A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
SPECIÁLIS ANDRAGÓGIA A BÜNTETÉS- VÉGREHAJTÁSBAN Meditációs program a börtönben.
Pedagógia oktatása a Főiskolán Orosz Ildikó. A pedagógia rendszere Bevezetés a pedagógiába Neveléstörténet Neveléselmélet Nevelésszociológia Didaktika.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A kompetenciamérés szerepe a közoktatásban – intézményi eredmények értékelése Környei László Ügyvezető COMMITMENT Köznevelési Kht. Kalocsa november.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Kalocsa Iskolánk városa. Székesegyház Dózsa György Gazdasági, Műszaki Szakközépiskola és Szakiskola, Kollégium OM azonosító:
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
E-learning modellek osztályozása
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Projektszellemű tanítási foglalkozások a szakiskola évfolyamán
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Egészségügyi Menedzserképző Központ
Dr. Kovács László Főtitkár
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Projektmunka Földrajzolok
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Az első hat év programja
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A személyiség mint komponensrendszer
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az értékelési szempontok.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
közoktatás-fejlesztési irányvonalai
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
beruházás-tervezési ABCD
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Vincze Zsolt Szövetség az Életen át Tartó Tanulásért március 14.
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Előadás másolata:

A hatékony tanulásszervezésről Modernizációs stratégiák a közoktatásban dr. Pála Károly 2008

Mi a hatékonyság? Célok – eszközök – módszerek Tanulni és nem gondolkodni hiábavaló, gondolkodni és nem tanulni veszélyes. (Konfuciusz)

tételek, definíciók, bizonyítások nevek, évszámok, adatok, események grammatika, meghatározások, elemzések; helyesírás életrajz, történelmi háttér, cselekmény, memoriter Célképzetek és ideáltípusok (1)

gondolkodási műveletek fejlesztése problémamegoldási stratégiák kialakítása szövegértési és kommunkikációs kompetenciák erősítése kontextusok értelmezése és átjárása modellek alkalmazása és adaptálása Célképzetek és ideáltípusok (2)

A hatékony tudás deklaratív tudás: tudni, hogy mit (know what) - adatok, konkrét ismeretek, tények procedurális tudás: tudni, hogy hogyan (know how) - a megszerzett ismeretek alkalmazása különböző helyzetekben, kontextusokban a tudás forrása: tudni, hogy kitől (know who) a tudás indokoltsága: tudni, hogy miért (know why) Lundvall, Johnson: The Learning Economy 1994 az ismeretek megszerzése, megszervezése, alkalmazása

A hatékony intelligencia verbális/nyelvi: mondd ki! logikai/matematikai: számold ki! vizuális/térbeli: rajzold le! testi/kinesztéziás: táncold el! zenei: énekeld el! interperszonális (személyközi): szervezd meg! intraperszonális (személyes): értékeld! praktikus (gyakorlati): fedezd fel! A többszörös intelligencia ( Howard Gardner: Frames of Mind: Multiple Intelligences, 1993)

A kompetencia Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) tudás kompetencia képességek attitűdök

kognitív eljárások alkalmazása reális (életszerű) helyzetekben kereszttantervi kontextusban nem az iskolai tantárgyakban tanultak reprodukciója nem nyilvánvaló (algoritmussal megoldható) problémák A komplex problémamegoldás képessége A folyamat  azonosítás  megértés  reprezentáció  megoldás  kommunikálás Gondolkodási mechanizmusok  analitikus  analógiás  kvantitatív  kombinatív

A hatékony tanulásszervezés alapelvei  tanulóközpontú pedagógiai gyakorlat - differenciált módszertan - személyre szabott tanulási utak - önszabályozó stratégiák kialakítása  változatos tanulásszervezési megoldások - tevékenységre épülő tanulói szerepek - kooperatív technikák  metakogníció - a gondolkodási műveletek fejlesztése - a tanulási folyamat önkontrollja

Elmélet és gyakorlat

Miről mesél egy tanterem? kommunikáció kooperáció helyváltoztatás csoportmunka f ü g g e l e m s é r t é s

Miről mesél egy másik tanterem? f e l a d a t kommunikáció kooperáció helyváltoztatás csoportmunka

Tanulásszervezés és módszertan tanulásszervezés frontális módszertan  előadás  magyarázat  szemléltetés  prezentáció pár- és csoportmunka  megbeszélés  vita  kutatás  felfedezés  kísérlet  dráma egyéni munka  kutatás  felfedezés

Kooperatív technikák (1) Módszerek (néhány példa)  ablak  azonos - különböző  beszélgetőkör  csoportinterjú  diákkvartett  feladatküldés  füllentős  háromlépcsős interjú  indián beszélgetés  kooperatív vita  mozaik  szóforgó  vakhernyó A B C D E

Kooperatív technikák (2) Differenciálás kiemelkedő A B C D E közepes gyenge Többszörös intelligencia verbális logikai vizuális zenei interperszonális

Források és ajánlások (természetesen a teljesség igénye nélkül) Spencer Kagan: Kooperatív tanulás, 2004 Diane Heacox: Differenciálás a tanításban, tanulásban, 2006 Howard Gardner: Frames of Mind: Multiple Intelligences, 1993 Kristen Nicholson-Nelson: A többszörös intelligencia, 2007 Pólya György: A problémamegoldás iskolája,