A tanulás sokfélesége Kutatás a felnőttkori tanulás indítékairól és akadályairól © Szigeti Tóth János Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A kutatás tervezett eredményei » a tanulás társadalmi összefüggései »a felnőttek tanulásfelfogása »a felnőttkori tanulás motivációi »a döntéshozók a tanulás különböző formáiról »nemzeti szintű szakpolitikai fejlesztések a nemzetközi színtér alapján További vállalások: felnőttképzési ellátók, szakemberek megkeresése 2009.
Országos felmérés régiós elveken – regionális team - Az MNT társadalmi beágyazottsága (mélytársadalmi kapcsolat) - Megyei felmérők felkészítése (képzés)– munkaeszközök véglegesítése - Felmérés, interjúk készítése - Minta kiválasztása = a tanulás minden formájában résztvevők köre - 3 hónap, 2030 interjú, 100/megye, 60 egyéni, 40 fókuszcsoport - Közös kiértékelés - A kérdőívek feldolgozása - Az adatok elemzése, tanulmány megírása (3 hónap)
A felnőttkori nem-formális és informális tanulás elismerésének előtérbe kerülése Európában és Magyarországon 2.1. Az Európai Unió és tagországai kutatási, fejlesztési törekvései, eredményei, tapasztalatai Kulcsfontosságú kutatási eredmények Az egyén szükségletei az előtérben Mi a közszféra közreműködésének, részvételének oka? Megközelítésmódok – a felülről lefelé építkező megközelítések Alulról felfelé építkező megközelítések A partnerség Országos szintű jogszabály-alkotási törekvések, kezdeményezések Az országos képesítési jegyzékek INFTE országos irodák, hivatalok Az INFTE és a különböző oktatási szektorok Alkalmazott INFTE módszerek A deklaratív (önértékelés) módszer A portfolió módszer Az elismerés társadalmi haszna Az akadályok számbavétele Sikertényezők A harmadik szektor és a nem-formális tanulás értékelése és elismerése Önértékelési módszerek a civil szektorban Néhány nemzetközi INFTE projekt
A nem-formális és informális tanulás elismerésének haszna -A források hatékonyabb hasznosítása -Hátrányos társadalmi csoportok integrálása -Hatékonyabb hozzáférés az oktatáshoz -Demográfiai előny: bevándorlók, idősek -Technológiai aspektus: a formális oktatás nem tudja követni az ICT fejlődés gyorsaságát - Hozzájárulás az EU fejlesztési politikájához
A nem-formális és informális tanulás elismerésének fő módszerei -Tesztek és vizsgák -A deklaratív, önértékelési módszer -A portfolió módszer -A megfigyelés
A közszféra érdekei -Mobilitás az oktatás és munkaerőpiac között -Hatékonyság növelése az oktatásban -Egyenlő esélyek megteremtése -A hátrányos helyzetűek segítése -Az élethosszig tartó tanulás elősegítése -A különböző gazdasági szektorok kinyilváníthatják szükségleteiket - Más európai országokkal megvalósuló koherencia
Akadályok az INFTE területén -Az igények és a források ellentmondása -Hiányzik a megfelelően képzett szakember gárda -Az egyes képzési területek különbözőségei -Az együttműködés hiánya -Eljárási korlátok -Az információkhoz való hozzáférhetőség -Személyes korlátok -A nemek és az INFTE
Sikertényezők az INFTE területén -Partnerség és konzultációs mechanizmus -Jogszabályi keretek -Nemzeti szintű információs kampány -Világos referencia keretek megteremtése -Minőségbiztosítás, monitoring
A társadalmi tényezők Demográfiai jellemzők (nem, életkor) Iskolai előélet (végzettség, szakképzettség) Hely a munka világában (foglalkozási – és életpálya, munkanélküliség) Családi életkörülmények (jövedelem, beruházás) Jelenlegi lakóhely típusa (község, város, megyeszékhely)
Javaslatok a legfontosabb teendőkre Intézményrendszerünk súlyos elmaradottságban szenved Retorika helyett a megvalósítás konkrét szabályozórendszerére van szükség Jelentős és átfogó, központi kutatási-fejlesztési programot kell megvalósítani A műhelyek szakmai és tudományos versenye és együttműködése A felnőttképzési szakemberek felkészítésére van szükség e szolgáltatás és munkakör ellátásában Publikációs program, nemzetközi együttműködés Az oktatás, képzés, nevelés, művelődés valamennyi szektora és szintje kell összefogjon és országosan koordinált program kell
A kutatási konferencia előadás anyagai: Köszöntő A kutatási program rövid bemutatása Az európai országok eredményei és tapasztalatai – Dr. Szigeti Tóth János Törekvések és eredmények Magyarországon Dr. Szigeti Tóth János A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei - Turóczyné Dr Veszteg Rozália A társadalmi tényezők hatása a tanulásra – Dr. Kárpáti Zoltán A felnőttek tanulás felfogása – Dr. Tókos Katalin A felnőttkori tanulás motivációi - Turóczyné Dr Veszteg Rozália Kutatás a felnőttkori tanulás inditékairól és akadályairól Dr. Szigeti Tóth János A kutatás tanulmánykötetének bemutatása – Dr. Németh Balázs The diverse ways of learning (English summary) A Pázmány Egyetem esztergomi diákjainak beszámolója a konferenciáról
További információk: A kutatás előadásai: Magyar Népfőiskolai Társaság Európai Felnőttképzési Szövetség Közép-Kelet Európai Irodája Európai Felnőttképzési Szövetség Sz. Tóth János PhD MNT, 1077 Budapest Wesselényi u. 13 II/5 Tel.: Fax: