Tünet vagy állapot az iskolai agresszió okai és következményei Fodor Gábor igazgató Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A deviancia összetett fogalma
Kommunikációs stratégiák
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Tanulásszervezés 3. Bemutató
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanuláselmélet
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Rokszin Mónika Pszichológus
Alfred Adler individuálpszichológiája
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
AZ AGRESSZIÓ.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Együtt egymásért és magunkért
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
Pedagógiai értékelés.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az emberi agresszió.
Quality Human Management
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Mindennapi veszteségeink
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A beiskolázás előkészítése
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
A borderline személyiségzavar
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Problémás gyerekek, agresszió a gyerekpszichiáter nézőpontjából
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése AGRESSZIÓ.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A szakiskola jelene és jövője
Tervezési folyamat.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Agresszív magatartásformák a közoktatási intézményekben
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A diszfunkcionálisan működő család
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Tünet vagy állapot az iskolai agresszió okai és következményei Fodor Gábor igazgató Közép-dunántúli Regionális Pedagógiai Intézet

Miről lesz szó? Az agresszió meghatározásáról Az agresszió természetéről Fejlődés-lélektani aspektusokról A jutalmazás, a büntetés és az agresszió összefüggéseiről A megoldás felé vezető útról

Mi az agresszió? Minden olyan viselkedésforma, amelynek célja másnak sérelmet vagy kárt okozni, (jelentése: támadás) Jellemzői: destruktivitás, károkozás, szándékoltság, Általában erőszakos cselekvés formájában valósul meg, Irányulhat tárgyakra (rombolás), Vagy az elkövetőre (önagresszió)

Beszélhetünk-e iskolai agresszióról? Az agresszió nem csak iskolai jelenség Nem csak az iskolán belül történik Össztársadalmi probléma

Az agresszió természete Nem genetikailag meghatározott ösztön, hanem potenciál Sokféle tudományág-pszichológia, pedagógia, szociológia, kriminológia, jog- érdeklődésének középpontjában áll Kulcsfogalma az IMPULZIVITÁS:amely több pszichiátriai állapot jellemzője

Agresszió és impulzivitás A késleltetés képtelensége a szükségletek kielégítésében Hiányos információ feldolgozás Genetikai alapok és környezeti hatások együttesen alakítják ki Frusztráció emelkedésére, amennyiben provokáló tényező is van, dominánsan agresszív válasz adódik

A korai traumatizáció A károsító hatások ebben a korai fejlődési szakaszban az idegrendszeri, hormonális szerveződési folyamatokat kórosan befolyásolják Prenatalis (születés előtti) károsító tényezők – alkohol, dohányzás, stressz Ez a személyiség fejlődését alapjaiban torzíthatják Az anya-gyermek együttes homeosztatikus rendszer

A kötődés sérülése depriváció (megfosztottság)– depresszió, szorongásos kórképek, alkalmazkodási nehézségek, szülői szerepzavarok – nemzedékek közötti átadás Empátia-hiányos gondozás következményei: a kontroll, önbizalom, önértékelés, szociális kompetencia, társas támogatottság megvonódása

Agresszió változása Növeli: minden, ami fokozza az irritabiliást, szorongást, gyanakvást, impulzivitást Csökkenti: minden, ami növeli az önkontrollt, önbizalmat, biztonságérzetet, mások érzelmeinek felismerését, érzelmek szóbeli kifejezését Az agresszív viselkedés a további agresszív viselkedés valószínűségét fokozza A harag, düh érzése elkerülhetetlen, de az agresszió elkerülhető

Hogyan csökkenthető az agresszió? Viselkedésterápiás alapelvek (ellen)kondicionálás-konzekvensen Megerősítés elkerülése – ilyen bárminemű figyelem!!!- még a szidás is Alternatív vagy össze nem egyeztethető viselkedés erősítése Büntetés – kétélű fegyver Önkontroll funkciók és önértékelés fejlesztése

A jutalmazás, a büntetés és az agresszió összefüggéseiről Az irányítók hatalma a mézesmadzag és a nádpálca. A jutalmazó olyan eszközök birtokában van, ami az irányított szükségleteinek kielégítését szolgálja. A büntető olyan eszközök birtokában van, amelyekkel fájdalmat, kényelmetlenséget okozhat.

A jutalmazás akkor működik, ha az irányított erősen vágyik a jutalomra, ha a felajánlott jutalom kielégíti valamilyen szükségletét, ha képtelen önmaga kielégíteni igényt, ily módon függenie kell az irányítótól

A büntetés akkor működik, ha az elrettentő, fenyegető, fájdalmas, ha az megfosztja valamitől, ha elég elrettentő, hogy a nemkívánatos viselkedést megszüntesse ha a gyerek képtelen elmenekülni a büntető helyzetből.

Csődöt mond a jutalmazás, ha a jutalom értékét veszti vagy időben túl távoli ha jutalom (máshonnan) megszerezhető ha az el nem fogadható viselkedés beválik ha a jutalom elérése túl nehéz

Büntetni sem egyszerű: Az egyszer már büntetett viselkedést a továbbiakban mindig büntetni kell. Büntetni közvetlenül a helytelenített viselkedés után kell. Büntetni nem szabad más gyerek jelenlétében, ez megszégyenítés Ügyelni kell arra, hogy az egyszer büntetett viselkedés soha ne jutalmazódjon. Nem szabad túl súlyosan vagy túl gyakran büntetni, mert a gyerek feladja a próbálkozást (tanult tehetetlenség)

A jutalmazás és büntetés valódi működtetője A szeretet elvesztésétől való félelem

Az eddig hallottak összegzése: Az agresszió kialakulása biológiai, pszichológiai, szociológiai és társadalmi okokra is visszavezethető, Tehát alapvetően TÜNET Összefügg a az önértékeléssel, önképpel, az önkontrollal, Az agresszió: kommunikáció, Az agresszió megjelenése összefügg a frusztrációval.

Az iskolai agresszió színterei Tanár – diák agresszió Diák – tanár agresszió Diák – diák agresszió Tanár – szülő agresszió És… Tanár – tanár agresszió

Mit tehetünk? Érzelmek közlése Kongruens viselkedés Az érzelmi zsarolás mellőzése (a bűnt nem, a bűnöst igen) Meghallgatni/meghallani a gyermeket Nem megsértődni (tudatosítani ki függ kitől) Valós időt szánni a gyermekre A szeretet mértéke az együtt töltött idő Az önmagát értékesnek tartó gyermekkel kevesebb a fegyelmezési probléma

Hogyan lehet felkészülni? Átfogó, rendszerszerű változtatásra van szükség, amelyben minden érintett részt vesz: OKM, OH Intézményfenntartók Pedagógusképző intézmények Pedagógusok Diákok Szülők Média

Képzések A problémás gyermek (az agresszió kezelése közoktatási intézményekben) Esetmegbeszélő csoportok MAP Csoportdinamikai ismeretek Önismeret

Néhány irodalom M. Scott Peck: Járatlan út Jan Uwe Rogge: Kell a gyermeknek a korlát Ranschburg J.: Félelem, harag, agresszió Th. Gordon: Tanítsd gyermekedet ÖNfegyelemre Rebecca Linder Hintze:Gyógyitsd meg a családtörténetedet

Köszönöm a figyelmet!