TANULMÁNYI VERSENY INFORMATIKA „Szeretem, ha a technológia engem szolgál, de én nem akarom szolgálni a technológiát.” /Vangelis/
Történeti áttekintés
A számítógépek története Kezdeti eszközök Mechanikus eszközök Elektromechanikus eszközök Elektronikus számítógépek fejlődésük szerint öt generációt alkotnak.
Mechanikus eszközök Blaise Pascal ( ), francia matematikus olyan arithmométert konstruál, mely összead és kivon Schickard számológépe (1623) 4 alapművelet elvégzésére képes
Nulladik generáció ( ) Tulajdonságaik: Relékkel működött Elektromechanikus felépítésű Nagy méretű Megbízhatatlan MARK I.
Elektromechanikus eszközök Neumann János ( ) matematikus lefekteti a korszerű számítástechnika törvényeit, mely alapelvek máig érvényesek
Elektronikus számítógépek Első generációs számítógépek ( ) ENIACENIAC (1946) az első elektronikus számítógép IBM 650IBM 650 (1954) az első nagy sorozatban készült számítógép
Tulajdonságaik: működésük nagy energiafelvételű elektroncsöveken alapult, terem méretűek voltak, gyakori volt a meghibásodásuk, műveleti sebességük alacsony, néhány ezer elemi művelet volt másodpercenként, üzemeltetésük, programozásuk mérnöki ismereteket igényelt.
Második generációs számítógépek ( ) Tulajdonságaik: az elektroncsöveket jóval kisebb méretű és energiaigényű tranzisztorokkal helyettesítették, helyigényük szekrény méretűre zsugorodott, üzembiztonságuk ugrásszerűen megnőtt, tárolókapacitásuk és műveleti sebességük jelentősen megnőtt.
Harmadik generációs számítógépek ( ) Tulajdonságaik: integrált áramkörök jelentősen csökkent az alkatrészek mérete és száma, így a gépek nagysága már csak asztal méretű volt, műveleti sebességük megközelítette az egymillió elemi műveletet másodpercenként, csökkenő áruk miatt egyre elterjedtebbé váltak, megindult a sorozatgyártás.
Negyedik generációs számítógépek ( ) Tulajdonságaik: mikroprocesszor megjelenése asztali és hordozható változatban is léteznek hatalmas mennyiségű adat tárolására képesek műveleti sebességük másodpercenként több milliárd is lehet alacsony áruk miatt szinte bárki számára elérhetőek
MicrosoftMicrosoft (1975) a világ legnagyobb informatikai (szoftver) cége
Ötödik generációs számítógépek napjainkig Internet és a multimédia elterjedése jellemzi
Magyarok a számítástecnika történetében ( ) kötelezővé tette a számító- gépek használatát az egyetemeken Kemény János Szilárd Leó ( ) Az ő nevéhez fűző- dik az információ elemi egysége, a bit Kalmár László ( ) Az első magyar „műállat” készítése, a „szegedi katicabogár” – az oktatásban is használják
A „szegedi katicabogár” perctől
Általános ismeretek
Fogalmak: Számítógép: (computer) egy olyan elektronikus gép, amely képes adatokat fogadni, tárolni, visszakeresni, feldolgozni és az eredményeket megjeleníteni. Fajtái: - szuper számítógépek (űrkutatás, ipar) - nagy számítógépek (nagy vállalatok, bankok) - személyi számítógépek( Personal Computer) amit mi is használunk - hordozható számítógépek (laptop, notebook, palmtop) Hálózat: A számítógépek összeköttetésben állnak egymással, hogy kommunikálni tudjanak. Ez az összeköttetés lehet vezetékes, és történhet rádióhullámokkal vagy műholdon keresztül.
Kompatibilitás: 2 számítógép, program egyezésének foka Verziószám: A programokat több éven át fejlesztik. Ezeknek egy-egy változatát különböző számokkal látják el.
A számítógép részei
Fő részek: 1.Számítógépház /computer/ 2.Monitor /display/ 3.Billentyűzet /keyboard, claviatura/ 4.Egér /mause/ számítógépház monitor billentyűzet egér
Számítógépház
Monitor Színek száma: 256, , Felbontás: a képernyőn megjelenő pixelek (pontok) száma. Ha nagyobb a felbontás, nagyobb a pixelek száma, élesebb a kép.640x x x768 „ Képernyőátmérő: a méreteket coll-ban adják meg. 1 coll = 2,54 cm, jele: „ 15 „ 17” 19” 21” CRT monitor, LCD monitor LCD CRT
Billentyűzet Hasonlít az írógépre, adatbevitelre használjuk. Irányíthatjuk a számítógépet, utasításokat adhatunk a gépnek, szöveget írhatunk vele.
A billentyűzet felosztása Vezérlő bill. Funkció bill.Alfanumerikus bill. Kurzormozgató bill Numerikus bill. Jelző- lámpák
Billentyűzet másképp
Egér Működése hasonló, mint egy mutatópálcáé. Mozgatásával a képernyőn lévő mutatót, az úgynevezett egérkurzort irányítjuk. Ma már többségében optikai egeret használnak – ezek mozgó alkatrészt már nem tartalmaznak. Segítségével a képernyőn mozoghatunk, rámutathatunk valamire, rajzolhatunk vele, programokat indíthatunk el.
Az egér tartása
Műveletek az egérrel: Kattintás: valamely kép vagy menüpont kiválasztásakor 1x kattintunk az egér bal gombjával Dupla kattintás: gyors, egymás utáni 2x-i kattintás. Programok, alkalmazások indítása. Húzás, vonszolás: ikonokat, ábrákat, stb. helyezhetünk át. Bal gombot lenyomva tartva húzzuk a megfelelő helyre. Kattintás jobb egérgombbal: windowsban gyakran használjuk a gyorsmenü megjelenítésére
Nyomtatók Mátrix nyomtató Tintasugaras nyomtató Lézernyomtató