dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Európa 2020 Stratégia - EU foglalkoztatás kerete Intelligens, fenntartható, inkluzív növekedés magas foglalkoztatottság és termelékenység, erős társadalmi kohézió érdekében. Megosztott hatáskör, döntően tagállami felelősség. Konkrét közös célok 5 területen: foglalkoztatás, K+F, éghajlat & energia, oktatás, szegénység & kirekesztés - foglalkoztatás: 75 % (20-64) (2010: 64.1%) - üvegházhatás: emisszió 20-30% csökkentése (1990=100%) Megvalósítás útja: Európai Szemeszter, EU-s támogatások – éves növekedési jelentés – tagállami akciótervek – tagállam-specifikus ajánlások
szektorális folyamatok globalizáció, nemzetközi termelés technikai fejlődés, tudásintenzív ágazatok EU 2020 stratégia belső összefüggései demográfia válság után - ciklikus folyamatok
-foglalkoztatottak elöregedése Közlekedési Fehér Könyv: 26% 50 év fölött vs. 22% átlag -szakképzett munkaerő növekvő hiánya -kb fő teherszállítás -kb fő tengerhajózás területén -kb fő folyami hajózás -városi közlekedés
- Általános szakpolitikák - Speciális célzott szakpolitikák csoportoknak Általános szakpolitikák – EP ajánlások -Aktiválás – munkaerőpiaci bevonás -Munkaerőmozgás ösztönzése + külföldi munkaerő -Országon belüli mobilitás ösztönzése -Képzés: foglalkoztatottak, munkanélküliek -Az ágazat, a szakma vonzerejének növelése -Magas minőségű munkahelyek kialakítása -Munkakörülmények javítása -Átláthatóbb munkaerőpiac -Partnerségek erősítése
-Fiatalok -Idősek -Nők -Migránsok
EU szintű ifjúsági munkanélküliség % -Ifjúsági Garancia -modern technikai imázs – info-kommunikáció terjedése - egyetemi szintű duális képzés
Közlekedési Fehér Könyv: 26% 50 év fölött vs. 22% átlag - aktív idősödés - élethosszig való tanulás, motiváció, versenyhelyzet elkerülése - munkahelyi egészség és biztonság (zaj, vibráció, mozgásszervi betegség, stressz, stb.) - rugalmas munkaidő-beosztás, részmunkaidő - progresszív nyugdíjba vonulás, részidős nyugdíj
A közlekedési szektorban: 18% vs 45%. - munkakörülmények, beleértve munkaidő, munkaidő- beosztás, munkavégzés helye - előrelépési lehetőség, karrier - családi és munkahelyi élet összeegyeztetése - férfi-centrikus ergonómia - erőszak, bántalmazás veszélye - előítélet; attitűd megváltoztatása ILO módszertan: teljes életpálya mentén
Köszönöm a figyelmüket.