BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›KAPITALIZMUS – KOMMUNIZMUS –Koordinációs mechanizmusok –Kapitalizmus ›Mit, hogyan, kinek a számára?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
Az egyenlőtlenségek és a szegénység
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Nemzetközi gazdaságstatisztika
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Társadalmi egyenlőtlenségek
Adózási elvek.
A negatív jövedelemadó?. Jóléti rendszerek elégtelenek Megaláztatás Jövedelemvizsgálat 100%-os adó.
Szegénység Alapfogalmak.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Játékelméleti alapfogalmak előadás
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Ideológiák.
A szociálpolitika aktuális kérdései
Turizmus gazdaságtan 3..
Nemzetközi szolidaritás. Gazdagok kontra szegények Életszínvonal.
Gondoljunk másokra is!. Milleniumi fejlesztési célok 2000 szeptemberében az ENSZ kibocsátotta milleniumi nyilatkozatát. A nyilatkozat alapján, nyolc Milleniumi.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Thomas Piketty Paris School of Economics
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Speciális gyermekvédelem
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
A munkahelyi diszkrimináció
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Szociológia előadás I. Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Jegyzetolvasási-teszt II. ›Október 29. (kedd) ›Jegyzet 6-7. fejezet 2013ANDOR GYÖRGY: ÜZLETI GAZDASÁGTAN2.
BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN2 ›Közösségi gazdaságtan – köz-gazdaságtan ›Tárgycsoport része, vagy szinte.
BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›KAPITALIZMUS – KOMMUNIZMUS –Koordinációs mechanizmusok –Kapitalizmus ›Piacgazdaságtan lényege –Piaci.
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›KAPITALIZMUS – KOMMUNIZMUS –Koordinációs mechanizmusok –Kapitalizmus ›Piacgazdaságtan lényege –Piaci.
BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME II. KAPITALIZMUS - KOMMUNIZMUS 2016ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN2 II.1. Koordinációs mechanizmusok II.2.
BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›JÓLÉTI ÁLLAM –Jóléti állam közgazdasági háttere
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
Vegyesgazdaság Piacgazdaság – kommunizmus (piaci koordináció – bürokratikus koordináció) összevetése Mit Piac: Fogyasztói pénzszavazatok, keresleti-kínálati.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A tehetséggondozás rögösebb útján
And what else?... Leszakadó gyerekek.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
Közösségi gazdaságtan
Kreatív statisztikai módszerek a szegénységmérésben
Üzleti gazdaságtan Andor György.
Közösségi gazdaságtan
Közösségi gazdaságtan
Közösségi gazdaságtan
Európai Uniós ismeretek
Közösségi gazdaságtan
Közösségi gazdaságtan
SPÁRTA, A KATONAÁLLAM Egy másik út Hellaszban.
Pénzügy szigorlat Közösségi gazdaságtan
Vegyesgazdaság Piacgazdaság – kommunizmus (piaci koordináció – bürokratikus koordináció) összevetése Mit Piac: Fogyasztói pénzszavazatok, keresleti-kínálati.
Környezet-gazdaságtan alapkérdései
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Kereseti egyenlőtlenségek
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

BME Közösségi gazdaságtan Andor György

BME Ismétlés ›KAPITALIZMUS – KOMMUNIZMUS –Koordinációs mechanizmusok –Kapitalizmus ›Mit, hogyan, kinek a számára? ›Milyen legyen a minimális állam? 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN2

BME II.2.4. Viták az egyenlőtlenség állami tompításáról II.2.4.a. Az egyenlőtlenség mértéke 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN3 ›Abszolút szegénység –Az emberi létezéshez szükséges dolgok köre (élelem, hajlék, ruha stb.) –„Világszinten” nagyjából azonos › Relatív szegénység –Egy adott társadalmon belül, „relatíve”. –Ami az egyik társadalomban alapvetőnek számít, az a másikban nem (pl. vezetékes víz, angol WC).

BME ›Szegénységi küszöb (létminimum) –A relatív szegénység kritériumai fokozatosan felfelé módosulnak. ›Nagyjából az egy főre jutó átlagjövedelem 60 %-a alatti jövedelemből élők. ›Magyarországi adatok –Létminimum: EFt/fő/hó egy aktív felnőtt, egy kétgyermekes család: 250 EFt/hó, egy nyugdíjas EFt/hó –Kb. lakosság kb %-a ›Mobilitás kérdése 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN4

5 5 ›Jövedelmi egyenlőtlenség –A háztartások 20 %-ánál a jövedelem 40 %-a. ›Vagyoni egyenlőtlenség –A háztartások 1 %-ánál a vagyon 40 %-a. ›Lorenz-görbe és a Gini-együttható

BME II.2.4.b. Az egyenlőség különböző megközelítései 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN8 ›Egyenlőség, mint szabadság és esélyegyenlőség –Szabad út ›az élet egyéni kialakítása, ›a tehetség kibontakozása, ›a szorgalom, a teljesítmény előtt. –Csak a teljesítmény számítson ›a nemzetiség, a bőrszín, a nem, a vallás stb. ne. –Az államnak az a feladata itt, hogy biztosítsa a vágyak egyéni megfogalmazását és elérésének esélyeit, itt ne engedje a többség diktátumát. –De segítség itt nincs!

BME ›Egyenlőség, mint az esélyek azonossága –Már eleve értelmezési problémák, hiszen a szó szerinti esélyazonosság sok minden tekintetben lehetetlen ›Magas - alacsony, erős - gyenge, jó - rossz „matekos”, magyar - amerikai – kínai, stb. ›Bizonyos területeken képtelenség esélyeinket azonossá tenni. –Az esélyegyenlőség kérdése nyilván korhoz is kötött ›Igazságos-e, hogy egyes gyerekeknek pusztán azért legyen hatalmas előnyük, mert véletlenül gazdag családba születtek? ›Kétségtelen, hogy ez igazságtalan! 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN9

BME ›De az örökölt fizikai vagyon csak az élet egyik igazságtalansága. Mi legyen a képességbeli igazságtalanságokkal? –Nézzük előbb a vagyonit! ›Öröklés korlátozása ›De, vásárolhatnak kiemelkedő oktatást és nevelést is ›Adhatnak gyerekeiknek saját vállalkozásunkban „irreális” fizetést. –Nézzük most a fizikai/szellemi képességbelit! ›Akkor ezeket is ki kellene egyenlíteni! ›Ehhez kifejezetten azokat kellene továbbképezni, akik az adott területen a tehetségtelenebbek. ›Mindez talán elfogadható a hátrányos helyzetűek oldaláról, de vajon a másik oldalról? ›És azok oldaláról, akik a „tehetség élvezői”? ›Látható, hogy igen összetett kérdések ezek. 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN10

BME ›Egyenlőség, mint eredményegyenlőség –A végeredmény tompítása –Miért ne lehetne a különbségeket kiegyenlíteni? ›Kapjon mindenki – kortól, nemtől, fizikumtól stb. függetlenül – ugyanakkora adagokat! ›Na, de ez értelmetlen! (Bár objektív.) ›Kapjon akkor „méltányost”! –Kicsit árnyaltabb, de sokkal homályosabb cél. –„Bizottságok” kellenek, el kell dönteni, hogy kinek mennyi a „méltányos”. –Erőre van szükség, hogy elvegyenek olyanoktól, akiknél úgy ítélik meg, hogy több jutott a „méltányosnál”. –Ez már erősen szembekerül a szabadsággal is. 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN11

BME ›Súlyos problémát jelent itt az ösztönzés. –Ha a teljesítmény helyett a „méltányosság” dönt, mi ösztönöz teljesítményre? –Az emberek végképp nem olyan munkát választanának, amivel leginkább hasznára vannak a társadalomnak. –Igen rossz történelmi tapasztalatok ›Erőszak ›Az eredeti célon idővel túlnyúlt, egyenlőtlenség alakult ki: irányítók és irányítottak között. ›„Az emberek nem angyalok…” 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN12

BME ›A méltányosság összetett kérdését világítja meg a szerencsejáték kérdésköre is. –Az eredményegyenlőség szerint a nyereményeket el kellene venni, és a vesztesek között szétosztani. –Így persze értelmetlen lenne a játék. –Az élet tele van ehhez hasonló „szerencsejátékokkal”: ›Iskolát választunk, házasságot kötünk, építkezünk, értékpapírokba fektetünk stb. ›Ezeket végül „össze-vissza” tompítjuk illetve nem tompítjuk. 2013ANDOR GYÖRGY: KÖZÖSSÉGI GAZDASÁGTAN13