A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium
Római Szerződés (1958) – EGK létrehozása – cél: közös piac (áruk, szolgáltatások, tőke, munkaerő áramlásának liberalizálása) → Római Szerződés (1958) – EGK létrehozása – cél: közös piac (áruk, szolgáltatások, tőke, munkaerő áramlásának liberalizálása) → Több mint 50 éves alapelv a szolgáltatások szabad áramlása Több mint 50 éves alapelv a szolgáltatások szabad áramlása Egyes területeken a harmonizáció megvalósul (közlekedés, távközlés, pénzügyek) Egyes területeken a harmonizáció megvalósul (közlekedés, távközlés, pénzügyek)
A valóság az EU tagállamok GDP-jének 70 %-a, az EU tagállamok GDP-jének 70 %-a, a foglalkoztatás 68%-a, a foglalkoztatás 68%-a, az újonnan létrehozott állások 96 %-a az újonnan létrehozott állások 96 %-a De! a tagországok közötti kereskedelem esetén a szolgáltatások csak 20 %-ot képviselnek
Ok Sok akadály a szolgáltatásnyújtás útjában, különösen a határon átnyúló szolgáltatásnyújtás esetén, amikor a szolgáltató nem telepszik le a szolgáltatásnyújtás szerinti tagállamban Sok akadály a szolgáltatásnyújtás útjában, különösen a határon átnyúló szolgáltatásnyújtás esetén, amikor a szolgáltató nem telepszik le a szolgáltatásnyújtás szerinti tagállamban (adminisztratív, jogi, bürokratikus, stb.) (adminisztratív, jogi, bürokratikus, stb.)
Megoldás Európai Közösségek Bírósága – kiterjedt esetjog, hogy érvényt szerezzen a szolgáltatásnyújtás szabadságának De ez hosszadalmas, nehézkes→ Az esetjog kodifikálása→ A belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelv elfogadása
Bolkestein=Frankenstein?
A BELSŐ PIACI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL SZÓLÓ IRÁNYELV december 12.: az Európai Parlament, illetve az EU Tanácsa elfogadta a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelvet, amely: december 28-án lépett hatályba; december 28-án lépett hatályba; december 28-ig kellett a tagállamoknak átültetniük a hazai jogrendszerükbe december 28-ig kellett a tagállamoknak átültetniük a hazai jogrendszerükbe.
Az irányelv átültetése az egyes tagállamokban Kevés konkrét információ Kevés konkrét információ Kölcsönös értékelés folyamata 2010-ben (engedélyezési rendszerek/követelmények) Kölcsönös értékelés folyamata 2010-ben (engedélyezési rendszerek/követelmények) Tagállamok átvilágították, deregulálták jogrendszereiket Tagállamok átvilágították, deregulálták jogrendszereiket Egyablakos ügyintézés kialakítása valamennyi tagállamban – elmaradások léteznek Egyablakos ügyintézés kialakítása valamennyi tagállamban – elmaradások léteznek Elsődleges tapasztalat: sok engedélyezési rendszer/követelmény eltörlésre került Elsődleges tapasztalat: sok engedélyezési rendszer/követelmény eltörlésre került
Az irányelv átültetése Magyarországon A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló évi LXXVI. törvény; A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló évi LXXVI. törvény; Kb. 90 törvény módosítása (nagy része csomagban: évi LVI. tv.) Kb. 90 törvény módosítása (nagy része csomagban: évi LVI. tv.) Kb. 100 kormányrendelet módosítása Kb. 100 kormányrendelet módosítása Kb. 100 miniszteri rendelet módosítása Kb. 100 miniszteri rendelet módosítása Új jogszabályok elfogadása (pl. integrált ügyintézési és tájékoztatási pontról március 24-én részletszabályok elfogadása) Új jogszabályok elfogadása (pl. integrált ügyintézési és tájékoztatási pontról március 24-én részletszabályok elfogadása)
AZ IRÁNYELV (és a kerettörvény) ALKALMAZÁSI KÖRE Minden szolgáltatásra vonatkozik, amely nincs egyértelműen kizárva az irányelv hatálya alól. Minden szolgáltatásra vonatkozik, amely nincs egyértelműen kizárva az irányelv hatálya alól. A hatály alól kivett szolgáltatások a harmonizált jogterületek, illetve egyes „érzékeny”-nek tekinthető szolgáltatások (pl. szerencsejátékok) A hatály alól kivett szolgáltatások a harmonizált jogterületek, illetve egyes „érzékeny”-nek tekinthető szolgáltatások (pl. szerencsejátékok)
A SZABÁLYOZÁS FŐBB ELEMEI Jelentős dereguláció a magyar jogrendszerben (több mint 300 érintett jogszabály átvilágítása előzte meg) Főszabály: sem a letelepedéssel, sem az ideiglenes jelleggel határon átnyúlóan nyújtott szolgáltatások nem korlátozhatóak sem engedélyezéssel, sem bejelentési kötelezettség előírásával Főszabály: sem a letelepedéssel, sem az ideiglenes jelleggel határon átnyúlóan nyújtott szolgáltatások nem korlátozhatóak sem engedélyezéssel, sem bejelentési kötelezettség előírásával Kivétel: letelepedés esetében közérdeken alapuló kényszerítő indok (részletes jelentéstételi kötelezettség mellett) Kivétel: letelepedés esetében közérdeken alapuló kényszerítő indok (részletes jelentéstételi kötelezettség mellett) határon átnyúló szolgáltatás esetén: csak 4 indok mentén (és részletes jelentéstételi kötelezettség mellett!!)
A SZABÁLYOZÁS FŐBB ELEMEI II. Garanciális szabály: csak törvényben kerülhet szabályozásra engedélyezés/bejelentési kötelezettség Garanciális szabály: csak törvényben kerülhet szabályozásra engedélyezés/bejelentési kötelezettség Bejelentés jogintézményének bevezetése a kerettörvényben = bejelentéssel egyidejűleg megkezdhető a tevékenység (nem engedélyezés!!!) Bejelentés jogintézményének bevezetése a kerettörvényben = bejelentéssel egyidejűleg megkezdhető a tevékenység (nem engedélyezés!!!) (letelepedés esetében 52 esetben engedélyezést bejelentés váltja fel, határon átnyúló esetben csak 15 engedélyezési rendszer és 25 bejelentési kötelezettség!!!!)
A SZABÁLYOZÁS FŐBB ELEMEI III. Hatósági eljárások egyszerűsítése (pl. hatóság hallgatása esetén engedély megadottnak tekintendő, benyújtandó dokumentumok száma, köre egyszerűsödik, határozott idejű engedélyeket határozatlan idejűekkel történő felváltása, stb.) Hatósági eljárások egyszerűsítése (pl. hatóság hallgatása esetén engedély megadottnak tekintendő, benyújtandó dokumentumok száma, köre egyszerűsödik, határozott idejű engedélyeket határozatlan idejűekkel történő felváltása, stb.) Egyablakos ügyintézés (elektronikusan is!) → Egyablakos ügyintézés (elektronikusan is!) → integrált ügyintézési és tájékoztatási pont: Feladata: Tájékoztatás (eljárásokról, hatóságokról, követelményekről, jogsérelemről, stb.) Tájékoztatás (eljárásokról, hatóságokról, követelményekről, jogsérelemről, stb.) Hatósági ügyintézés egyablakban (eljárási cselekmények, adatszolgáltatás teljesítése) Hatósági ügyintézés egyablakban (eljárási cselekmények, adatszolgáltatás teljesítése)
MIT HOZ NEKEM? Könnyebb ügyintézést belföldön és külföldön (egyablakos ügyintézés) Könnyebb ügyintézést belföldön és külföldön (egyablakos ügyintézés) Könnyebb külföldi letelepedést Könnyebb külföldi letelepedést Könnyebb határon átnyúló szolgáltatásnyújtást Könnyebb határon átnyúló szolgáltatásnyújtást Könnyebb hozzájutást szolgáltatásokhoz fogyasztóként vagy üzleti felhasználóként Könnyebb hozzájutást szolgáltatásokhoz fogyasztóként vagy üzleti felhasználóként
AZ ÜGYINTÉZÉS EGYSZERŰSÍTÉSE Egyablakos ügyintézési pontok= integrált ügyintézési és tájékoztatási pont (kerettörvény + Vhr): ahol a szolgáltatók minden eljárást el tudnak intézni, és az összes alaki követelményt teljesíthetik; Egyablakos ügyintézési pontok= integrált ügyintézési és tájékoztatási pont (kerettörvény + Vhr): ahol a szolgáltatók minden eljárást el tudnak intézni, és az összes alaki követelményt teljesíthetik; Cél: a szolgáltató számára egyetlen ügyintéző tárgyalópartner biztosítása; Cél: a szolgáltató számára egyetlen ügyintéző tárgyalópartner biztosítása; Elektronikus ügyintézés; Elektronikus ügyintézés; Egyszerűbb ügyintézés; Egyszerűbb ügyintézés; Az információk könnyen hozzáférhetőek. Az információk könnyen hozzáférhetőek.
Az irányelvvel kapcsolatos írásos tájékoztatás www. kulugyminiszterium.hu www. kulugyminiszterium.hu MKIK kiadvány: Szolgáltatási irányelv az Európai Unióban; MKIK kiadvány: Szolgáltatási irányelv az Európai Unióban; irányelv szövege irányelv szövege Magyar Közlöny 2009/94. szám: kerettörvény szövege Magyar Közlöny 2009/94. szám: kerettörvény szövege kézikönyv a szolgáltatási irányelv végrehajtásáról (=értelmező rendelkezések) kézikönyv a szolgáltatási irányelv végrehajtásáról (=értelmező rendelkezések)
dir/leaflet/services_directives_hu.pdf
A szolgáltatási irányelv hazai és külföldi alkalmazása során tapasztalat nehézségek esetére Külügyminisztérium EU Gazdaságpolitikai Főosztály Budapest, 1027 Nagy Imre tér 4. Telefon: Fax: E-levélcím:
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Kátai Anikó főosztályvezetőKülügyminisztérium EU Gazdaságpolitikai Főosztály EU Gazdaságpolitikai Főosztály