AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETE SZERBIÁBAN DR. SZLÁVICZ ÁGNES VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma:
S ZERBIA GAZDASÁGI HELYZETE Népesség (2011): fő Népességfogyás 2002->2011: 4,15% Atlagéletkor: 42,2 év Termékenység: 1,4 Vallások: pravoszláv (85%), katolikus (5%), muzulmán (3%), protestáns (1%) GDP (2011): millió $ GDP/fő : $, 2011->2012: csökkenés 1,9% 48,3%-át a termelés adja Infláció (2012. dec.): 12,5% Reálbérek növekedése (2011->2012): 1,4% Munkanélküliség (2012. okt.): 22,4% 2
A SZERBIAI NEMZETI ÉS SZERVEZETI KULTÚRA SAJÁTOSSÁGAI 3 Hofstede-dimenziókSzerbiaMagyarország Hatalomtól való távolság7646 Bizonytalanságkerülés8882 Individualizmus/ kollektivizmus 2780 Férfias/ nőies értékek 2188 Nemzeti kultúra jellemzői: Hofstede (1980) Szervezeti kultúra jellemzői: - alacsony formalizáció és bürokratizáció - autoritatív vezetési stílus (a vezető tévedhetetlen) - az (informális) kapcsolatok szerepe nagyon nagy - változásokkal szembeni jelentős ellenállás Történelmi gyökere – a török uralom alatti patriarchális nagycsalád
A T ANÁCSADÓK SZEREPE SZERBIÁBAN 2010-ben tanácsadással foglalkozó jogi személy Nagyon különböző szaktudással, hozzáállással, minőséggel, szervezetlenül dolgoznak Megbízásokat leginkább egyéni ismeretség alapján kapják Tanácsadók szakmai szervezetei Szerbiában 2009: UPKS – Üzleti tanácsadók szervezete 2009: ACES – Mérnök tanácsadók szervezete (FIDIC tag) 1955: SRRS – Könyvelők és revizorok egyesülete 4
Ü ZLETI TANÁCSADÓK EGYESÜLETE (UPKS) Alakulás: 2009 júliusa ICMCI tagság: 2011 szeptember óta Tagok száma (2012): 46= 22 jogi személy + 24 egyéni tanácsadó Feladatok, célok: - képzés: 2011, 2013: CMC certifikáció lehetősége - tájékoztatás - együttműködés ösztönzése - a tanácsadás szerbiai presztízsének javítása 5
F ELMÉRÉS AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETÉRŐL SZERBIÁBAN (UPKS) Cél: a tanácsadók (kínálati oldal) és a kliensek (keresleti oldal) meglátásainak összevetése Felölelt témakörök: - tanácsadók jellemzői és megítélésük - a tanácsadás nehézségei - a tanácsadás fejlődési irányai Szerbiában Módszertan: kérdőívezés és interjú, január-február Minta: 149 tanácsadó, 154 cég (120 felhasználó +30 kontroll) Kivitelezés: IPSOS Strategic marketing és a Cromer Group 6
KUTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÓK Nagyságuk: kis cégek (46% 1-5 foglalkoztatottal) Tulajdonformájuk: 61% hazai magántulajdon Szolgáltatások : minőség (14%), HRM (11%), PR (9%), pénzügyek (9%), stratégiai tervezés (8%) Tanácsadók : fiatalok (38% 40 évnél, 69% 50 évnél fiatalabb) Szakmai tapasztalatuk – nem nagy (28% 13 évnél több, 34% 5-12 év, 27% 5 évnél kevesebb) Tanácsadói tapasztalat : kevés ( 34% 2004 után, 34% 1999 és 2004 között, 33% 1999 előtt óta) Ismertségük : alacsony (127 megkérdezett kliens 150 tanácsadót sorolt fel) Legismertebbek: Deloitte (Bg: 22%, SRB: 9%), Ernst&Young (3%) 7
K UTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÁS Átlagos tanácsadási projekt hossza : 24,4 hét Átlagos tanácsadási szolgáltatás értéke : kb. évi 5000 EUR Megbízók többsége állandó kliens (62% a megbízók 41-80% előző kliens, 13% a megbízók több mint 80% előző kliens) A klienssel való kommunikáció : rendszeres, heti szintű A tanácsadási ajánlat után az esetek 85%-ben létrejött az üzlet A tanácsadók megfelelő kompetenciákkal rendelkeznek (innovatív, a kliensek igényeit figyelembe vevő, stratégiai partnerséget és hálózatokat alkotnak) Sikerüket a kliensek megelégedettsége (78%) és a nyereségük ( 45%) alapján határozzák meg. 8
K UTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÁS Eredmények: Felhasználók elégedettsége magas (4,5) 90 % elégedett Javul : kliens cég szervezési formája, tervezési folyamata Nehézségek : külső környezet - nem hatékony állami adminisztráció, magas adók - korrupció, igazságtalan konkurencia - megfizettetési nehézség, nehézkes készpénzforgalom A tanácsadási piac fejletlen (a tanácsadók 72%) Fejlett tanácsadási területek: pénzügy, jog Hiányos tanácsadási területek: innováció, CSR 9
K UTATÁSI EREDMÉNY : FELHASZNÁLÓK A tanácsadók alkalmazásának okai: - szolgáltatásuk minősége, ajánlás - szolgáltatás ára és hatékonysága A felhasználók 71% szerint a tanácsadás javítja a kliens cég teljesítményét. A felhasználók 69% tanácsadó céget alkalmazna, nem egyéni tanácsadót. Jövőbeli szükségletek : revízió, adózás, minőségügy, innovációk A tanácsadókat nem alkalmazók nem ismerik a tanácsadókat, sem szolgáltatásaikat és áraikat. Drága és felesleges szolgáltatásnak tartják. 10
K UTATÁSI EREDMÉNYEK : JÖVŐKÉP Tanácsadók többsége optimista (fejlődést tervez) A jövőben a marketing nagyobb szerepet kell kapjon (piackutatás, promóció, PR) Internet adta lehetőségeket jobban felhasználni Lehetséges új piacok: - EU által biztosított IPA és egyéb projektumok - együttműködés a nemzetközi donátorokkal - együttműködés a S zerbiában működő multicégekkel 11
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 12