AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETE SZERBIÁBAN DR. SZLÁVICZ ÁGNES VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, 2013. március 21. ISBN száma: 978-963-89734-0-5.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE Az 5M rendszere 1. A Brief.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Dr. Jakab Julianna Budapest, október 29.. A projekt célja, hogy támogassa a nők által tulajdonolt és irányított vállalkozások életlehetőségeinek,
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
Regős Gábor Könyvelőirodák Országos Szövetségének elnöke Hagyományos számlázás sajátosságai integrált környezetben KÖNYVELŐIRODÁK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A cégvezetők problémái az informatikával kapcsolatban
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
SZÁMVITEL.
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
14 év szakmai tapasztalat
Posteinerné Toldi Márta
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Baranya Megyei Önkormányzat
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETE SZERBIÁBAN DR. SZLÁVICZ ÁGNES VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma:

S ZERBIA GAZDASÁGI HELYZETE Népesség (2011): fő Népességfogyás 2002->2011: 4,15% Atlagéletkor: 42,2 év Termékenység: 1,4 Vallások: pravoszláv (85%), katolikus (5%), muzulmán (3%), protestáns (1%) GDP (2011): millió $ GDP/fő : $, 2011->2012: csökkenés 1,9% 48,3%-át a termelés adja Infláció (2012. dec.): 12,5% Reálbérek növekedése (2011->2012): 1,4% Munkanélküliség (2012. okt.): 22,4% 2

A SZERBIAI NEMZETI ÉS SZERVEZETI KULTÚRA SAJÁTOSSÁGAI 3 Hofstede-dimenziókSzerbiaMagyarország Hatalomtól való távolság7646 Bizonytalanságkerülés8882 Individualizmus/ kollektivizmus 2780 Férfias/ nőies értékek 2188 Nemzeti kultúra jellemzői: Hofstede (1980) Szervezeti kultúra jellemzői: - alacsony formalizáció és bürokratizáció - autoritatív vezetési stílus (a vezető tévedhetetlen) - az (informális) kapcsolatok szerepe nagyon nagy - változásokkal szembeni jelentős ellenállás Történelmi gyökere – a török uralom alatti patriarchális nagycsalád

A T ANÁCSADÓK SZEREPE SZERBIÁBAN 2010-ben tanácsadással foglalkozó jogi személy Nagyon különböző szaktudással, hozzáállással, minőséggel, szervezetlenül dolgoznak Megbízásokat leginkább egyéni ismeretség alapján kapják Tanácsadók szakmai szervezetei Szerbiában 2009: UPKS – Üzleti tanácsadók szervezete 2009: ACES – Mérnök tanácsadók szervezete (FIDIC tag) 1955: SRRS – Könyvelők és revizorok egyesülete 4

Ü ZLETI TANÁCSADÓK EGYESÜLETE (UPKS) Alakulás: 2009 júliusa ICMCI tagság: 2011 szeptember óta Tagok száma (2012): 46= 22 jogi személy + 24 egyéni tanácsadó Feladatok, célok: - képzés: 2011, 2013: CMC certifikáció lehetősége - tájékoztatás - együttműködés ösztönzése - a tanácsadás szerbiai presztízsének javítása 5

F ELMÉRÉS AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETÉRŐL SZERBIÁBAN (UPKS) Cél: a tanácsadók (kínálati oldal) és a kliensek (keresleti oldal) meglátásainak összevetése Felölelt témakörök: - tanácsadók jellemzői és megítélésük - a tanácsadás nehézségei - a tanácsadás fejlődési irányai Szerbiában Módszertan: kérdőívezés és interjú, január-február Minta: 149 tanácsadó, 154 cég (120 felhasználó +30 kontroll) Kivitelezés: IPSOS Strategic marketing és a Cromer Group 6

KUTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÓK Nagyságuk: kis cégek (46% 1-5 foglalkoztatottal) Tulajdonformájuk: 61% hazai magántulajdon Szolgáltatások : minőség (14%), HRM (11%), PR (9%), pénzügyek (9%), stratégiai tervezés (8%) Tanácsadók : fiatalok (38% 40 évnél, 69% 50 évnél fiatalabb) Szakmai tapasztalatuk – nem nagy (28% 13 évnél több, 34% 5-12 év, 27% 5 évnél kevesebb) Tanácsadói tapasztalat : kevés ( 34% 2004 után, 34% 1999 és 2004 között, 33% 1999 előtt óta) Ismertségük : alacsony (127 megkérdezett kliens 150 tanácsadót sorolt fel) Legismertebbek: Deloitte (Bg: 22%, SRB: 9%), Ernst&Young (3%) 7

K UTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÁS Átlagos tanácsadási projekt hossza : 24,4 hét Átlagos tanácsadási szolgáltatás értéke : kb. évi 5000 EUR Megbízók többsége állandó kliens (62% a megbízók 41-80% előző kliens, 13% a megbízók több mint 80% előző kliens) A klienssel való kommunikáció : rendszeres, heti szintű A tanácsadási ajánlat után az esetek 85%-ben létrejött az üzlet A tanácsadók megfelelő kompetenciákkal rendelkeznek (innovatív, a kliensek igényeit figyelembe vevő, stratégiai partnerséget és hálózatokat alkotnak) Sikerüket a kliensek megelégedettsége (78%) és a nyereségük ( 45%) alapján határozzák meg. 8

K UTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÁS Eredmények: Felhasználók elégedettsége magas (4,5) 90 % elégedett Javul : kliens cég szervezési formája, tervezési folyamata Nehézségek : külső környezet - nem hatékony állami adminisztráció, magas adók - korrupció, igazságtalan konkurencia - megfizettetési nehézség, nehézkes készpénzforgalom A tanácsadási piac fejletlen (a tanácsadók 72%) Fejlett tanácsadási területek: pénzügy, jog Hiányos tanácsadási területek: innováció, CSR 9

K UTATÁSI EREDMÉNY : FELHASZNÁLÓK A tanácsadók alkalmazásának okai: - szolgáltatásuk minősége, ajánlás - szolgáltatás ára és hatékonysága A felhasználók 71% szerint a tanácsadás javítja a kliens cég teljesítményét. A felhasználók 69% tanácsadó céget alkalmazna, nem egyéni tanácsadót. Jövőbeli szükségletek : revízió, adózás, minőségügy, innovációk A tanácsadókat nem alkalmazók nem ismerik a tanácsadókat, sem szolgáltatásaikat és áraikat. Drága és felesleges szolgáltatásnak tartják. 10

K UTATÁSI EREDMÉNYEK : JÖVŐKÉP Tanácsadók többsége optimista (fejlődést tervez) A jövőben a marketing nagyobb szerepet kell kapjon (piackutatás, promóció, PR) Internet adta lehetőségeket jobban felhasználni Lehetséges új piacok: - EU által biztosított IPA és egyéb projektumok - együttműködés a nemzetközi donátorokkal - együttműködés a S zerbiában működő multicégekkel 11

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 12