A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA
A RTVSZM FOGALMA,SZEREPE Rövid távú=jelen idejű memória: az információk megtartása addig, amíg a reakció nem történik meg (motoros, vizuális auditív/verbális) Az információk kiegészítése, korrigálása Sorrendek átvitele a HTM-ba
A LISTENING SPAN (LS) A hallási mondatterjedelem teszt magyar változatát Janacsek Karolina, Mészáros Tímea, Tánczos Tünde és Németh Dezső készítették el. Komplex munkamemóriát vizsgál (frontális lebeny) Olvasni tudó és nem tudó gyermekek/felnőttek mérésére egyaránt alkalmas. Objektív képet ad az emlékezeti kapacitásról, kiküszöbölve az olvasási képességekben mutatkozó egyéni különbségeket. Vizsgálati szituáció: egyéni, direkt vizsgálat Eszköz: LS tesztlapok, jegyzőkönyv
HALLÁSI MONDATTERJEDELEM TESZT A vizsgálatvezető felolvassa a teszt mondatait egyesével, és a vizsgálati személynek minden mondat után meg kell állapítania, hogy a hallott mondat igaz vagy hamis. Példa: A lombhullató fákon ősszel megsárgul a levél. I/H Fán termő, keserű növény a répa. I/H feladathelyes válasz „A lombhullató fákon ősszel megsárgul a levél.” „Fán termő, keserű növény a répa.” „igaz” „hamis” levél répa
HALLÁSI MONDATTERJEDELEM TESZT Az első válasz ellenőrzi, hogy a vizsgálati személy valóban odafigyel a mondatok tartalmára, feldolgozza és megérti azokat. Ha a vizsgálati személy állandóan helytelenül válaszol arra, hogy igaz-e vagy hamis az állítás, akkor vagy tapadás, vagy feladatértési probléma lehetséges. A mondatok végén álló, megjegyzendő szavak mindig ragozatlan főnevek. A mondatok érthetőek minden életkori csoport számára.
A mondatok utolsó szavait az elhangzás sorrendjében kell visszamondania, először két mondat után, majd három, négy stb., egészen addig, amíg a megfelelő szavakat a megfelelő sorrendben mondja vissza. A teszt 3 sorozatból áll (I.II.III.), a végső terjedelmi értéket a 3 sorozat eredményeinek átlaga adja. Ha a gyermek már a 2 mondatból álló sorozatot sem tudja helyes sorrendben visszamondani, akkor a teszt értéke abban a sorozatban 1 lesz. TESZT FELVÉTELÉNEK MENETE
Ha a vizsgálati személy rosszul válaszol az igaz/hamis kérdésre, de helyesen idézi fel a megjegyzett szavakat, a vizsgálatvezető elfogadja az adott blokkot. Ha igaz/hamis válasza többször eltér a tesztben leírtaktól, de utólag tud érvelni válasza mellett, akkor azt el kell fogadni, mivel az igaz/hamis döntések célja nem a tudásfelmérés, hanem a figyelem fenntartása. A teszt felvétele során egy állandó ritmust kell fenntartani. Ha sokáig gondolkodik a vizsgálati személy az igaz/hamis döntésnél az rosszabb teljesítményhez vezethet, mert közben elfelejtheti a korábban megjegyzett szavakat. TESZT FELVÉTELÉNEK MENETE
HALLÁSI MONDATTERJEDELEM TESZT Ha a vizsgálati személy nem tudja helyes sorrendben felidézni az adott blokkon belüli összes szót, akkor áttérünk a következő sorozatra, ahol ismét kétmondatos blokkal kezdünk. Minden sorozatban a még helyesen felidézett szavak számát jegyezzük fel. Példa: a 4 mondatos blokk utolsó két szó sorrendjénél hibázott, akkor abban a sorozatban 2 lesz a teljesítménye A három sorozat átlagát tekintjük a végső terjedelmi értéknek.
Életkori övezet (év) Átlag 4-61, , , , , , , , , , , 85