A falvak hatékonyságának vizsgálata Öttömös, 2015. február 4. HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Összeállította: Horváth Józsefné
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Önkormányzati szövetségek lehetőségei a szakmaközi egyeztetésekben
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
Az „Út a munkához” program évi változásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
„Út a munkához”program
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Innovációs képesség és jólét összefüggései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
„Út a munkához” program
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Baranya Megyei Önkormányzat
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az „Út a munkához” program évi változásai
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

A falvak hatékonyságának vizsgálata Öttömös, február 4. HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19.

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február 4. Tartalom 1.Az elemzés célja 2.Falusi helyzetkép 3.Megváltozott önkormányzati rendszer 4.Érdekérvényesítés, érdekképviselet 5.Erőforrások optimális kihasználása 6.Közfeladatok ellátása 7.Jövő biztosítása 8.Falusi problématérkép 9.Ajánlások 2

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Az elemzés célja december 28-án kihirdetett, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) lényeges elemeiben változtatta meg a települési önkormányzatok működési rendjét  új kihívások a falusi önkormányzatok számára Helyi önkormányzat A demokratikus társadalom egyik legfontosabb „lába” A választók érdekeinek képviselete közvetlen környezetüket, közösségüket érintő kérdésekben Hatékonyságának szempontjai a.Érdekképviselet, érdekérvényesítés b.Erőforrások optimális kihasználása c.Közfeladatok ellátása d.Jövő biztosítása Folyamatosan változó rendszer  pillanatkép Főbb feszültségi pontok áttekintése 3 Érdekképviselet Erőforrások kihasználása Közfeladatok ellátása Jövő biztosítása

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Falusi helyzetkép 121 nagyközség 2687 község – 1125 aprófalu – 414 törpefalu A lakosság 25,1%-a lakik községekben A népesség természetes fogyása és a belföldi vándorlás együttesen a falvakat érinti hátrányosan 4 A lakónépesség számának változása között

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Falusi helyzetkép A legalább érettségivel rendelkezők aránya a 18 év felettiek között a falvak és aprófalvak esetében az országos átlag (49,7%) alatt van községekben a foglalkoztatottak aránya (53,0 %) alacsonyabb, mint a városokban (59,8%), ill. az ország egészében (57,7%) 8 %-os munkanélküliségi arány jellemző, meghaladva az országos átlagot (5,87%) (apró- és törpefalvak esetében 9,3% és 10,4%) 5

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Falusi helyzetkép a városokban 1000 lakosra 59 db működő vállalkozás jut, a nagyközségekben 41 db, a községekben 36 db A személyi jövedelemadó alap egy főre vetített értéke a falvakban 700 ezer forint (országos átlag: 843 ezer Ft; apró- és törpefalvakban 630 ezer és 601 ezer Ft) Az egy főre jutó jövedelem 2013-as árakra számolt reálértéke az elmúlt tíz évben jellemzően a falvakban növekedett 6

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Falusi helyzetkép A közműolló az elmúlt tíz évben a falvakban folyamatosan zárult A fővárosban 1000 lakosra 370 internetelőfizetés jut, a falvakban a mutató értéke 200 alatt (nagyközségek és a községek 191 és 180, aprófalvak és törpefalvak 162 és 159) 7

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Megváltozott önkormányzati rendszer Mötv. célja: működésbeli és költséghatékonyságbeli optimalizáció Főbb rendelkezései: – Feladatok átrendezése – méret és teljesítőképességi kritérium szerint – Tisztviselők áthelyezése – Feladatalapú finanszírozás bevezetése – Feladatok közötti átfinanszírozás kiiktatása – Pénzügyi kontroll Jelenlegi állapot: nem végleges, folyamatos finomítások 8 Megyei jogú város Város Község közszolgáltatások biztosítása a megye egészére vagy nagy részére közszolgáltatások ellátása a saját területén és vonzáskörzetében élők számára a helyi lakosok alapvető szügségeit ellátó közszolgáltatások

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Érdekérvényesítés Polgármester – Aktivitás  passzivitás – Ügyek „kijárásának” szüksége Önkormányzati szövetségek – 8 országos minősítésű szövetség  javaslattétel, konzultáció – Önkormányzatok Nemzeti Együttműködési Tanácsa (ÖNET)  egyeztetés szüksége a költségvetésről és a feladatokról, azok finanszírozásáról Szükség: – Párbeszéd és partnerség megalapozása – Koordináció – Kapacitásépítés – Érdekérvényesítés alsóbb szinteken 9

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Erőforrások optimális kihasználása A statisztikákon túlmenő problémák – Háztájik eltűnése, beruházások elmaradása, rossz infrastruktúra, adóbevételekből származó egyenlőtlenségek Jó gyakorlatok országszerte a termőföld, erdő, legelő, gyümölcsös, turisztikai vonzerő, gazdasági élet aktivitásának ösztönzésére – Közösségi gazdálkodás A megszokott polgármesteri tevékenységeken túlmutató készségeket és képességeket igényel Felkészítést, szakmai és pénzügyi támogatást A helyi termékek előállításának rendszere többlépcsős folyamat – Közösségek megtartása, erősítése – Elszivárgó pénzek megtartása alapfeltétel a forráselvonás csökkentése, megszüntetése – helyi szinten a gazdasági aktivitást ösztönző cselekvések Szükség: – Előre tervezhető fejlesztési források – Hatékonyan működő, a tervezést és végrehajtást segítő információcsere lehetővé tétele – ASP – Kapacitás a humán erőforrások megtartására, bevonzására 10

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Közfeladatok ellátása Letisztázatlan vagy ellentmondásos hatáskörök – Feladatok folytonos újrarendezése – Különböző településtípusok feladatainak ellentmondásossága A feladatfinanszírozás hiányosságai – A források és a feladatok kompatibilitásának hiánya főként az oktatás, egészségügy, szociális ellátás és fejlesztések terén – Speciális településformák és szolgáltatások differenciálási hiánya Közszolgáltatások színvonala – Előírások, monitoring hiánya – Differenciálás hiánya – Erőn felüli vállalások Tisztviselői életpályamodell hiánya – Jövedelmek közötti különbségek – Kiszámítható, hosszú távú egzisztencia pálya iránti igény a helyi ön- igazgatóképesség és ön-fenntartóképesség lassú, de visszafordíthatatlan leépülésének elkerülése érdekében 11

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Jövő biztosítása Az önfenntartásra ösztönző, racionális és színvonalas közszolgáltatások nyújtásának biztosítása – ehhez további finomítások szükségesek Élő közösség, település élhetősége Önfenntartásra törekvés Településvezetők szakmai támogatása 12 Jövő biztosítása Erőforrások kihasználása Közszolgáltatok ellátása Érdekérvényesítés

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Falusi problématérkép 13

A falvak hatékonysága HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Öttömös, február Ajánlások 1.Polgármesterek, településvezetők támogatása közösség- és gazdaságfejlesztő terveik kivitelezésében a)motiválása a saját kezdeményezések elindításában, b)együttműködés kialakítására a környező településekkel, valamint az érdekszervezetekkel 2.Az Mötv. további finomhangolása a)állami és önkormányzati feladatok és hatáskörök egyértelmű lehatárolása b)a feladatfinanszírozás korrekciója, speciális helyzetekre való tekintettel c)a közszolgáltatások egyenlő színvonalának biztosításának lehetővé tétele 3.Párbeszéd megerősítése a központi, megyei és helyi döntéshozók közötti a)a falvak érdekeinek, az államreform-program megvalósult eredményeinek, az alulról jövő megoldási javaslatoknak a becsatornázása, b)az adatszolgáltatási és monitoring rendszer kiterjesztése, c)a helyi, járási és megyei szereplők közötti párbeszéd intézményesítése 4.A falvak erőforrásainak jobb kihasználása a)Önfenntartásra törekvés, b) a gazdasági potenciál és a humán erőforrás kiaknázására, helyben tartása, c)a pénzügyi tervezhetőség megerősítése, d)a helyi igényeket figyelembevevő fejlesztések biztosítása, e)a falvak élhetőségét, attraktivitását szolgáló kezdeményezések támogatása 14

Köszönöm a figyelmet! Zsár Virág, Csite András HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ 1051 Budapest Október 6. u