RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Advertisements

A gyermekvédelmi rendszer működése és hiányosságai
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Az iskolai szociálismunka
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Életminőség.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Egészségpolitika.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Családi napközi.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A kvázi-professzionális gyermekvédelemben barkácsolt életutak Rácz Andrea MSZT - Társadalmi nemek szekció, Debrecen
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Controlling a gyakorlatban
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
TÁMOP / Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért május 31. TERÜLETFEJLESZTŐK SZAKMAI MŰHELYE.
Az EEM helye a menedzsmentben
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A research project funded by the Framework 7 Research programme of the European Union A gyermekvédelmi gondoskodásban élők továbbtanulását, felsőoktatásban.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Speciális gyermekvédelem
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az üzleti terv megalapozása – röviden a szükségletfelmérésről OFA Kooperáció projekt Műhelymunka november 12.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
„NŐ AZ ESÉLY” TÁMOP B-2- 12/ , 0012.
Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Közgazdálkodás és Közpolitika MSc / MSc in Public Policy and Management* Hajnal György (Tanszékevezető,
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
Biyovis a mi üzletünk.
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A civil szervezetek hatásméréséről
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban

Evaluáció céljai 1990-es évek: szolgáltatási monitoring, majd tervezés, jó gyakorlatok terjesztése, számszerűsíthető eredmények (költség-haszon ) „Amit nem tudunk mérni, azt nem tudjuk irányítani!” Ellátás eredményeinek feltérképezése, kauzalitás Célok és elvárások összevetése  Process: Szolgáltatási folyamatot elemez  Output: Szolgáltatás „termékeit” vizsgálja (képzés, kliensekre jutó idő)  Outcome: Szolgáltatás tényleges eredményeire koncentrál >>igénybevevőkre és társadalomra gyakorolt hatások rövid- és hosszútávon

Evidencia alapú policy és gyakorlat  Gyermek a helyi közösségben, a helyi közösség ereje  Szülőkkel való kapcsolattartás erősítése, szülői reziliencia fejlesztése (adekvát problémakezelés, stressz-kezelés, pozitív viszonyulás a gyermekhez)  Szakemberek kompetenciáinak fejlesztése a tevékenységekben és a szolgáltatási folyamatokban való professzionális részvételhez (partnerségek, multidiszciplinaritás, erősebb vezető kontroll, minőségi munkavégzés indikátorai)  Érdekeltek / érintettek bevonása, a participáció, mint jog Jól dokumentált kudarc nem lehet siker a gyermekvédelemben

Nemzetközi modellek, értelmezési keretek Evidencia alapú policy (ok és hatás, „travel distance”) Reszponzív modell (sokszereplős folyamat, pozitívumokra építés, nem standardizált a gyakorlat) Önevaluáció (reflexivitás) Outcome-menedzsment (esetvitel gyakorlatba való becsatornázása, választás lehetősége az ellátás során) Konceptuális térkép (reflexivitás, családi működés, közösségi erőforrások, networking, kompetenciahatárok, társadalmi normák közvetítése) Tervezés és mérés innovativitás Normatív és expilicit szükségletek elismerése

Ellátás-háza modell (2013)

Gyermekvédelmi rendszer társadalmi beágyazottsága

Indikátorok és hatékonysági modellek a hazai gyermekvédelemben Szolgáltatási indikátorok fejlesztése:  meghatározva az adott tevékenység (mit mérünk?)  rögzítve az indikátort (hogyan mérünk?)  hozzárendelve a forrást (miből származik az adat?) Evaluációs modellek:  elvárások és eredmények  a rendszer egyes szereplői,  a vizsgált ellátás  szakellátás rendszere  és annak más társadalmi rendszerekkel való kapcsolata vonatkozásában.

Kutatási dimenziók Általános gyermekotthoni modell Speciális és különleges ellátás Nagykorúak támogatási rendszere Nevelőszülői ellátás és segítő háttere Gyermekvédelmi gyámság (horizontális szint) Egyéb szakszolgáltatások Felnőtté válás, társadalmi integráció támogatása Pilot tesz: 1 intézményes ellátásban és 4 nevelőszülői családban nevelkedő gyermek esetében (5-8 interjú / esettanulmány)

Evaluációs modellek a gyakorlatban Gyermekről szóló információk esetlegesek Gyermekvédelmi pozíciók feszültséggel teliek Szülő (anya) elveszettnek érzi magát a rendszerben Szülői kompetenciák megerősítése hiányzik Információhiány a szolgáltatási folyamat egyes szintjein, pozitívumokra való építés elmarad Szakellátásban való út és az onnan kivezető út ha tervezett is, nem kerül értelmezésre. Szűkös kapcsolati háló, gyenge kötések ereje

A hatékonyságmérések hatóköre

Kutatás – gyakorlat – közpolitika kutatás = tudásmenedzsment !???????????????? esettanulmányok elemzése, etikai dilemmákban való eligazodás; kutatási eredmények széles körben való megosztása; egyes problémákra reagálandó jó gyakorlatok, sikeres példák gyűjtése,módszertan megújítása; képzések, továbbképzések fejlesztése a hiányokra reagálva; tematikus programok biztosítása (kompetens gyermek, kompetens felnőtt); sztenderdizált és nem sztendedizált gyakorlatok azonosítása; folyamatos párbeszéd, reflexió, disszemináció.

Köszönöm a figyelmet!