Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
1. A kapcsolattartásról általánosan 2. Kapcsolattartás a Csaholci Általános Iskolában 3. A kapcsolattartás formái 4. A családdal való kapcsolattartás fontossága 5. A család és az iskola együttműködését meghatározó tényezők 6. A szülők partnerként való kezelése 7. A partnerség megnyilvánulásának formái 8. Záró gondolatok Tartalomjegyzék
1. A kapcsolattartásról általánosan Az évi LXXIX. Törvény, A szülők jogai és kötelességei fejezet 14.§(2.) d, pontjában olvasható: „ A szülő kötelessége, hogy rendszeres kapcsolatot tartson a gyermekével foglalkozó pedagógusokkal” Kapcsolattartás, együttműködés Családok sajátosságainak figyelembe vétele Szokások tiszteletben tartása Segítségnyújtás
2. Kapcsolattartás a Csaholci Általános Iskolában A PP tartalmazza a szülő, pedagógus és gyermek együttműködésének formáit Konkrét cselekvésben nyilvánul meg Túlmutat a hagyományos iskola- család kapcsolaton
3. A kapcsolattartás formái Napi személyes kapcsolat Szülői értekezlet Nyitott közös programok Őszi projektek Téli projektek Tavaszi projektek Családlátogatás Fogadó óra Nyílt nap Üzenő fal Írásbeli tájékoztatás (egységes kis cetli)
4. A családdal való kapcsolattartás fontossága Családi minták követése Konfliktuskezelés Kommunikáció fontossága A család és az iskola értékrendjének összehangolása A család, mint elsődleges szociális közeg Spontán és tudatos nevelési célok és módszerek keveredése
5. A család és az iskola együttműködését meghatározó tényezők Az értékrend hasonlósága, különbözősége A tudás, a tanulás, az iskola értéke a családon belül A szülő iskolával, pedagógusokkal kapcsolatos élményei, tapasztalatai A pedagógusok és az iskola nyitottsága A család aktuális életciklusa
6. A szülők partnerként való együttműködésének lehetőségei Élhet intézményválasztási jogával Rendszeres tájékoztatást kaphat gyermeke fejlődéséről Részt vehet az iskolaszék megválasztásában Részt vehet az SZMK megválasztásában Kötelessége a gyermekét rendszeresen iskolába járatni.
7. A partnerség megnyilvánulásának formái Napi személyes kapcsolat: friss információhoz jut a szülő napi szinten (kicsi közösség mindenki ismer mindenkit). Szülői értekezlet: évente legalább kétszer. (csak egyénileg adunk információt, jegyzőkönyv és jelenléti ív készül). Nyitott közös programok: -Hagyományőrzés -A szülő részt vehet az iskolai programokban (projekt napok) -Külső partnerek bevonása, változatos színes programok kínálata. -A közösség szabályaihoz való alkalmazkodás segítése.
Őszi projektek -Szüret -Egészség hét -Öregek napja -Bűnmegelőzés és drog prevenció -Főzőverseny -Romanap -Környezetvédelmi őrjárat -Pályaválasztási hét Téli projektek -Mikulás várás -Adventi készülődés -Karácsony- Betlehemezés -Farsang -Hagyományőrzés: disznóvágás Tavaszi projektek -Március 15.-e -Húsvéti készülődés -Tavaszi nagytakarítás -Nagycsoportosok vendégül látása -József Attila szavalóverseny -Gyermek nap -Anyák napja -Osztálykirándulások -Tanévzáró -Ballagó
Családlátogatás -Évente legalább négyszer. -Őszinte négyszemközti beszélgetések -Bizalom teli légkör kialakítás Fogadóóra - Minden hónap első keddje: 1 óra ( 17:00-tól 18:00-ig) Nyíltnap - Évente négyszer - A szülő betekintést nyerhet gyermeke nevelési- oktatási módszereibe. Üzenő fal - Az aulában elhelyezve jól látható helyen! Írásbeli tájékoztató -Évente többször is. -Egységes üzenet a szülőknek kispapír formában.
Záró gondolatok A személyiség egészséges fejlődése érdekében: -Elsődleges a kommunikáció. -Nyílt és bizalmon alapuló kommunikáció kiépítése. -A család betöltse funkcióit. -Mintákkal szolgáljon. -Az iskola és a család értékrendjének hasonulása. -A szocializációs hatás javítása az együttműködés által. -A problémák azonnali kezelése, megoldások keresése.
Iskola Szülő Diák A sikeres nevelő- oktató munka a jó partnerségi viszonyokon alapul.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! „ A másokkal való együttműködés olyan, mintha előnyt adnál magadnak a versenyben.” John C. Maxwell