„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Kistérségi közoktatás Tények és vélemények egy kérdőíves vizsgálatból Balázs Éva Ph.D tudományos főmunkatárs Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A közoktatásirányítás területi szintjei Szint F u n k c i ó Politikai IgazgatásiSzakmai Országos ParlamentOKM, OH, MÁKOFI, EDUCATIO, NSZFI Regionális RFT, RFKB OH, MÁK Képző Központok, TÁMOP h álózat ok Megyei Önkormányzat Főjegyző, ügyosz-Okt. intézmények, testület, bizott-tályok; tervezésSzakszolgálatok, ságokszakmai szolgál- Kistérségi TKT tanács Munkaszervezetektatók, Települési Önkormányzat jegyző, hivatalEGyMI Intézményi IskolaszékIgazgató, vezetőkNevelőtestület
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Kistérség – mi is? Művi (statisztikai, fejlesztéspolitikai fogalom) vagy valós társadalmi egység? Többcélú kistérségi társulás – egyéb helyi, térségi együttműködésben részt vevők – kimaradók, kihagyottak… - Kötelező és vállalható TKT feladatok (területek, db) - Feladatokra társult /nem társuló települések - Máshová / ide társuló települések, intézmények - Irányítási, fenntartói társulás(ok), iskolaszövetségek - Iskolák, szakszolgálatok, szakmai szolgáltatások Közigazgatási határokon túlnyúló élő kapcsolatok Kistérségben élő gyerekek – hol tanulnak, hová mennek?
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A vizsgálatról SzMM–NSzFT pályázat Online kérdőív, teljes körű adatfelvétel, 2009 Válaszadók: kistérségi referensek, szakemberek Leíró és problémafeltáró kutatás: – kistérségi szintű közoktatási rendszer – irányítás: szervezet, humánerőforrás – együttműködések – továbbtanulási problémák, javaslatok
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Válaszadás Régió /megye Válaszadó kistérségek Az érintett települések HH kistérségek (országos) aránya, % Pest megye 50,044,40,0 (6,3) Észak-Magyaro. 59,162,553,8 (50,0) Észak-Alföld 33,327,488,9 (88,9) Dél-Alföld 60,061,866,7 (76,0) Dél-Dunántúl 44,040,581,8 (72,0) Közép-Dunánt. 61,569,718,8 (19,2) Nyugat-Dunánt. 48,060,98,3 (24,0) Ország 51,754,150,6 (54,7)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A TKT közoktatás humánerőforrása 18 kistérség: nincs közoktatási szakember 6 kistérség: munkaszervezet vezető végzi Referensek kétharmada közalkalmazott Háromnegyedük diplomás, 10% többdiplomás Kétharmaduk pedagógiai végzettségű, 15% jogi- államigazgatási diplomás Szakmai tapasztalat: 20%: 1-5 év, 3/4-ük 10 felett
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A kompetenciamérések ismerete OKM-et VégzettségTapasztalat, év Diplo- más Nem dipl. Átlag * –55–1010– Átlag ** Ismeri 75,831,864,850,0100,080,075,4 Nem ismeri 24,268,235,250,00,020,024,6 *N=88 **N=69
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Mire használják az OKM-et? Iskolák eredményeinek megismerése (91,2%) Egyes iskolák összehasonlítása (78,9%) Eredmények megvitatása, értelmezése (70,2%) Tervezés, fejlesztési célok kijelölése (70,2%) Pályázatok készítése (63,2%) Szülők, tanulók tájékoztatása (24,6%) Iskolavezetők értékelése (17,5%) Egyéb: mérési-értékelési rendszer kialakítása; statisztikák készítése (1-1 kistérség)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Szakszolgálati ellátások Tevékenység Saját intézményben Megállapodás útján N Logopédia28,271,871 Nevelési tanácsadás25,474,663 Gyógytestnevelés27,672,458 Pályaválasztási t.a.18,981,153 Gyógyped.tan. adás29,071,031 Korai fejlesztés24,076,025 Fejlesztő felkészítés18,281,822 + szakmai szolg. (3); tanügyigazgatás (2); iskolapszcichológia, konduktív pedagógia, pszichiátria, SNI ellátás, úszásoktatás (1-1)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Szakszolgálatok területi lefedettsége Részesülő települések aránya, % Logopédia Nevelési tanácsadás Gyógytest- nevelés Pálya- választási tanácsadás – 25 0,0 4,51,8 25,1 – 50 0,03,04,53,6 50,1–99,9 22,321,221,319, ,875,865,269,6 100 felett 3,93,04,55,4 Átlagos ellátás % 97,196,293,093,2
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Szakszolgálatok tanulói lefedettsége Részesülő gyerekek aránya, % Logopédia Nevelési tanácsadás Gyógytest- nevelés Pálya- választási tanácsadás – 0,5 0,0 1,8 3,6 0,0 0,51 – 1,0 0,0 1,8 4,2 1,01 – 5,0 34,835,743,610,4 5,01 – 10,0 34,828,625,5 8,3 10,01 –50,0 13,014,3 7,362,5 50,01–99,9 13,014,312,7 2,1 100 – 4,3 5,4 5,512,5 Átlagos ellátás % 21,323,321,339,4
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Együttműködések – 1 Leggyakoribb:KistérségMikrot. Sportversenyek szervezése47,2%20,2% Tantárgyi versenyek38,2%19,1% Továbbképzések szervezése41,6%10,1% Ált. isk.vezetői munkaközösség42,7% 9,0% Pályázatok készítése32,6%19,1% Óvodavezetői munkaközösség40,4% 7,9% Pályaorientáció, -tanácsadás36,0% 4,5% Főleg iskolai, szakszolgálati, nincs közte térségi irányítási kooperáció
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Együttműködések – 2 Legsikeresebb (N) Nagyon jól Nem jól Egyéb versenyek (8) 100,0%0,0% Sportversenyek (55) 71,2%1,9% Óvodavezetői m.k. (42) 72,5%2,5% Tantárgyi versenyek (46) 70,5%2,3% Közös vezetői munkaköz. (10) 70,0%0,0% Tanári tapasztalatcsere (17) 58,8%0,0% Nem tantárgyi m.k. (10) 58,3%0,0% Utazó pedagógushálózat (30) 58,6%6,9% Iskolai étkeztetés (6) 53,3%0,0%
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Együttműködések – hol, hányféle? Régió /megye 1 –45 – 910 –1415 – Összes féle együttműködésben részt vevő kistérség, db Pest megye Észak-Magyarország Észak-Alföld Dél-Alföld Dél-Dunántúl Közép-Dunántúl Nyugat-Dunántúl Összesen
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Együttműködés és a TKT mint iskolatulajdonos Van-e TKT iskola E g y ü t t m ű k ö d é s területe, szintje kistérségimikrotérségi van HHH tanulókkal foglalkozás 13,326,7 nincs9,06,0 van SNI integráció 26,711,9 nincs9,09,8 van Rehabilitációs foglakozások 26,713,3 nincs6,04,4 És még: munkaerő-gazdálkodás, pályázás, továbbképzés, étkeztetés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Ami a kooperativitásban számíthat TKT fenntartású intézmények száma, aránya Van-e kistérségi oktatási bizottság Van-e közoktatásért felelős szakember Társulás-történet: régebbi megalakulás, nagyobb stabilitás Korábbi együttműködések
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A továbbtanulás problémái Vélemény-kérdés: személyes, szakmai szempontok, referencia Ahol nincsenek (15 kistérség), a kistérségek többségében van önálló kistérségi munkaszervezet van közoktatásért felelős szakember, aki diplomás és nem kezdő van pályaválasztási, pályaorientációs ellátás van középiskola (de nem számít, mennyi) az intézményhálózatban az összevonás jelentős, a bezárás nem van gyerek (de nem feltétlenül sok) nincs jelentős elérési probléma (közelség és/vagy iskolabusz) nem megyei jogú város-központú kistérség A kistérség társadalmi-gazdasági helyzetével, intézményhálózat nagyságával, fenntartói szerkezetével nem mutat összefüggést.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Fő problématípusok Gyerekek, családok: motivációhiány, érdektelenség / irreális elvárások „Bejutni könnyű, bent maradni nehéz” Iskolák: magántanulás; alap- és középfok közti illeszkedés-hiány, pályaválasztás elégtelensége, középfokú szerkezeti problémák HHH: támogatások diszfunkcionalitása; sok a médiában ismert elítélő vélemény az érintettekről Térségi problémák - középiskola távolsága, elérhetőség (közlekedés), migráció anyagi nehézségei, népességvesztesége - középiskola-hiány (minden; gimnázium; „jó” szakképző – a jók kényszermigrációja) / kapacitástöbblet - egyoldalú vagy hiányos középfokú kínálat - kollégiumok állapota - város és vidék problémák (felkészítés) - térségen belül eltérő társadalmi háttérjellemzők
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A válaszadók javaslatai Pályaválasztási tanácsadás és ehhez kapcsolódó tevékenységek erősítése: térségi ellátás, feladat tartalmi szélesítése, kapcsolat a családokkal Szakképzési intézményrendszer átalakítása: HHH-nak megfelelő képzési típusok; több gyakorlat, gyorsabb szakmához jutás, piacképesebb képzések, mesterek Térségi irányítás és oktatáspolitika: elérés javítása, általános és középfokú képzés összhangba hozása, feladat-el és le- határolás, HHH továbbtanulásra önálló stratégia készítése Oktatás tartalmi és módszertani átalakítása: kompetencia- alapú, korszerű szakma, gyakorlat, alapozó oktatás szerepe Pedagógusok fejlesztése: radikális megújulás, komplex gondolkodás, új pedagógusszerepek, tanár-diák viszony megújítása, tanulói utánkövetés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Miért van szükség további kutatásokra? A kutatás eredménye: sok leíró elem; a kistérségi hálózat „egyben” látása sok valószínűségi kapcsolat feltárása egyes összefüggésekre jó hipotézisek sok szakmai szempont és megfontolandó javaslat alap „jó példák” szisztematikus leírására Korlátai: Összetett, soktényezős jelenségek feltárásához az önkitöltős kérdőív nem elég Jelentős területeken a válaszadó információhiánya (a TKT nem gazdája a kistérségi közoktatásnak) A válaszhiányok „összegződése” a lehetséges oksági kapcsolati modellhez nem elég elemszámhoz vezet
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt Projekt megnevezése: 21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg. „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt A kutatásban közreműködők Balázs Éva Ph.D, témavezető Kovács Katalin Ph.D, szakértő Imre Anna Ph.D, közreműködő kutató Jankó Krisztina Ph.D jelölt, kutatásszervező Oláh Gábor, online kérdőív és SPSS adatbázis-készítés Obál Gábor, rendszertámogatás OFI Kutatási, Kutatásszervezési és Elemzési Központ munkatársai, szakmai vita, javaslatok