R EGIONÁLIS H ITOKTATÓI T OVÁBBKÉPZÉS 2015.10.10. S ZEKSZÁRD ÉS 10.17. P ÉCS A hittanórák megtervezése, hatékonnyá tétele.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
„Aki tornyot akar építeni, nem ül-e le előbb, hogy kiszámítsa a költségeket, vajon.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Angol nyelvi kompetencia
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Értékelés a pedagógiában
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Az egyéni fejlesztési terv
Gyakorlati Tanácsok Katekétáknak
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
TERVEZET.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A pedagógus.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Prezentáció készítése Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Bevezetés az Openoffice Impress használatába.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Az óvodai tevékenységterv
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Az óravázlat Szakmai nap október 24.
GRAFIKAI TERVEZÉS A TANULÁS MOTIVÁLÁSÁRA ÉS A LEMORZSOLÓDÁS KEZELÉSÉRE.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A tanítási órára való közvetlen előkészületek
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
LEGO Dacta program.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
A tantárgy komplex jellegű!! A tervezés két szakaszra oszlik: 1. Távlati felkészülés 2. Közvetlen előkészület az órára.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Az óravázlat felépítése
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Győri Kossuth Lajos Általános Iskola
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

R EGIONÁLIS H ITOKTATÓI T OVÁBBKÉPZÉS S ZEKSZÁRD ÉS P ÉCS A hittanórák megtervezése, hatékonnyá tétele

M ILYEN A GYENGE TANÁR ? készületlen, labilis idegzetű, sértődékeny, önmagába zárult, megbízhatatlan, a gyerekeket megveti, lenézi, megalázza, türelmetlen, unalmas, sekélyes, rossz szervező, állandóan irányítani akar, autokrata, nincs kapcsolata a diákokkal, határozatlan, nem fegyelmez, nem nevel, nem kreatív, kapkodó, engedékeny, merev, tehetségtelen, részrehajló, nem szereti a gyerekeket, következetlen, arrogáns, bizalmatlan, igazságtalan.

A HATÉKONY TANÁR érdekes és hasznos feladatokat ad a tanulóknak; változatos tanítási technikákat használ, amelyek alkalmazkodnak a tanulók érdeklődéséhez; az új fogalmakat játékosan, a meglévő ismeretek felhasználásával tanítja; megfelelő arányban alkalmazza az egyszerű és a komplex választ igénylő kérdéseket; biztosítja az óra egyenletes lefolyását, illetve az egyik tevékenységről a másikra való zökkenőmentes átmenetet; fenntartja az óra tempóját; érthetően magyaráz; ismeri a motiválási lehetőségeket; minden tanuló számára egyaránt érthető kérdéseket tesz fel; elfogadja és integrálja a tanulók kezdeményezéseit (például kérdés, megjegyzés stb.).

„A KI TORNYOT AKAR ÉPÍTENI, NEM ÜL - E LE ELŐBB, HOGY KISZÁMÍTSA A KÖLTSÉGEKET, VAJON FUTJA - E PÉNZÉBŐL, HOGY FEL IS ÉPÍTSE ?” L K 14,28

FELKÉSZÜLÉS A TANÍTÁSI ÓRÁKRA Az oktatómunka alapvetően fontos jellemzője a tervszerűség. Ezt a különböző pedagógiai dokumentumok elkészítése és felhasználása biztosítja. A tervszerűséget tehát két oldalról lehet megközelíteni: - A pedagógiai tervezés, és - a pedagógiai tervek alapján való oktatás oldaláról.

A SZAKTANÁR ÁLTAL KÉSZÍTETT TERVEK A tanmenet A tematikus terv Az óravázlat.

A CÉLOK MEGFOGALMAZÁSA Oktatási cél: Az anyag összefoglalása egy mondatban, amit az adott órán szeretnék megtanítani Pld. : Ábrahám mindig engedelmes volt Istennek, ezért nevezzük a hívők atyjának. Nevelési cél: Az adott oktatási célon keresztül a gyermek személyiségének fejlesztésének konkrét területe.

A CÉLOK MEGFOGALMAZÁSA Konkrét cél: Nem a tananyagra, hanem a gyerekre irányul. Arra utaljon, milyen teljesítményt várok el az óra végén, ami szerint fel tudom mérni, sikeres volt-e az óra vagy sem. A nevelési cél mindig konkrét, lemérhető, és az elvárt szintet is konkrétan érinti.

K ONKRÉT CÉLOK : Nem megfelelő szavak: A diák majd az óra végén… megérti, érzi, tudja, hiszi, értékeli, ráébred stb. Megfelelő szavak: bemutat, felsorol, felidéz, összehasonlít, leír, felismer, kimond, összefoglal, megmagyaráz, kiemel, alkalmaz, részt vesz, kifejez stb.

N EVELÉSI CÉLOK Nem jó: Az óra végén a gyerekek majd értik a szeretet fő parancsának fontosságát. Jó: Az óra végén a gyerekek el tudják mondani, mi a szeretet fő parancsa. Nem jó: Az óra végére a gyerekek fejlődnek a szeretetben és a hitben. Jó: Az óra végén a gyerekek elkészítenek egy-egy lapot, melyen saját szavaikkal megfogalmazzák a keresztény hit jellemzőit.

A Z ÓRAVÁZLAT ELKÉSZÍTÉSE Az óravázlat az órára való közvetlen felkészülés dokumentuma. Az óravázlat-készítés a tanítási óra tervezése, az óra tudatos átgondolására irányul. Az óravázlat tartalmát és formáját a tanár szakmai tájékozottsága, gyakorlottsága, biztonságérzete szabja meg. Egyetlen igény az óravázlattal szemben az, hogy rendezett, áttekinthető és így használható legyen. Az óravázlat az óra anyaga, időarányai és a feldolgozásra vonatkozó módszertani elképzelések mellett tartalmazhatja még a táblai vázlatot is.

A Z ÓRAVÁZLAT SZOKÁSOS TARTALMA : Az első rész megnevezi a készítő tanárt, a tantárgyat, az osztályt, az óra helyét a tanmenetben (a tematikus tervben), az óra típusát, az órának a témakörből következő konkrét feladatait. A második rész az óra logikai felépítését tükrözi, feltüntetve az egyes szerkezeti egységeknél alkalmazott eszközöket, módszereket, szemléltetést, az időarányokat, a számonkérés módját és esetleg az órán elhangzó fontosabb kérdéseket is. A harmadik (esetleges) rész e a táblai vázlat feltüntetése, azaz a táblára kerülő szöveg- és ábraanyag terve.

A Z ÓRAVÁZLAT SZERKEZETE 1. rész: A készítő tanár: Az osztály: Az óra helye a tanmenetben: Az óra helye a témakörben: Az óra típusa: Az óra feladatai: 2. rész: Az óra anyaga: 3. rész: A táblai vázlat: IdőkeretTananyagMódszerek, eszközök

Ó RAVÁZLAT SABLON IdőÓra meneteAlkalmaz ott módszere k Felhaszn ált eszközök Tanulók munkájá nak értékelés e Didaktika i megjegyz ések

H ITTAN ÓRAVÁZLAT SABLON Iskola…… Osztály …… Óraszám: ………… Téma ………………… Dátum: ………… Érdeklődés felkeltése 2. Illusztrált magyarázat 3. Kapcsolat az élettel Ima 4. Heti gyakorlat Szükséges anyagok 5. Befejező összefoglalás

É RDEKLŐDÉS FELKELTÉSE Történet, mese, filmrészlet, dia, játék, beszélgetés …stb, bármi, ami felkelti a gyerekek érdeklődését, és színesen, érdekesen rávezet az óra témájára. Mindig legyen a gyermek korához és a témához illő.

I LLUSZTRÁLT MAGYARÁZAT Legalkalmasabb az élőtábla módszer, amikor egyszerre magyarázunk és rajzolunk. Képek, fotók, újságok, festmények, zene, Biblia, bármi, ami vizuálisan segíti az előadottak megértését.

K APCSOLAT AZ ÉLETTEL A téma aprópénzre váltása: miben segíti a tanítás a diákot MA, az Ő HELYZETÉBEN? Még az óra előtt meg kell fogalmaznunk magunknak, miért is jó az adott téma a gyerekeknek? Hogy segíti őket a keresztény életben?

H ETI GYAKORLAT Kiemeljük azt az erényt, ami a tanítás lényegét cselekvésben kifejezheti. A gyerek erősödjön a jó cselekvésében, nem csak a szándékában. Az erény legyen életkorának megfelelő, és segítse elő a fejlődését.

B EFEJEZŐ ÖSSZEFOGLALÁS A gyerekek adják vissza azt, amit az órán hallottak: - kérdés felelet - nyitott mondat - plakát készítés - rajz - drámajáték - tesztek, rejtvények - stb.

I MA Az órán belül hol helyezem el? Milyen lesz a formája? Kapcsolódjon az óra anyagához Nyújtson élményt Adjon lehetőséget a befelé figyelésre NE használjuk fegyelmezési eszközként!

A Z ÓRAVÁZLAT SEGÉDESZKÖZ, NEM SZENTÍRÁS!!!!! Az óravázlathoz való merev ragaszkodás a pedagógiai eredményességet károsan befolyásolja.

F ONTOS : Nincs hittanóra Jézus nélkül!

B IBLIOGRÁFIA Prezentáció forrása: Rácz Dávid: „Aki tornyot akar építeni, nem ül-e le előbb, hogy kiszámítsa a költségeket, vajon futja-e pénzéből, hogy fel is építse?” Lk 14,28. Felhasznált irodalom: Fogassy Judit SDSH: Katekéták kézikönyve (SZIT, 2011)