A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008
Mi a hatékonyság? Célok – eszközök – módszerek Tanulni és nem gondolkodni hiábavaló, gondolkodni és nem tanulni veszélyes. (Konfuciusz)
tételek, definíciók, bizonyítások nevek, évszámok, adatok, események grammatika, meghatározások, elemzések; helyesírás életrajz, történelmi háttér, cselekmény, memoriter Célképzetek és ideáltípusok (1)
gondolkodási műveletek fejlesztése problémamegoldási stratégiák kialakítása szövegértési és kommunkikációs kompetenciák erősítése kontextusok értelmezése és átjárása modellek alkalmazása és adaptálása Célképzetek és ideáltípusok (2)
A hatékony tudás deklaratív tudás: tudni, hogy mit (know what) - adatok, konkrét ismeretek, tények procedurális tudás: tudni, hogy hogyan (know how) - a megszerzett ismeretek alkalmazása különböző helyzetekben, kontextusokban a tudás forrása: tudni, hogy kitől (know who) a tudás indokoltsága: tudni, hogy miért (know why) Lundvall, Johnson: The Learning Economy 1994 az ismeretek megszerzése, megszervezése, alkalmazása
A hatékony intelligencia verbális/nyelvi: mondd ki! logikai/matematikai: számold ki! vizuális/térbeli: rajzold le! testi/kinesztéziás: táncold el! zenei: énekeld el! interperszonális (személyközi): szervezd meg! intraperszonális (személyes): értékeld! praktikus (gyakorlati): fedezd fel! A többszörös intelligencia ( Howard Gardner: Frames of Mind: Multiple Intelligences, 1993)
A kompetencia Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) tudás kompetencia képességek attitűdök
kognitív eljárások alkalmazása reális (életszerű) helyzetekben kereszttantervi kontextusban nem az iskolai tantárgyakban tanultak reprodukciója nem nyilvánvaló (algoritmussal megoldható) problémák A komplex problémamegoldás képessége A folyamat azonosítás megértés reprezentáció megoldás kommunikálás Gondolkodási mechanizmusok analitikus analógiás kvantitatív kombinatív
A hatékony tanulásszervezés alapelvei tanulóközpontú pedagógiai gyakorlat - differenciált módszertan - személyre szabott tanulási utak - önszabályozó stratégiák kialakítása változatos tanulásszervezési megoldások - tevékenységre épülő tanulói szerepek - kooperatív technikák metakogníció - a gondolkodási műveletek fejlesztése - a tanulási folyamat önkontrollja
Elmélet és gyakorlat
Miről mesél egy tanterem? kommunikáció kooperáció helyváltoztatás csoportmunka f ü g g e l e m s é r t é s
Miről mesél egy másik tanterem? f e l a d a t kommunikáció kooperáció helyváltoztatás csoportmunka
Tanulásszervezés és módszertan tanulásszervezés frontális módszertan előadás magyarázat szemléltetés prezentáció pár- és csoportmunka megbeszélés vita kutatás felfedezés kísérlet dráma egyéni munka kutatás felfedezés
Kooperatív technikák (1) Módszerek (néhány példa) ablak azonos - különböző beszélgetőkör csoportinterjú diákkvartett feladatküldés füllentős háromlépcsős interjú indián beszélgetés kooperatív vita mozaik szóforgó vakhernyó A B C D E
Kooperatív technikák (2) Differenciálás kiemelkedő A B C D E közepes gyenge Többszörös intelligencia verbális logikai vizuális zenei interperszonális
Források és ajánlások (természetesen a teljesség igénye nélkül) Spencer Kagan: Kooperatív tanulás, 2004 Diane Heacox: Differenciálás a tanításban, tanulásban, 2006 Howard Gardner: Frames of Mind: Multiple Intelligences, 1993 Kristen Nicholson-Nelson: A többszörös intelligencia, 2007 Pólya György: A problémamegoldás iskolája,