben vagy röviddel utána nonverbálisan ellenkező értelmű parancs – A harmadik parancs az áldozatot a helyzetben rögzíti – Közvetlen következmény: szorongás, szétszakítottsági reakció

A paradox cselekvési felszólítások a double-bind kapcsolat jellemzői Az egyén olyan kapcsolatban van, amelyben létfontosságúnak tűnik számára eldönteni, hogy milyen fajta üzenetre kell reagálnia Olyan helyzet foglya, amelyben a kapcsolat másik résztvevője kétfajta, ellentmondó üzenetet közvetít Az egyén nincs abban a helyzetben, hogy a közölt üzenettel kritikusan helyezkedhessen szembe, nem észlel metakommunikatív megerősítést

A családi zavarok háttere A nevelő személyek egyike elutasítást mutat, ha gyereke azzal közelít hozzá, hogy szeretetet kapjon vagy mutasson A rejtett ellenségességet tagadják és látszólag szeretetteljes viselkedéssel fedik el. A másik szülő vagy hallgatólagos szövetséges vagy túl gyenge vagy belátástalan, és nem tudja kiszabadítani a gyereket a double-bind helyzetből

Hogyan lehet kiszabadulni a double-bind kapcsolatból? A kommunikáció elemzésével Nyíltabb válasszal Humorral felfedve a double-bind helyzetet Elhagyva a terepet

Gyakorlat Reprodukáljunk egy kettős-kötést!

Watzlawick a változásról Elsőfokú változás ↔ másodfokú változás Nehézség → kísérletek a megoldásra → ugyanannyiból még több → probléma

A helytelen problémakezelés fajtái A cselekvés szükséges, de nem cselekszenek Megváltoztathatatlan dolgon akarnak változtatni Rossz szinten cselekszenek

A problémamegoldás másodfokú változást igényel Azon dolgozik, ami az elsőfokú változás szempontjából megoldásnak tűnik Józan ésszel ellentétesnek tűnik (van benne paradox elem) A technikák az itt-és-mostra vonatkoznak Kiemelik a helyzetet az eddigi megoldáskísérletek keretéből

Gyakorlat Adjunk paradox utasítást a következő esetekben: – túlvédő édesanya szorong, ha gyermeke késik – lázadó tinédzser állandóan provokálja szüleit – félénk hallgató attól tart, belesül nyilvános előadásába – pókfóbiás lány tanyára utazik nyaralni

A változás nyelve Analóg nyelv Képi, primitív verbális Gestalt Primer folyamat Téri, zenei, szaglási Időtlen Digitális nyelv Verbális Logikus, részletező Szekunder folyamat Idői szenvencialitás

A terápia feladata A világképet igazítani a világhoz: a világkép jobbtekei funkció, ugyanakkor a terápiás beavatkozások általában bal- tekei digitálisak A technikának a jobbtekét kell mozgósítania: – jobbtekei nyelvi patternek használata – balteke blokkolása – különleges viselkedési előírások

A tranzakcióanalízis Eric Berne Énállapotok Tranzakciók Játszma Sorskönyv

Énállapot-modellek

Gyakorlat Mondja el párjának, milyen énállapotokat élt át reggel óta!

Egogram

Gyakorlat Készítse el saját egogramját, és beszélje meg párjával!

Tranzakciók

Gyakorlat Van-e olyan tranzakció-forma, amelybe – úgy érzi – valakivel szemben „beragadt”? Hallgassa meg, mit tennének a csoport többi tagjai a „kilépésért”?

A játszma

Gyakorlat Van-e olyan helyzet, amely ismétlődően fordul elő az életében, és felteszi a kérdést: „Miért történik ez velem újra meg újra?” Milyen szereppel kezdi és milyen szereppel fejezi be?

Sosrkönyvi mátrix

Gyakorlat Van-e olyan irreális félelme vagy olyan szituáció, ami különösen stresszelő, ami valamilyen gyermekkori döntésből eredhet?