A gázüzemű közlekedés elterjedésének externális és más kedvező hatásai Dr. Somogyi Andrea, Ph.D. Csonka Attila - Dr. Kocsis Tamás, Ph.D – Lipcsei Gábor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A globális melegedést kiváltó okok Készítette: Szabados Máté.
Advertisements

A gázüzemű közlekedés elterjedésének átfogó vizsgálata Domanovszky Henrik MGKKE elnöke, projekt koordinátor IFFK 2016 – Budapest,
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
Budapest Airport, a T1 bezárása Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója május 24.
A 21. század útburkolata Dr. Geiger András, Dr. Holló András DS Fejlesztés MOL, Finomítói Termékfejlesztés 1 Budapest, március 26. Greennovációs.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
Magyarország gyógyfürd ő i és gazdasági vonzata. Magyarország különösen gazdag gyógyvizekben, termál- és gyógyvíz készletei alapján Európa országai közül.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az új METÁR szabályozás és a biomassza piac
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
A Levegő összetétele.
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
PÉLDÁK: Beruházás értékelés Kötvény értékelés Részvény értékelés.
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
Becslés gyakorlat november 3.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
A konszolidáció módszertanáról
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kockázat és megbízhatóság
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Levegőszennyezés matematikai modellezése
PANNON-LNG Projekt Tanulmány
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
Környezetgazdaságtan 1
Környezet és Energia Operatív Program Energetikai pályázatai
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Ki meri hamarabb beismerni?
Válaszok a globális oktatáspolitikára
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
Élj ökosan – generációkon át II.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
a hatékonyabb munkába segítésért
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
14 év szakmai tapasztalat
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Megújuló energiaforrások
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
A piaci árak alakulása Bevezetés Mi a vizsgált probléma?
Készítette: Koleszár Gábor
Energia-források: Nap geotermikus nukleáris Energia.
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A gázüzemű közlekedés elterjedésének externális és más kedvező hatásai Dr. Somogyi Andrea, Ph.D. Csonka Attila - Dr. Kocsis Tamás, Ph.D – Lipcsei Gábor

Nemzetközi és hazai szakirodalmi kutatás Kőolaj import kiváltásával járó nemzetgazdasági hatások Magyarországra szabott WTT számítás Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata CNG-LNG elterjedés externáliái (2020,2025,2030.) Helyi és globális légszennyezés externália- megtakarítása Városi buszközlekedés externáliái – valós, mért értékek alapján

Nemzetközi és hazai szakirodalmi kutatás Világszerte ismert a közlekedésből eredő kibocsátás káros hatása a környezetre A humán-egészségügyi, epidemiológiai vizsgálatok jellemzően hiányoznak a hatásvizsgálatokból Korrelációs és regressziós számítások: szálló por koncentráció és a légúti megbetegedések aránya között nem mutatható ki igazolható kapcsolat Népegészségügyi hatás monetizálása nem lehetséges Elfogadott kárköltségek – externália számítások alapja

Kőolajimport kiváltásával járó nemzetgazdasági hatások Kőolaj szállítás diverzifikáltabb, mint a földgáz (csővezeték), Árak: kőolaj – világpiaci ár; földgáz – lokális ár Alacsony gázárak – elmaradnak a tőkeigényes beruházások középtávon Infrastruktúra: megfelelő kiépítettség- földgáz hálózat kapacitása többszörösére kialakítva - kihasználatlan Magyarország primer energiahordozók szerinti importfüggősége Forrás: Eurostat és Földgázszállító Zrt. Szénhidrogének: 70-90%-os sávon belül mozognak Szilárd tüzelőanyag import csökkenés- hazai lignitbányászat

Magyarországra szabott WTT számítás WTT (well to tank) – üzemanyagok származásának és szállítási útvonalainak összehasonlítására alkalmas életcikluselemző módszertan Működési energiafelhasználásra és ÜHG kibocsátásra fókuszál – összesen 11 CNG és LNG szcenárió (hazai kitermelés és import) Konklúziók: Legalacsonyabb fajlagos energiaigény: hazai konvencionális gáztermelésre alapozó cseppfolyósító üzem Szintézisgázos útvonalaknál a legmagasabb az energiaigény, legalacsonyabb az ÜHG kibocsátás Depónia gáz hasznosításnak egyértelműen jobbak az energiaigény mutatói, mint az importnak, ÜHG szempontjából „CO 2 nyelő”

Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Számítás alapja: hazai járműállomány becsült nagysága, CNG-LNG(%) Helyi VOC, NOx és PM és globális légszennyezők CO 2 és CH 4 vizsgálata Gázos járművek milyen meghajtást helyettesítenek?

Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Az externália számítás nem önmagában szolgáltat eredményt, hanem valamihez képest: azaz arra adunk a továbbiakban becslést, hogy milyen externális pénzösszegek megtakarítása várható a CNG-LNG meghajtások várt terjedése során.

Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Helyi légszennyezők Közlekedésből- szállításból származó 1 t VOC kibocsátásának kárköltsége EUR, 1 t NOx kibocsátásának kárköltsége EUR, 1 t PM kibocsátásának kárköltsége EUR.

Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata CNG-LNG meghajtással elkerülhető helyi légszennyezési externáliák (EUR/év, diszkontálatlan értékek)

Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Globális légszennyezés területén elérhető externália megtakarítások CO 2 - egyenértékben kifejezve 1 t CH 4 üvegházgáz potenciálja 28 tonna CO 2 -ével egyenértékű (IPCC, 2014). 1 t közlekedésből származó CO 2 kárköltsége 90 EUR. CNG-LNG meghajtással elkerülhető globális légszennyezési externáliák Magyarországon (EUR/év)

Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata CNG-LNG meghajtással elkerülhető globális légszennyezési externáliák (EUR/év, diszkontálatlan értékek)

Elterjedéssel járó externáliák vizsgálata Bizonyított: CNG/LNG meghajtás pozitív externáliája CO 2 kapcsán Ezért az externália-megtakarítás számításon túlmenően vizsgáltuk a CO 2 kvóta bevétel alakulását Nemzetgazdasági szinten jelentős bevételt jelenthet Kvóta árak növekedni fognak közép- és hosszú távon Kedvezőtlen körülmények esetén 2020-ban 5-6 százezer Eurós, 2030-ban 2-3 millió eurós nagyságrendű, Kedvező esetben 2030-ra millió Eurós plusz bevétellel lehet kalkulálni

Eddig csak elmélet… Miskolc március 29 – április 1.

Városi buszközlekedés externáliái – valós, mért értékek alapján, Miskolcon 75 db-os CNG buszflotta vs. 75 db EURO 4-es dízel busz (részecskeszűrővel) PAN-LNG projekt keretében KTI PEMS berendezésével menet közben folyamatosan elemezte a kibocsátott gázok összetételét és mennyiségét Mért adatok közül a CO2 és NOx szennyezők értékeivel frissítettük az elméleti számításokat – reális adatok Az amúgy sem csekély externália megtakarításoknál is nagyobb hasznokat várhatunk, ha mért adatokra és a ténylegesen kiváltott motorokra alapozzuk a számításokat.

Városi buszközlekedés externáliái – valós, mért értékek alapján, Miskolcon (EUR)

A gázüzemű közlekedés elterjedésének externális és más kedvező hatásai Dr. Somogyi Andrea, Ph.D. Csonka Attila - Dr. Kocsis Tamás, Ph.D – Lipcsei Gábor