2014-2020 Tájékoztató Fórum. Alapdokumentumok 1. EURÓPA 2020 _ A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája NEMZETI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Advertisements

Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete „Vitaindító szakmai összefoglaló a közötti Vidékfejlesztési Program társadalmasításáról”
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
területi tervezési és értékelési referens
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Kiváltás projektszemmel, a jövő
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Foglalkoztatási Programok Főosztály
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Magyar Útügyi Társaság
A magyar-szlovák program tervezésének állása Tata, február 21.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Ibrányi András – Dorogi Zoltán Tervezési menedzserek
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP Pályázati lehetőségek – jövő évi pályázatok.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
A határtérség.
Magyar Útügyi Társaság
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Tájékoztató Fórum

Alapdokumentumok 1. EURÓPA 2020 _ A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája NEMZETI FEJLESZTÉS 2020 _ Országos Fejlesztési Koncepció és az Országos Területfejlesztési Koncepció kormányzati fejlesztéspolitika 2030, illetve időtávlatában követni tervezett stratégiai céljait, prioritásait jelöli ki.

Alapdokumentumok 2. Magyarország Partnerségi Megállapodása a 2014–2020-as fejlesztési időszakra – azonosítja Magyarország legfontosabb kihívásait, és kitűzi fő fejlesztési prioritásait – Rögzíti a Magyarországra érkező uniós fejlesztési források felhasználását az EU2020 és Kohéziós Politikájának célkitűzései érdekében

EU 2020 (EU 2020 Stratégia) Az Európa 2020 három, egymást kölcsönösen megerősítő prioritást tart szem előtt: – Intelligens növekedés: tudáson és innováción alapuló gazdaság kialakítása. – Fenntartható növekedés: erőforrás- hatékonyabb, környezetbarátabb és versenyképesebb gazdaság. – Inkluzív növekedés: magas foglalkoztatás, valamint szociális és területi kohézió jellemezte gazdaság kialakításának ösztönzése.

Partnerségi Megállapodás (PM) (Partnerségi megállapodás) A 2014–2020-as tervezési ciklus átfogó nemzeti fejlesztési célja a fenntartható, magas hozzá adott értékű termelésre és a foglalkoztatás bővítésére Épülő gazdasági növekedés. -A fejlesztési forrásokat a jelenlegi tervezési ciklushoz képest - nagyságrendekkel nagyobb mértékben kell közvetlenül gazdaságfejlesztésre fordítani.

Fő nemzeti fejlesztési prioritások (OFTK, Ágazati stratégiák) 1. A gazdasági szereplők versenyképességének javítása és nemzetközi szerepvállalásuk fokozása 2. A foglalkoztatás növelése ( gazdaságfejlesztési, a foglalkoztatási, oktatási, társadalmi befogadási szakpolitikák által, tekintettel a területi különbségekre) 3. Az energia- és erőforrás-hatékonyság növelése 4. A társadalmi felzárkózási és népesedési kihívások kezelése, valamint a Jó Állam 5. A gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósítása

ESB tematikus célok (Partnerségi Megállapodás) 1. A kutatás, technológiai fejlesztés és innováció erősítése; 2. Az információs és kommunikációs technológiákhoz való hozzáférés, a technológiák használatának és minőségének javítása; 3. A kis- és középvállalkozások, a mezőgazdasági (az EMVA esetében), a halászati és akvakultúra ágazat (az ETHA esetében) versenyképességének javítása; 4. Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság felé történő elmozdulás; 5. Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, a kockázatmegelőzés és –kezelés előmozdítása; 6. A környezetvédelem és az erőforrás-felhasználás hatékonyságának előmozdítása; 7. A fenntartható közlekedés előmozdítása és kapacitáshiányok megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban; 8. A foglalkoztatás és a munkavállalói mobilitás ösztönzése; 9. A társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem; 10. Az oktatásba, a készségekbe és az egész életen át tartó tanulásba történő beruházás; 11. Az intézményi kapacitás javítása és hatékony közigazgatás.

Forrásallokáció (NGM) Cél%MD Ft 19,67708,8 24,3308,4 315,461124,9 411,34830,4 54,5322,7 68,37616,7 712,12869,3 816,041178,2 98,76653,1 106,00420,7 110,4431,9 TS3218,5 Összes7283,6(ERFA, ESZA, KA)

Operatív Program allokáció (NGM) OP%MD Ft GINOP39,42869,7Gazdaság és innováció TOP16,151175,3területi VEKOP3,55259,6Közép M.o. Gazdasági összesen:59,14304,6 EFOP10,94796,8emberi erőforrás KEHOP14,771075,8Környezet és energetika KOP13,69997,1közlekedés Végrehajtási és Koordinációs OP 1,5109,3(Összes TS 50%-a) Összesen ,6

Terület- és Településfejlesztési OP (NGM) Valós térségi decentralizáció Helyi gazdasági rendszerek visszaállítása Területi szereplők Térségi kiemelt gazdaságfejlesztés Integrált várostérségi fejlesztések Megyei allokáció 25 MD Megyei jogú város 10 MD Kistérségek 2,2 MD Baranya várható összes forrása: 55 MD Ft

További OP-k GINOP KKV versenyképesség K+F+I Infokommunikációsnfejlesz- tések Kiemelt szolgáltatás és társadalmi gazdaságfejlesztés VEKOP Területi kiterjedése Közép Magyarország központi régió Pest megyei integrált várostérségi fejlesztések

További OP-k EFOP Egészségügyi infrastrukturális beruházások Társadalmi befogadás – Gyermekéhezés – Korai iskolaelhagyás – Közszolgáltatásokhoz hozzáférés – Társadalmi kohézió Köznevelés Jó állam KEHOP Klímaváltozás Egészséges ivóvíz, vizbázis Természet- és élővilág védelem MEF Energiahatékonyság

További OP-k KOP Nemzetközi közúti elérhetőség Nemzetközi vízi elérhetőség TEN-T-n kívüli,térszerkezeti szempontból fontos középvárosi elérhetőség javítása Regionális vasúti közlekedés energiahatékonysága Fenntartható városi közlekedés Koordinációs OP Központi és horizontális intézmények támogatása Informatikai rendszer

Vidékfejlesztési Program A Program biztosítja az EU 2020 és tematikus célokhoz való hozzájárulást az alábbiak szerint: Kiemelt figyelmet fordít a kutatás-fejlesztés-innovációt, a tudásátadást, képzést, készségek javítását, erősítését célzó fejlesztéseknek az agrár- és élelmiszergazdaságban és a vidéki gazdaságban, alapvető célja a fenntartható és versenyképes agrár- és élelmiszergazdaság megteremtése, az agrár- és élelmiszerszektor hozzájárulása a gazdasági fejlődéshez, a foglalkoztatáshoz, a természeti erőforrások megőrzéséhez, átfogó célja a vidéki térségek és közösségek erősítése, az életminőség javítása a vidéki térségekben gazdasági, szociális, közösségi intézkedésekkel.

Vidékfejlesztési Program A Program biztosítja a Közös Agrárpolitika céljaihoz való hozzájárulást az alábbiak szerint: Középpontjában a versenyképes, életképes mezőgazdaság és élelmiszer-feldolgozás áll, Hangsúlyos elemét képezi a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás, azzal összefüggésben a környezetkímélő, fenntartható gazdálkodás, agrár- környezetgazdálkodás, Kiemelt szempontja és beavatkozási területe a vidéki térségek és közösségek lehetőségeinek bővítése, a vidéki gazdaság és helyi közösségek fejlesztése.

Prioritások és fókuszok a VP-ben tudásátadás és az innováció előmozdítás a Versenyké- pesség fokozása Élelmiszer- lánc szervezésé- nek előmoz- dítása Termeléstől függő öko- szisztémák helyreállí- tása erőforrás- hatékonyság előmozdí- tása társadalmi befogadás, szegénység csökkentése, gazdasági fejlődés támogatása a vidéki térségekben -Innováció -Tudásbázis növelés -Egész életen át tanulás -Szerkezet átalakítás segítése -Generációs megújulás -termelők integrálása -jelentős természeti értéket képviselő gazdálkodás -vízgazdál- kodás -talajgazdál- kodás -energia és Vízfelhaszná lás hatékonyság növelése -CO2 kibocsátás csökkentése, megkötés növelése -diverzifiká- ció, szociális vállalat -helyi fejlesztések -infokom- munikáció javítása a vidéki térségekben

CLLD eszköz a helyi közösség részvételével megvalósuló, a LEADER alapelvekre épülő fejlesztési programok. A CLLD alulról építkező, helyi közösségre épülő rendszere a vidéki problémák sokkal részletesebb helyi feltárását teszi lehetővé, majd ezt követően az eszköz alkalmazásával kiválaszthatóak és megvalósíthatóak a helyi problémákhoz leginkább illeszkedő beavatkozások

CLLD területei Egyes kiemelt térségi fejlesztések – Vidékies térségek fejlesztése Kedvezőtlen szocio-demográfiai térségi trendek terén: helyi szociális munka, gazdaság Vidéki helyi gazdaság megerősítése – Várostérségek és városrészek integrált és fenntartható fejlesztésében város-vidék gazdasági, turisztiai-rekreációs fejlesztések, közszolgáltatási kapcsolatok helyi közösségépítés

CLLD elvek EMVA finanszírozású CLLD-k – főnél nagyobb lakosságú városokra nem terjed ki SA finanszírozású CLLD – területi operatív programok (TOP, VEKOP) város-vidék partnerségen alapuló tisztán városi terület SA és EMVA közös finanszírozású CLLD város-vidék kapcsolatban város mérete nem korlátozott

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET SZARKÁNDI LAJOS MUNKASZERVEZET VEZETŐ Az előadás forrásai a fejlesztési időszak előkészítése során az NGM és VM által kiadott aktuális dokumentumok, az előkészület előrehaladtával változhatnak, tájékoztató jellegűek!